سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: ماه ذی‌الحجه بهترین فرصت برای بندگی، ولایت‌پذیری و بهره‌مندی از مناسبت های ویژه این ایام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، حجت الاسلام محمد کارگر شورکی در جمع  کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد با گرامیداشت مناسبت های ماه ذی الحجه، گفت: شب های دهگانه ای که قرآن در سوره «فجر» به آن سوگند یاد کرده است، شب های دهه اول این ماه شریف است و این سوگند به خاطر عظمت این دهه می باشد.

وی افزود: خداوند در آیه ۲۸ سوره حج در بیان فریضه بزرگ حج، از «ایام معلومات» سخن گفته است که مؤمنان باید در آن به یاد خدا باشند و  براساس یکی از تفسیرهای معروف «ایام معلومات» که در روایات نیز آمده است، ۱۰ روز اول ماه ذی الحجه محسوب می شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در ادامه بیان فضیلت دهه اول ماه ذی الحجه، اظهار داشت: بنا بر روایت، رسول خدا(ص) عبادت و کار نیک را در هیچ ایامی به اندازه این ایام(ده روز اول ماه ذی الحجه) دارای فضیلت نمی دانند.

وی با اشاره به مناسبت های ماه ذی‌الحجه، گفت: روز اول ماه ذی الحجّه روز ولادت حضرت ابراهیم خلیل(ع) و روز ازدواج امیرمؤمنان(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در سال دوم هجری است و روز هفتم این ماه، وفات امام محمد باقر(ع) در سال ۱۱۴ هجری قمری می باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: روز هشتم ماه ذی الحجه را «ترویه» می نامند؛ در زمان‌های گذشته که در عرفات آب نبود حجّاج روز هشتم، آب مورد نیاز خود را برای وقوف در عرفات(روز نهم ماه ذی الحجه)  از مکّه با خود می بردند و واژه «ترویه» هم به معنای سیراب کردن و آب ذخیره نمودن است.

وی روز عید قربان را از اعیاد مهم اسلامی برشمرد و تصریح کرد: دهم ماه ذی الحجّه مصادف با روز عید بزرگ قربان است و وجود دو عید مهم اسلامی عید قربان و عید غدیر در این ماه و میلاد امام علی النقی(ع) و روز مباهله عظمت خاصی به این ماه بخشیده و بهترین فرصت برای خودسازی و تهذیب نفس مؤمنان می باشد.

حجت الاسلام کارگر شورکی در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت شهادت جان‌سوز حضرت امام محمدباقر(ع)، بیان کرد: امام در سال ۵۷ هجری در شهر مدینه متولد شدند و  نام مبارک ایشان محمد، ابوجعفر کنیه ایشان و لقب معروفشان باقر و باقرالعلوم است.

وی عمر مبارک امام باقر(ع) را ۵۷ سال عنوان کرد و ابراز داشت: شرایط زمان امام به دلیل اختلاف بنی امیه و بنی عباس به گونه ای بود که حضرت توانستند نهضت بزرگ علمی را پایه گذاری و در دوران امامت خویش به نشر و اشاعه حقایق معارف الهی پرداخته و شاگردان بزرگی را تربیت کنند.

این مقام مسئول در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به روایت «إِنَّ لِلَّهِ عُقُوبَاتٍ فِی اَلْقُلُوبِ وَ اَلْأَبْدَانِ ضَنْکٌ فِی اَلْمَعِیشَةِ وَ وَهْنٌ فِی اَلْعِبَادَةِ وَ مَا ضُرِبَ عَبْدٌ بِعُقُوبَةٍ أَعْظَمَ مِنْ قَسْوَةِ اَلْقَلْب» از امام باقر(ع)، اظهار کرد: خداوند مجازات‌های روحی و جسمی در مقابل گناهان و نافرمانی بندگان دارد که مربوط به دنیاست، همچون تنگی در اسباب زندگی، سستی در عبادت و سنگدلی که بنا بر روایت هیچ بنده‌ای به چیزی بدتر از سنگدلی و قساوت قلب عقوبت نشده است.

وی  بر اساس آیه «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها»، مجازات ها را نتیجه عمل خود  انسان ها دانست و اظهار امیدواری کرد: با توجه زمان تعطیلات مدیریت حوزه علمیه خواهران در این ایام، همکاران از فرصت بهتر و بیشتری برای عبادت و بهره مندی از این ماه پرخیر و برکت برخوردار شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha