شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
طباطبایی نژاد مدرسه

آیت الله مهدوی گفت: فایده اصلی حفظ قرآن که باید روی آن تمرکز کنیم این است که وقتی انسان حافظ قرآن می شود، قوانین کمال انسانیت را به دست می آورد و از همین رو سفارش شده که با قرآن ارتباط داشته باشید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان؛ آیت الله سیدالبوالحسن مهدوی، صبح امروز درمراسم افتتاحیه دوره حفظ قرآن مدرسه شهید طباطبایی نژاد اصفهان، در جمع طلاب حافظ قرآن کریم با اشاره به آغاز ماه ذی الحجه، ارتباط و انس بیشتر با خدا در این ایام را مهم دانست و اظهار کرد: تقرب انسان به خداوند در این لحظه ها بیشتر است و اگر بتوانید در این ۱۰ روز یک ختم قرآن یا بیشتر انجام دهید و این ختم قرآن را به اهل بیت هدیه کنید تا مورد دعا و عنایت خاصه این خاندان باشید.

وی افزود: اندک فایده دنیایی حفظ قرآن تقویت حافظه است ، یک دلیل آنکه حفظ قرآن در روزهای اول سخت تر بوده، اما روزهای آخر و در ۱۰ جزء آخر هر چه حافظ قرآن جلوتر می رود، می بیند حفظ آسان تر است.

آیت الله مهدوی با بیان ضرورت و اهمیت تقویت حافظه برای طلاب گفت: یکی از فواید تقویت حافظه این است که در آینده وقتی می خواهید مجتهد باشید باید به قواعد فقهی و اصولی مسلط باشید، لذا باید حافظه قوی داشته باشید و آن افرادی که حافظه قوی دارند می توانند بلافاصله حکم خدا را استخراج کنند.

وی اضافه کرد: فایده اصلی که باید روی آن فکر کنیم این است که وقتی انسان حافظ قرآن می شود، قوانین کمال انسانیت را به دست می آورد و از همین رو سفارش شده که با قرآن ارتباط داشته باشید.

آیت الله مهدوی با تاکید بر لزوم ارتباط با قرآن برای دستیابی به قوانین کمال انسانیت تصریح کرد: ما می خواهیم تربیت شده و مانند امامان خود شویم، لذا باید قرآن را در وجود خود پیاده کنیم و برای این که تربیت شویم باید با قرآن ارتباط پیدا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: قدم اول برای ارتباط با قرآن این است که انسان روخوانی قرآن را بداند، در قدم دوم ترجمه و سپس باید تفسیر قرآن را بداند، رسیدن به تفسیر و بطون آیات، کار طلبه و عالم است و وظیفه ما این است که احتیاد کنیم، یعنی باطن قرآن را شکار کنیم که این با توجه به روایات اهل بیت(ع) به دست می آید.

آیت الله مهدوی، قدم بعدی پس از تفسیر و اشراف به بطون قرآن را عمل به این کتاب الهی عنوان کرد و ادامه داد: انسان تا به قرآن عمل نکند، هیچ فایده ای ندارد و حفظ قرآن مقدمه عمل به آن است و خداوند نیز بر اساس آیات سوره عنکبوت ذخیره و حفاظت از قرآن کریم را در سینه حافظ قرآن بیان داشته و این ذخیره سازی قرآن، حافظ را یک قدم به امام زمان(عج) نزدیک می کند.

وی افزود: در اصول کافی روایت است که وقتی می خواهید قرآن بخوانید سعی کنید در نماز قرائت نمایید، چرا که کسی که این کار را انجام دهد به هر حرفی از آن آیه صد حسنه برای او ثبت می شود و اگر بیرون از نماز بخواند به هر حرفی ۱۰ حسنه و اگر مستمع باشد به هر حرفی یک حسنه ثبت می شود.

استاد حوزه،  قرائت قرآن کریم را مایه بالا رفتن درجات اخروی انسان دانست و گفت: انس با قرآن یعنی، دل انسان شیفته قرآن باشد و خداوند در سوره عنکبوت می فرماید ما قرآن را در سینه ها حفظ و نگهداری می کنیم و حافظ قران از این جهت رنگ و بوی امام زمان(عج) می گیرد.

وی عنوان کرد: قرآن انسان را به روش اقوم هدایت می کند، یعنی روشی که قوام آن شدیدترین و پابرجا است و شکسته نمی شود و جاده بسیار محکمی است و آن طریقه اقوم، طریق اهل بیت(ع) است، قرآن ما را به این صراط اقوم هدایت می کند و حافظ را به سمت امام زمان سوق می دهد.

عضو خبرگان ر هبری، بر اساس آیه ۱۱۹ سوره توبه، لازمه با امام بودن را داشتن ایمان و تقوا بیان کرد و افزود: امام زمان خیر البریه است و کسی که ایمان و تقوا داشته باشد در معیت دائم با صادقین است و ایمان وعمل صالح است که انسان را مورد مودت امام زمان(عج) قرار می دهد.

آیت الله مهدوی تسلط بر قرآن را موجب دوری از سردرگمی، تحیر و بن بست دانست و ادامه داد: شدیدترین فشارهای روحی در تمام زندگی روی امام متقین امیرمومنان(ع) بود، اما هیچ گاه نمی فرمودند چه کار باید انجام دهم، راه همیشه برای حضرت باز بود و این نتیجه قرآن است.

وی خاطر نشان کرد: حتی  بصیرت به معنای این که انسان تنها ظاهر دنیا را نگاه نکند و باطن آن را نیز ببیند، قرآن کریم می فرماید کسی که تقوا داشته باشید برای او فرقان، قوه تشخیص و فرق گذاری قرار می دهیم یعنی فرق بین حق و باطل، فانی و باقی را تشخیص می دهد، فلذا آن افرادی که این مسئله را تشخیص می دهند هیچ گاه به فانی دل نمی بندند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha