جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام بهرام دلیر نقده ای

حوزه/ استاد حوزه ودانشگاه گفت: از اسماء حسنی الهی فقط به قرائت و تلاوت بسنده نکنیم و به هوش باشیم که تمام این اسماء پیامی برای همه ما دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین بهرام دلیر نقده ای عصر چهارشنبه در همایش بین المللی «عرفان و حماسه حسینی» که از سوی بنیاد بین المللی اربعین در مجمع وارث الانبیاء قم برگزار و به صورت زنده نیز از شبکه های مجازی پخش شد، با بیان این که امام حسین(ع) عبد کامل خدا است، گفت: خود امام حسین(ع) در دعای عرفه و فرزندش امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه به زیبایی معنای عرفان را بیان کرده اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با بیان این که امام حسین(ع) در دعای عرفه خدا را محیط و عالم را محاط مطرح می‌کند، عنوان کرد: ما عالمی بدون حضور حضرت حق نداریم و تمام عالم صنع و فعل حضرت حق است.

وی بیان داشت: دعای عرفه امام حسین(ع) خیلی زیبا این بحث را منعکس می‌کند، امام راحل هم متأثر از بحث های ادعیه نظیر دعای عرفه و دعای سحر که شرح جامعی برای اسماء حسنی حق است به این مسأله اشاره کرده اند و البته در ادبیات منظوم عرفانی نیز این مضامین نمود ویژه ای دارد.

حجت الاسلام دلیر با اشاره به این که در این ادعیه در حقیقت ادله توحید مثل ضد نداشتن یا مثل نداشتن خداوند به زبان عرفانی آمده است، تصریح کرد: از این رو زبان عرفانی در سفره ادبیات اهل بیت(ع) نشسته است و این طور نبوده که آنها از این زبان فاصله گرفته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین دلیر بیان داشت: اسماءالله بحث های مفصلی دارد، از جمله این که اسماء الهی توقیفیه هستند و اسم اعظم و امثال آن که باید روی همه آنها دقت شود به همین دلیل از اسماء حسنی الهی فقط به قرائت و تلاوت بسنده نکنیم به هوش باشیم که تمام این اسماء پیامی دارد؛ به عنوان مثال وقتی در دعا می خوانیم: «یا غفار الذنوب!» حال خدایی که بخشنده است بنده بخشنده را هم دوست دارد مگر می‌شود عبدالله بود و دلی سرشار از کینه و حقد و حسد داشت یا وقتی می گوییم خدا تواب است از این رو بنده عذر پذیر را دوست دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در بحث اسماءالله هر اسمی که می شنویم تأمل کنیم که من متعلق به این اسم باشم، دوم متحقق به اسم هم باشم همچنانکه امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) تجسم اسماء حسنی الهی هستند و کاش روزی برسد دست گدایی در علوم انسانی به اسماء حسنی الهی دراز کنیم.

پژوهشگر عرفان و اخلاق اسلامی با بیان این که مدیریت اسمائی مدیریت خلاق است، یادآور شد: این نوع مدیریت همراه با دانایی و توانایی است، از این رو در دعای عرفه وقتی اسماء حسنی را اصطیاد کنیم می توانیم کلی از آنها استفاده ببریم و همچون اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) خودمان را با آن اسماء بسنجیم و به صفات الهی مزین شویم.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha