پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عرفه

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه فاطمیه ریگان استان کرمان گفت: نظر به اهمیت روز عرفه، ادعیه و مناجاتی ویژه این روز از معصومین(ع) نقل شده که دعا و استغفار با فضیلت‌ترین آن ها است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرمان، سیما میرزایی، مدیر مدرسه علمیه فاطمیه ریگان استان کرمان در گفتگویی به معرفی روز عرفه پرداخت و گفت: عرفه به معنای ادراک فهم و شناختن چیزی همراه با تفکر و تدبر در آثار آن است.

وی با بیان این که نام عرفه از عرفات گرفته شده و گفته اند عرفات را از این جهت عرفات خوانده اند که زمینی مشخص و شناخته شده در میان کوه است، افزود: روز عرفه روز آغاز مناسک حج است و حج گزاران در این روز در صحرای عرفات گرد هم می آیند و ضمن دعا و استغفار، از توفیق در ادای فریضه مهم حج شکرگزاری می کنند.

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه ریگان استان کرمان بیان کرد: روایات بسیاری روز عرفه را به عنوان روزی ویژه برای بخشایش گناهان و استجابت دعا معرفی کرده اند؛ همچنین امامان شیعه(علیهم السلام) احترام خاصی برای این روز قائل بوده و مردم را به بزرگداشت این روز فرا خوانده و سائلان را به هیچ روی دست خالی رد نکرده اند.

وی ادامه داد: اهمیت و جایگاه روز عرفه در روایات با اشاره به برابری با ماه رمضان، دعا و برآورده شدن حاجت؛ روز بخشیده شدن گناهان و تغییر شقاوت به سعادت نام برده شده است.

میرزایی، طلب بخشش و دعا را از ضروریات روز عرفه دانست و تصریح کرد: در این روز، ادعیه و مناجاتی ویژه این روز از معصومین(علیهم السلام) نقل شده است که دعا و استغفار، با فضیلت ترین آنهاست؛ دعای عرفه امام حسین(ع) از مشهورترین این دعاهاست که بسیار هم توصیه شده است، غسل و زیارت امام حسین(ع)، صدقه دادن، همچنین روزه گرفتن در این روز باقداست توصیه شده است.

وی افزود: دعا و عبادات ریشه اتصال انسان با مبدأ هستی و قدرت لایزال الهی است. زمان هایی وجود دارد که فرصت ویژه ای برای ارتباط با خداوند از طریق دعا و راز و نیاز است چرا که رحمت خاص خداوند به سوی بندگان سرازیر می شود و بنده باید تلاش کند خود را در معرض رحمت های ویژه الهی قرار دهد.

مدیر حوزه علمیه فاطمیه با اشاره به آیه «وَ ذَکّرهُم بِایّام اللِه»، بیان کرد: دعا به مغز عبادت و اسلحه مؤمن و دوای هر درد و تغییردهنده تقدیرات نام برده شده است، بنا به اهمیت دعا در این روز مهم ترین دعا طلب آمرزش و مغفرت از خداوند بخشنده می باشد و اعمال روز عرفه تحت الشعاع دعا و طلب بخشش است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha