چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
روز عرفه کربلا

حوزه/ استاد حوزه علمیه همدان با بیان اینکه امام صادق(ع) در این روز، در صحرای عرفه ائمه معصومین(ع) را یاد می‌کردند، گفت: بنا بر سنت امام صادق(ع)، باید در فرهنگ شیعه، روز عرفه را روز معرفی ائمه نیز بدانیم.

حجت الاسلام رضا احمدوند از اساتید حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با اشاره به ماهیت و جایگاه روز عرفه و ماه ذی الحجه، اظهار داشت: منظور خداوند از ایام معلومات در سوره حج، ایام ماه ذی الحجه است که با تأکید بر ذکر نام خود در این روزها به دنبال نشان دادن اهمیت آن است.

وی با بیان اینکه برخی از بزرگان زمان شروع چله ترک گناه را از ابتدای ماه ذی القعده می‌دانند که ده روز اول ذی الحجه نیز دوره پایانی آن می‌شود، گفت: این ده روز آنچنان دارای اهمیت است که خداوند به موسی(ع) پس از ۳۰ روز دعا و بندگی بر ادامه دادن این کار، تا پایان ده روز ابتدایی این ماه تأکید دارد، چرا که ده روز اول ماه ذی الحجه تکمیل کننده عبادت و بندگی بشر است.

این استاد حوزه، ماه ذی الحجه را جزء اعیاد مهم و بزرگ اسلامی عنوان کرد که بسیار مورد توجه بوده و گفت: اگر فردی قصد ورود به حرمی را داشته باشد، اول در مقابل آن اجازه می‌گیرد و سپس وارد می‌شود و لذا روز عرفه نیز مصداق اجازه گرفتن برای رسیدن به قرب الهی و اعتراف به بندگی و گناهان انسان است.

عرفه روزی برای اثبات خضوع و خشوع در برابر پروردگار

وی با تأکید بر اینکه اعمال این روز در راستای توبه و بندگی و اعلام خضوع و خشوع بنده در پیشگاه خداوند است، ابراز کرد: یکی از پیام‌های این روز این است که ما خداوند را از روی عادت عبادت نکنیم، بلکه از روی خضوع و خشوع به عبادت مشغول شویم و روز عرفه فرصتی برای اثبات این مهم است.

حجت الاسلام احمدوند با بیان اینکه در روایات، روز عرفه هم رتبه شب‌های قدر عنوان شده و این موضوع برای شناخت عرفه کافی است، اظهار داشت: اگر مؤمنی در شب‌های قدر بخشیده نشود و یا فرصت توبه پیدا نکند، باید امید به بخشش در روزه عرفه داشته باشد و این نشان از جایگاه والای این روز دارد که هم شأن شب قدری است که در باب آن سوره‌ای هم نازل شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه امام صادق(ع) در این روز در صحرای عرفه ائمه معصومین(ع) را یاد می‌کردند، مطرح کرد: بنا بر سنت امام صادق(ع)، باید در فرهنگ شیعه، روز عرفه را روز معرفی ائمه نیز بدانیم.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مناسبت دوم امروز، شهادت حضرت مسلم، شهید امامت است و خوب است که در این روز سعی کنیم، هدفی که حضرت مسلم نتوانست محقق کند را ما محقق کنیم و آن هدف نیز شناخت امام نسبت به مردم بود.

وی با تاکید بر اینکه حضرت مسلم حجت را بر ما تمام کرده است، گفت: در این روز باید برای معرفی امام زمان خود تلاش کنیم و این همان معنای عرفه در ادبیات شیعی است.

 با فضیلت ترین روز سال

حجت الاسلام احمدوند روز عرفه را با فضیلت‌ترین روز سال دانست و بیان کرد: در با فضیلت‌ترین روز سال، باید با فضیلت‌ترین عمل که انتظار فرج و شناخت و معرفت حقیقی پیدا کردن نسبت به امام زمان است را انجام دهیم.

وی لازمه رسیدن به حقیقت وجودی امام زمان را انجام واجبات و ترک محرمات عنوان کرد و گفت: اگر به این حقیقت برسیم که امام زمان(عج)، چشم بینا و گوش شنوای خداوند است و انسان علاوه بر اینکه در محضر خداوند است، در پیشگاه امام زمان(عج) نیز حضور دارد، زندگی شیعیان در دوران غیبت رنگ و بوی انتظار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha