سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 911341
۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳
شهادت امام باقر

حوزه/ چرا امام باقر علیه‌السلام این وصیت را نمود؟ چرا او وصیت نکرد که در مدینه در کنار قبرش، عزاداری کنند؟ و چرا وصیت کرد که فقط در موسم حج، آن هم در «منی» برای او عزاداری نمایند؟ ...

به گزارش خبرگزاری حوزه، هفتم ذی الحجه سالروز شهادت امام محمد باقر علیه السلام است که به این مناسبت، مطلبی را از دانشنامه این امام همام تقدیم نگاه شما خواهیم کرد.

  

- وصیت سیاسی امام باقر علیه السلام

محدث عالی مقام، کلینی به سند موثق نقل می‌کند که امام صادق علیه‌السلام فرمود: پدرم (امام باقر علیه‌السلام) چنین وصیت کرد: «بخشی از اموال مرا وقف کن تا ده سال در سرزمین منی، در موسم حج برای من عزاداری و گریه کنند، و برای مظلومیت من، زاری نمایند» [۱] .

به راستی چرا امام باقر علیه‌السلام این وصیت را نمود؟ چرا او وصیت نکرد که در مدینه در کنار قبرش، عزاداری کنند؟ و چرا وصیت کرد که فقط در موسم حج، آن هم در «منی» برای او عزاداری نمایند؟ پاسخ این چراها آن است که: «آن حضرت می‌خواست در مراسم حج، که مسلمانان از اطراف و اکناف به مکه آمده‌اند و اجتماع کرده‌اند به نام عزاداری، مجلسی به پا کنند، تا در آنجا مسائل سیاسی و حقوقی، مطرح شود، و انگیزه‌های مظلومیت امامان اهلبیت علیهم‌السلام روشن گردد»، بنابراین این وصیت جنبه‌ی سیاسی داشته است.

   

پی نوشت:

[۱] فروع کافی، ج ۵، ص ۱۱۷

  

منبع: نگاهی بر زندگی امام باقر؛ محمد محمدی اشتهاردی؛ مطهر چاپ دوم ۱۳۷۶.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha