پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر منصوری لاریجانی

حوزه/ استاد دانشگاه تهران گفت: برخی قائل اند که ریشه حماسه ها شور ملی و مسائلی نظیر آزادی های سیاسی است ولی خاستگاه اصلی حماسه، معرفت الله است که اگر انسان به آن نرسد، قدرت خداوند در اراده او ظاهر نمی‌شود بنابراین ریشه قدرت در عمل و اراده مجاهد الی الله، خداوند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  اسماعیل منصوری لاریجانی عصر چهارشنبه در همایش بین المللی «عرفان و حماسه حسینی» که از سوی بنیاد بین المللی اربعین در مجمع وارث الانبیاء قم برگزار و به صورت زنده نیز از شبکه های مجازی پخش شد، با بیان این که عرفان به معنای شناخت و اختصاصا به معنای معرفت الله است، اظهار داشت: در قرآن کریم می خوانیم: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُبِینًا» یعنی ای مردم، برای هدایت شما از جانب خدا برهانی (محکم) آمد، و نوری تابان به شما فرستادیم.

وی با تأکید بر این که مفسرین نور مبین در این آیه را نور حضرت حق می‌دانند، گفت: کلا واژه «نور» در قرآن به صورت مفرد آمده چون مساوی با وجود حق تعالی است ولی ظلمت به صورت جمع هم آمده چون مساوی با کثرت است، از این رو مولوی چه زیبا می‌گوید: «نور نور چشم از نور دل است، نور چشم از نور دل ها حاصل است؛ باز نور نور دل نور خداست، کو ز نور عقل و حس پاک و جداست».

منصوری لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: حقیقت این نور به معنای عرفان است و انسان مؤمن سالک و پاک و کسی که به این مرتبه از معرفت الله رسید اراده خداوند و قدرت خداوند در اراده و عمل او ظاهر می‌شود که نام آن حماسه است، پس منشأ حماسه یک چیز پاک و قدسی یعنی عرفان است.

وی عنوان کرد: هرچند برخی قائل اند که ریشه حماسه ها شور ملی و مسائلی نظیر آزادی های سیاسی است ولی خاستگاه اصلی حماسه، معرفت الله است که اگر انسان به آن نرسد، قدرت خداوند در اراده او ظاهر نمی‌شود بنابراین ریشه قدرت در عمل و اراده مجاهد الی الله، خداوند است.

وی با اشاره به آیه «لا تهنوا و لاتحزنو و انتم الاعلون» خاطرنشان کرد: این رابطه عرفان و حماسه است که اگر انسانی عارف شد، دیگر از هیچ موجودی غیر از ذات ربوبی نمی ترسد به همین دلیل در آیه فوق به مؤمنان دستور می دهد که هرگز نباید از دشمنان بترسید؛ همچنانکه موحد در کلام شیخ اجل سعدی شیرازی این طور آمده است: «موحد چه در پای ریزی زرش، چه شمشیر هندی نهی بر سرش؛ امید و هراسش نباشد ز کس، بر این است بنیاد توحید و بس».

کارشناس صدا و سیما با بیان این که انسان موحد هم عارف بالله و هم مجاهد الی الله است، گفت: عارف کسی است که هم معرفت او نسبت به خداوند تام وتمام است و هم قدرت خداوند در اراده و عمل او تجلی پیدا کرده است و از همین منظر امام حسین(ع) جمع بین این عرفان و حماسه است؛ از نگاه امام حسین(ع) که امام معصوم و ولی خدا و انسان کامل است هرچه در عالم هست مظهر خداوند است، از این رو هرچه او می بیند حقیقت وجود خدا است.

وی با بیان این که شهدا به بالاترین مرتبه عرفان دست پیدا کرده اند، گفت: کسی که در راه خدا شهید می‌شود به مقام نظر به وجه الله می رسد چون هرچه هست حضرت دوست است، بنابراین چقدر زیبا امام حسین(ع) در شب عاشورا همه یاران را جمع می‌کند و بیعت را از آنها برمی دارد و می‌فرماید: اگر از بین شما کسانی هستند که سوزش و درد سنان و نیزه و شمشیر را تحمل ندارد برگردد، شاید سؤال کنیم چطور می‌شود که شمشیر بر بدن سوزش نداشته باشد؟ چون عرفان انسان به را فنا فی الله می رساند و مجاهد فی الله از مقام جسمانیت و احساس خودش فارغ می‌شود از این رو بدنی را احساس نمی کند که درد بکشد.

منصوری لاریجانی در ادامه عنوان کرد: خلعت زیبا بر اندام عشق، حماسه است و لذا راز جاودانگی عاشورا همین است که باید عقل و عشق را در کنار هم ببینیم.

وی با اشاره به این که شهادت امام حسین(ع) قله تام معرفت الله است، گفت: عرفان و حماسه در مکتب امام حسین(ع) اگر چه بسیار کوتاه است ولی عزت پیدا کرده است و اگر عاشورا نبود عرفان راهی به سالکان پیدا نمی کرد و اگر عرفان هم نبود شاید امروز امام حسین(ع) این قدر در بین ما عزت پیدا نمی کرد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha