شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی ربانی

حوزه/ حرکت پیامبر باعث می شود منطقه ای که در تاریخ جایی در میان مناطق تمدنی نداشت، در مدتی کوتاه، بزرگترین بنای تمدنی را راه اندازی می کند و در مدت کمتر از ۴ قرن به قله های تمدن می رساند که هنوز جهان علم و تمدن خود را مدیون آن فرهنگ ناب و اصیل اسلامی می دانند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی ربانی در گفتگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به سیره تبلیغی پیامبر اسلام (ص) گفت: پیامبر اسلام براساس آیه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ  وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ »؛ مأمور ابلاغ دین شده و به عنوان مبلغ در جاهلی ترین، سیاه ترین و تاریک ترین دوران حیات بشری و عنود ترین و متعصب ترین مردم، مبعوث به رسالت و اقدام به فعالیت دینی و ترویج ارزشهای اسلامی و الهی کردند.

این پژوهشگر حوزه تاریخ افزود: تبلیغ ایشان تنها چهره به چهره نبود، بلکه همچنان که افراد را به دین دعوت می کرد، نسبت به جریان سازی دینی، نسبت به حضور دین در جامعه، عزت و تکریم دینداران و پروسه ابدی حاکمیت دین در جامعه و این که اسلام دین خاتم است و تا قیامت باید برقرار باشد، فعالیت نمودند.

این محقق اظهار داشت: ایشان به تبلیغ خود و آنچه که مبلغ آن بود، ایمان داشت که در این خصوص می توان به موضوع مباهله اشاره کرد که تمام خانواده خود را آورده و هنگامی که مسیحیان نجران این قضیه را مشاهده کرده و متوجه می شوند که پیامبر (ص) در کار خود جدی است، از عمل خود پشیمان می شوند.

وی بیان داشت: وقتی ایشان این چنین به کار خود ایمان و اعتقاد داشته، ذره ای شک و تردید نداشته و در مقابل توطئه دشمن مقاومت نموده و ایستادگی می کند، نشان دهنده اهمیت مسئله تبلیغ است.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی گفت: پیامبر (ص) همه ثروت حضرت خدیجه (س) را برای نشر دین هزینه می کند و برای ترویج دین همه گونه اذیت را می پذیرد؛ اما با این حال در کار خودش ایمان داشت و تردیدی در آن نداشت و لحظه ای از مأموریت خود عقب نشینی نمی کند.

این پژوهشگر حوزه تاریخ افزود: همین مسئله باعث می شود منطقه ای که در تاریخ جایی در میان مناطق تمدنی نداشت، در مدتی کوتاه، بزرگترین بنای تمدنی را راه اندازی می کند و در مدت کمتر از ۴ قرن به قله های تمدن می رساند که هنوز  جهان علم و تمدن خود را مدیون آن فرهنگ ناب و اصیل اسلامی می دانند.

این محقق اظهار داشت: این مباحث گوشه ای از فعالیت های تبلیغی پیامبر (ص) بود که در همه حال و در تمام موضوعات سیاسی، دینی، فرهنگی، مبارزه با فساد و اجتماعی وارد شده و باورهایی نسبت به آن مسائل را در جامعه فراهم می کرده است.

وی بیان داشت: مبلغین و روحانیون هم در همین راه باید باشند؛ این مسیری است که پیامبر اسلام (ص) در تبلیغ داشته و موفق هم بوده است و دلیل موفقیت شان بنیانگذاری تمدن بزرگ اسلام بوده است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha