جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فرهنگ

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة الزهرا(س) بیان کرد: متاسفانه برخی مدیران فرهنگی کشور همچنان دچار جهل فرهنگی هستند و ما از این ناحیه بسیار ضربه خورده ایم.

دکتر طیبه توکلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که مسائل فرهنگی به جهت عمومیت و شمولیت بیشتر بر عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... تأثیرگذار است، اظهار داشت: اهمیت و حوزه تأثیرگذاری امور فرهنگی تا بدانجاست که حقیقتاً اگر مشکلات فرهنگی ما حل شود، بسیاری از مشکلات کشور در دیگر عرصه ها و زمینه ها نیز مرتفع خواهد شد.

وی افزود: البته باید توجه داشت که حل مشکلات و معضلات فرهنگی، یک شبه و با صدور بخشنامه و دستورالعمل صورت نمی گیرد بلکه نیاز به کار جدی و مستمر و در عین حال صبوری و حوصله فراوان دارد.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم همچنین گفت: این که به عنوان مثال در سال های اخیر، جامعه تا حدودی به سمت مال اندوزی و پول پرستی و متأسفانه در برخی مواقع اشتیاق به جمع آوری پول های بادآورده، گرایش پیدا کرده، دلیل اصلی اش مسایل فرهنگی است و این که ما آن گونه که باید و شاید نتوانسته ایم فرهنگ ناب اسلامی را که در سبک زندگی اسلامی متبلور است، در بخش های مختلف جامعه رواج دهیم.

وی خاطرنشان کرد: لازمه اصلاح فرهنگی در این باره، برنامه ریزی منسجم و هدفمند است و این که پیش از هر چیز در زیرساخت های فرهنگی جامعه یک بازنگری جدی صورت گیرد.

توکلی همچنین گفت:در این خصوص ما باید نخست از نهاد خانواده و مدرسه شروع کنیم، چرا که فردی که به سن جوانی رسیده و وارد بازار کار یا عرصه تحصیلات دانشگاهی می شود، دیگر عملاً شخصیت او برپایه مسایل فرهنگی شکل گرفته و لذا هنر ما باید این باشد که بر روی نسل کودکان، فکر و برنامه ریزی داشته باشیم.

وی افزود: یکی از آفت های جدی فعالیت های فرهنگی ناظر به موازی کاری هاست و این که متاسفانه ما از اهمیت کار کیفی غافل شده و به دنبال کمیت گرایی و ارایه آمار و بیلان کاری هستیم.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) همچنین ابراز داشت: از سویی متأسفانه برخی از مدیران و مسئولان فرهنگی ما دچار جهل فرهنگی هستند و گویا اصلاً نمی دانند که قرار است چه کاری انجام بدهند و یا این که چگونه مشکلات را حل کنند، چون شناخت خوبی از قضایا ندارند.

وی گفت: مدیر فرهنگی موفق آن کسی است که در وهله نخست اشرافیت و آگاهی خوبی از حوزه مسایل فرهنگی داشته باشد، یعنی پیش از هر چیز، فرصت ها و تهدیدها و ناهنجاری ها را بشناسد و بعد بر اساس نگاه کارشناسانه به دنبال راهکارهای مفید برای حل مشکلات و نیز تقویت نقاط قوت باشد.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه همچنین بیان داشت: همان طور که پیشتر البته عرض کردم، حل مشکلات فرهنگی نیازمند صبر و سعه صدر است و این که در مواردی نیز کوته نظری ها و تنگ نظری ها کنار رود و در ضمن به نیروهای جوان و مؤمن و انقلابی، فضای کار و ایده بدهیم تا با خلاقیت و جسارت خود بتوانند منشأ تحولاتی در عرصه فرهنگ باشند.

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این است که برای تأثیرگذاری مطلوب در انجام فعالیت های فرهنگی باید با نسل جدید ارتباط خوبی برقرار کنیم که این مساله می طلبد ما در زمینه مخاطب شناسی و زمان شناسی بیشتر کار کنیم.

مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران همچنین یادآور شد: فراتر از این مهم ما حتی باید نسبت به مقوله آینده پژوهی اهتمام داشته باشیم. ما در برخی عرصه ها و مسایل فرهنگی همچنان در گذشته باقی مانده ایم و حال آنکه باید علاوه بر درک درست اقتضائات زمان حال برای آینده پیش بینی کرده و به دنبال برنامه ریزی باشیم.

وی گفت: معتقدم در این باره دقت و تأمل بیش از پیش در فرازهای مختلف بیانیه گام دوم انقلاب بسیار راهگشاست به خصوص در آن جا که بحث مسایل فرهنگی پیش می آید.

توکلی اضافه کرد: همچنین در این راستا باید از ظرفیت عظیم، هنر، رسانه و فضای مجازی به درستی استفاده کنیم و زمینه ای فراهم کنیم که جوانان مؤمن و انقلابی هر چه بهتر و بیشتر به سمت تولید محتوا در فضای مجازی گرایش پیدا کنند.

وی بیان داشت: آن چه مسلم است این که ما نباید صرفاً به تلویزیون اکتفا کنیم بلکه باید از همه ظرفیت های هنری، رسانه ای و فرهنگی برای تحقق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ نهایت استفاده را ببریم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha