پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
خانواده

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان گفت: حیات طیبه ای که قرآن ترسیم می‌کند بر دوش زن و مرد استوار است و هر دو در آن سهیم و شریک‌اند؛ از این رو باید با حسن فاعلی ایمان و حسن فعلی یعنی عمل صالح آن را تأسیس و در پرتوی آن زیست شایسته و پاک و پاکیزه‌ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، حجت الاسلام عبدالله محمدی، استاد حوزه علمیه ، امروز در گفتمان دینی مجازی که به مناسبت روز خانواده برگزار شد، با اشاره به سنت ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام، اظهار کرد: در اسلام مانند سایر ادیان، قانون زوجیت و تشکیل خانواده به رسمیت شناخته‌شده و به‌عنوان «استوارترین بنا» از آن یاد شده است.

وی افزود: رسول گرامی اسلام از ازدواج به‌ عنوان(سنت) خویش نام‌برده است: «النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی» و تأکید کرده تشکیل خانواده و ازدواج سنت من است، هر آن‌کس از آن روی برگرداند از من و دین من به شمار نمی‌رود.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: زن و شوهر در نگاه و نگرش قرآن مکمل و متمم یکدیگرند، یعنی هر کدام در جای خود اصل‌اند که اگر نبودند جهان هستی دچار نقص و اختلال می‌شد.

وی اضافه کرد: این دو انسان اگر زیر یک سایه قرار گیرند، نقطه‌ضعف‌های یکدیگر را جبران می‌کنند و نقطه قوت‌ها را تکمیل می کنند.

حجت الاسلام محمدی افزود: حیات طیبه ای که قرآن ترسیم می‌کند بر دوش زن و مرد استوار است و هر دو در آن سهیم و شریک‌اند و باید با حسن فاعلی ایمان و حسن فعلی یعنی عمل صالح آن را تأسیس و در پرتوی آن زیست شایسته و پاک و پاکیزه‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه براساس آموزه های اسلامی زن و شوهر هر دو لباس یکدیگرند، گفت: لباس نقش‌ها و آثار مهمی در زندگی انسان دارد، از جمله اینکه زینت انسان است، پوشاننده اوست، حفاظت کننده بشر است، اگر گوشه‌ای از آن پاره شد قابل رفوشدن است، لباس را باید گزینش کرد، هر لباسی باید اندازه صاحب لباس باشد، لباس در گرما و سرما آدمی را کمک می‌کند، برای لباس باید بهایی پرداخت شود، لباس نامناسب مایه انگشت‌نما شدن انسان می‌شود و اگر لباسی با بدن کسی جفت‌ و جور نباشد باید تعویضش کرد.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه همه این موارد در فلسفه ازدواج و در دین مبین اسلام دیده ‌شده و راهکار برای آن مطرح شده است، افزود:  زن و مرد باید همدیگر را بشناسند سپس گزینش کنند، بی‌گدار به آب نزنند و همچنین زن و مرد باید(کفویت) داشته باشند و تناسب اجتماعی و اقتصادی و سنی و اخلاقی با یکدیگر داشته باشند.

وی ادامه داد:  زن و مرد باید زینت و افتخار همدیگر باشند، چراکه شخصیت هر کدام در گرو شخصیت دیگری است و نزدیک‌ترین ارتباطات در حوزه انسان‌ها در حوزه زوجیت انجام می‌گیرد.

حجت الاسلام محمدی گفت: این رابطه تنگاتنگ الفت، محبت، مودت و به دنبال آن فرزندآوری را به دنبال دارد که هم نعمتی بی‌بدیل است و شادابی و نشاط و گرمی و انس بیشتر را در زندگی مشترک ایجاد می‌کند.

وی افزود: در مقدمات ازدواج دقت‌های لازم را باید ملاک گزینش قرار داد، اگر به هر دلیلی در ادامه زندگی توافق دچار اختلال شد، بن‌بستی وجود ندارد و راه‌حلی پیش پای هر دو قرار گرفته است.

این استاد حوزه علمیه خراسان گفت: این نمای کلی از تشکیل زندگی مشترک است که اسلام ترسیم کرده و البته ریزه‌کاری‌ها و ظرافت‌های آن بسیار بیشتر است و خانواده ها باید از روش های مختلف با آنها آشنا شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha