جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کمال علیپور خنکداری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

حوزه/ نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به التهابات بازار مسکن، گفت:‌ طبق قانون برنامه ششم توسعه برای تأمین مسکن کشور دولت موظف بوده سالانه ۴۰۰ هزار مسکن بسازد و علاوه بر این، بخش خصوصی هم حدود همین میزان مسکن را ساخت‌وساز کند.

 کمال علیپور خنکداری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری «حوزه» درباره التهاب بازار مسکن و اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، اظهار داشت: دولت باید آنچه در قانون برنامه ششم توسعه وجود دارد را عملیاتی می‌کرد که همین عدم وظایف قوه مجریه، منجر به التهاب بازار مسکن و صدور مصوبه‌ای در مورد عدم افزایش قیمت اجاره‌ بهای مسکن در پایتخت بیش از ۲۵درصد شده است.

بیشتر بخوانید:

مالیات از خانه‌های خالی لاکچری و لوکس دردی را دوا می‌کند؟

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد:‌ وقتی افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در چند سال اخیر وجود دارد صدور دستوری مبنی بر عدم افزایش اجاره بیش از ۲۵درصد در تهران مشکلی از مستأجران حل نمی‌کند. 

علیپور خنکداری افزود: وقتی یک خانه ۱۰۰ متری در تهران ۷ میلیون تومان اجاره بهای آن است، افزایش ۲۰ درصد به این رقم مشکلی از مستأجر حل نمی‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه برای تأمین مسکن کشور دولت موظف بوده سالانه ۴۰۰ هزار مسکن بسازد و علاوه بر این، بخش خصوصی هم حدود همین میزان مسکن را ساخت‌وساز کند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: متأسفانه برخی وزرای دولت مسکن مهر را مزخرف دانستند و به همین دلیل ساخت‌وساز مسکن در کشور خوابید، اما  باید پرسید اگر آنها با اسم خاصی مخالف هستند، چرا با نام دیگری مانند مسکن تدبیر یا به هر نام دیگر به وظایفی قانونی‌شان در ساخت‌وساز مسکن عمل نکرده‌اند و باید گفت تنها اکتفا کردن  به اسم پروژه‌ها، مشکلات مردم در حوزه مسکن را برطرف نخواهد کرد.

علیپور خنکداری ادامه داد: اقدامات دستوری دولت در حوزه ساخت‌وساز مسکن، مُسَکِن بوده و مشکلی را حل نمی‌کند. در حالی که می‌توانستند عرضه را زیاد کرده و با این کار قیمت‌ها را کنترل کنند. ضمن اینکه قوه مجریه می‌بایست به انبوه‌سازان کمک می‌کرد که به این موضوع هم بی‌توجهی کردند.

 ۴۰ درصد مسکن مهر به دلیل عدم تکمیل خالی است

وی افزود: طبق قانون ششم برنامه توسعه باید بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد خانه ساخته می‌شد و وقتی این وظیفه عملیاتی نشد کاملاً مشخص است که کمبود عرضه منجر به التهاب بازار خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: دولت می‌توانست با ارائه تسهیلات لازم به انبوه‌سازان و حتی بخش خصوصی منجر به تشویق برای ساخت‌وساز بیشتر خانه می‌شد.

علیپور خنکداری گفت: وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که برنامه این وزارتخانه ساخت ۴۰۰ هزار واحد در قالب برنامه اقدام ملی است که اقدام خوبی است و اگر دولت در طول هفت سال گذشته این کار را دنبال می‌کرد می‌توانست مشکلات را حل کند.

وی افزود: متأسفانه تعداد زیادی مسکن مهر هم به دلیل عدم تکمیل و عدم انشعاب تحویل مردم نشده است. ضمن اینکه نزدیک به ۴۰ درصد واحدهای مسکن مهر کشور خالی مانده است. به نظر می‌رسد عده‌ای به دنبال آن بوده‌اند که افزایش قیمت مسکن را در کشور کلید بزنند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: پروژه‌های نیمه‌کاره مسکن مهر می‌توانست با تخصیص اعتبارات لازم تکمیل شود.

عدم سوق سرمایه‌های بانک مسکن به پروژه‌های خانه‌سازی

علیپور خنکداری با اشاره به قانون مالیات بر خانه‌های خالی اظهار داشت:‌ مجلس دهم  بر اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی نظارت لازم را نداشته است ضمن اینکه دولت هم اجرای این قانون را نادیده گرفت چرا که سازمان امور مالیاتی، وزارت اقتصاد، وزارت راه و شهرسازی، و اتحادیه‌ املاک به وظایف قانونی‌شان برای اخذ مالیات واحدهای خالی اقدامی نکرده‌اند.

وی افزود: دولت در طول سال‌های اخیر تسهیلات ارزان‌قیمت به انبوه‌سازان و تعاونی‌سازان نداده و عملاً از آنها حمایت نکرده است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس از اینکه دولت در بازآفرینی شهری و ساخت‌وساز بافت‌های فرسوده ورود نکرده است، انتقاد کرد و گفت: سرمایه‌هایی که در بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی این حوزه وجود دارند به سمت ساخت‌وساز خانه سوق داده نشده و دولت هم نظارتی در این باره نداشته است.

مجلس به دنبال تقابل با دولت نیست

وی تصریح کرد: مجلس به دنبال تقابل با دولت نیست، چرا کار اصلی ما نظارت است، به همین دلیل مجلس یازدهم به صورت میدانی و عملیاتی نظارت بر قوه مجریه را دنبال می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: مجلس یازدهم به دنبال آن است تا دولت را مکلف کرده اخذ مالیات‌ از خانه‌های خالی را محقق کند و باید به صورت ماهانه گزارش آن را به مجلس ارائه کند. همچنین بنا داریم سرمایه بانک مسکن را افزایش داده و اعتبارات ساخت‌وساز در کشور را ارتقا دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • asad IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 0
    6 ماه از سال 99 گذشت . کوووووووو؟؟؟؟؟!!!!!! کی ؟؟؟؟؟ ملت بیچاره مردند کمرشون زیر بار اجاره بهای سنگین مسکن که 5 برابر شده خرد شد ، هم دولت و هم مجلس دارن دست دست میکنن میخوان صبر کنند که چه اتفاقی بیوفته لابد میخوان همه مستاجرین بیچاره پشت بام خواب و یا آواره بشن تا کاری انجام بدهند چقدر بی عرضه گی و تعلل چقدر سوءمدیریت ، تاوان بی لیاقتی و سوءمدیریت و ندانم کاری و بی عرضه گی مدیران و وزرا و نمایندگان مجلس رو ملت بیجاره باید پس بدن ، اگر قرار هست کاری انجام بشه دیگه باید بعد hز این مدت انجام میشد دلیل این تاخیر احتمالا اینه که چون خودشون جندین آپارتمان و ملک و زمین و ویلا و غیره دارن نمیخوان قانونی به ضرر خودشون تصویب بشه و بخوان مالیاتی بدن و متضرر بشن دارن دنبال راههای فرار مالیاتی میگردن که ببینن چطوری میشه اموالشون رو 10 برابر کنن و یک ریال مالیات نپردازن کسی به فکر ملت بیچاره نیست به خدا این مدیران از اسراییل هم بیشتر به این ملت و مردم ظلم میکنند با این همه ندانم کاری و تعلل و تاخیر در انجام کارهاای که به نفع جامعه و مردم هست