جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم، گفت: دعای سراسر نور عرفه، دعایی معرفت افزا و یک درس کامل خداشناسی و توحیدی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی عصرچهارشنبه در افتتاحیه همایش بین المللی «عرفان و حماسه حسینی» که از سوی بنیاد بین المللی اربعین در مجمع وارث الانبیاء قم برگزار و به صورت زنده نیز از شبکه های مجازی پخش شد با بیان این که جمع عرفان، حماسه و امام حسین(ع) نکات مهمی را به دست می دهد، اظهارداشت: عرفان حسینی یعنی این که انسان علاوه بر وابسته نبودن به دنیا، به مردم و اهل دنیا خدمت کند.

استاد حوزه و دانشگاه  با بیان این که همه باید آمادگی رفتن از دنیا را داشته باشیم، افزود: هر کس این طور باشد از هیچ چیزی حتی مرگ نمی ترسد.

وی با تأکید بر این که حماسه صرفا به معنای جنگ و مبارزه نیست، گفت:حماسه این است که انسان در همه کارها خدا را حاضر و ناظر بداند و وقتی این طور شد خلق خدا در برابر او موجب خوف و ترس و واهمه نمی‌شود.

رئیس دارالقرآن علامه طباطبائی، با اشاره به عرفان ابراز داشت: عرفان به دو مسأله وابسته است که اگر کسی این دو مسأله را یاد بگیرد، عارف است؛ اول این که توحید چیست و دوم این که موحد کیست؟ به عبارت دیگر هرکس حقیقت توحید را بیابد و معنای ولایت یا انسان کامل را درک کند، عارف است.

وی در ادامه عنوان کرد: دعای عرفه که سنبل عرفان است یا دعای ۴۷ صحیفه سجادیه نیز به این مسأله اشاره دارد و وقتی گفته می‌شود مقام عرفانی سیدالشهدا(ع)، یعنی بالاترین خدا شناس خود اهل بیت(ع) هستند و ما نیز در این همایش می خواهیم خدا را در پرتو اعمال و گفتار امام حسین(ع) بشناسیم، همچنانکه به قول یک عالم بزرگ دین، اولیاء خدا تمام حرکات و رفتارشان توحید را نشان می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی با اشاره به این که دعای عرفه امام حسین(ع) یک دعای توحیدی و خداشناسی است، گفت: این که موحد کیست؟ در دعای ۴۷ صحیفه سجادیه تبلور پیدا کرده و تجلی یافته است؛ اما باید بدانیم سه کلمه حماسه و عرفان و امام حسین(ع) وقتی با هم ترکیب می‌شود نکات مهمی به دست می دهد.

وی بیان داشت: امام حسین(ع) در روز عاشورا و اصحاب ایشان چگونه عرفان را نشان دادند؟ اولا ایشان وابسته به دنیا نبودند ولی در عین حال برای مردم خدمت می کردند، این که سیدالشهدا(ع) به بنی امیه و پیروان آنها می‌فرماید: اگر دین ندارید، آزاد مرد باشید! یعنی انسان باید جوانمرد باشد پس همین دستور به جوانمردی نشان دهنده عرفان ایشان است.

مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل(ع) قم، با تأکید بر این که جوانمرد و فتوت تنها بر افراد خاصی اطلاق می‌ شود، گفت: در قرآن کریم حضرت آدم، حضرت ابراهیم و حضرت یوسف به عنوان جوانمرد یاد شده اند؛ یا در مورد امیرالمؤمنین(ع) میخوانیم «لافتی الا علی» که ایشان هم یک جوانمرد است.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: انسان همیشه باید نیاز و وابستگی خودش را به خدای متعال بیان کند، هم دعای عرفه و هم دعای ۴۷ صحیفه سجادیه پر از این گونه مضامین است؛ نفس این که انسان با خدا حرف بزند، چه این که دعا و حاجت انسان برآورده بشود یا خیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان این که عرفان حسینی یعنی انسان نسبت به همه بندگان خدا خیرخواه باشد و خوبی را برای همه عالم بخواهد، گفت: به عنوان نمونه در شرایط فعلی که جهان درگیر یک ویروس منحوس شده است، فرد عارف کسی است که رفع این بیماری را نه از کشور خودش بلکه از تمام جهان از خدا بخواهد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha