پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 911238
۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
طلاق

حوزه/ اگرچه شنیدن واژه طلاق مفهوم جدایی فیزیکی و تشکیل زندگی مستقل بدون همسر را در ذهن تداعی می‌کند؛ اما طلاق تنها به معنای جدایی نیست، بلکه امروزه متأسفانه خانواده ها با نوع دیگری ازطلاق به نام طلاق عاطفی روبرو هستند.

خبرگزاری حوزه، | خداوند خانواده را مایه آرامش وکانون مهر قرارداده، تا شکوفه های مهربانی درآن شکفته شود و عطش روح انسان ازمحبت سیراب گردد.

اما بعضا بادهای سردی شروع به وزیدن می کند و سرزمین سرسبز زندگی را به ویرانه ای تبدیل می نماید.

طوفان هایی که نشأت گرفته از بدخلقی، تکبر، بی مسئولیتی، مقایسه، مشکلات اقتصادی، تجمل گرایی و ... است. سیلی باد خشن شکوفه های محبت را پرپر می کند و روابط اعضای خانواده از سرما یخ می زند.

یکی از نتایج پرپر شدن شکوفه های محبت میان همسران، ایجاداختلافات عمیق و دور شدن آنها از یکدیگر، سردی روابط و در نهایت جدایی و طلاق است.

طلاق اگرچه ظاهرا رها شدن از مشکلات است؛ اما در واقع مشکلات زیادی مخصوصا برای زنان و فرزندان در پی دارد.

اگرچه شنیدن واژه طلاق مفهوم جدایی فیزیکی و تشکیل زندگی مستقل بدون همسر را در ذهن تداعی می‌کند؛ اما طلاق تنها به معنای جدایی نیست، بلکه امروزه متأسفانه خانواده ها با نوع دیگری ازطلاق به نام طلاق عاطفی روبرو هستند.

 این طلاق موقعی نمود پیدا می کند که برخی از خانواده ها برای در امان ماندن از مشکلات ناشی از طلاق رسمی، ترجیح می‌دهند در کنار یکدیگر به سردی زندگی کنند؛ در حالیکه نه تنها هیچ احساس محبتی  نسبت به هم ندارند بلکه وجودشان از احساس تنفر مملو است.

اینجاست که انسان تشنه در جست و جوی محبت حیران و سرگردان می شود. یا نیاز به محبت و دوست داشتن و دوست داشته شدن را در وجودش سرکوب می‌کند که در نهایت منجر به افسردگی، خشونت، پرخاشگری و ... می‌شود و یا آن را در جای دیگری جست و جو می‌کند.

 طلاق عاطفی  باعث می شود هریک از زوجین فشار روحی زیادی را متحمل شوند و گاها منجر به خیانت و رواج روابط نامشروع و عشق های ممنوعه می گردد.

برای پیشگیری و یا رهایی از این مشکل لازم است هریک از زوجین به اصلاح روابط خود بپردازند و برای ایجاد روابط عاطفی با همسرانشان  تلاش کنند. همانگونه که خداوند حفظ استحکام خانواده را برپایه مودت و رحمت قرار داده است.

به گفته مفسران، مودت عشقی دوطرفه است که هر دوطرف رابطه باید برای تحقق آن تلاش کنند و رحمت عشقی یک طرفه و مکمل مودت است که باید طرف مقابل را از محرومیت نجات دهد و سعی بر رفع نواقص او کند.

ابراز علاقه مهارتی است که لازم است هریک از زوجین برای یادگیری آن سعی وافری داشته باشند.

متأسفانه بیشتر زنان و مردان روش بروز محبت را یاد نگرفته اند؛ از این رو یکی از مشکلات زوج های جوان عدم توانایی آنها برای ابراز محبت و مودت است.

اگر زوج های جوان روش‌های مختلف ابراز علاقه را یاد بگیرند بسیاری از مشکلات آنها حل خواهد شد و قادر خواهند بود زندگی را به بهشتی بی نظیر تبدیل کنند.

محبت و رحمت دارای مصادیق متعددی است. گاهی نگاه محبت آمیز به همسر و یا با تمام وجود به صحبت‌های او گوش دادن، گاهی گفتن یک جمله عاشقانه و یا هدیه ای به او دادن و حتی گاهی هم محبت به خانواده همسر می‌تواند نمونه هایی از مصادیق رحمت باشد.

امید است که زوجین با مداومت برابر از علاقه و رحمت و محبت نسبت به همسران خویش قلوب یکدیگر را مملو از عشق نمایند تا غنچه های دوستی و محبت دوباره جوانه زند.

  

خدیجه رهنما، عضو گروه نویسندگی صریر وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرضیه بکتاشیان IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    0 0
    بسیار عالی توضیح داده اند