پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام محمد همتیان

حوزه/ یکی از رسالت های مهم خبرنگاران و اطلاع رسانان این است که صادق و امانت دار باشند، وقتی می خواهند اطلاع رسانی کنند، مواظب باشند، آبروی کسی نرود و فتنه ای در جامعه ایجاد نشود.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به روز خبرنگار ضمن تبریک این ایام به همه پیام رسانان، گفت: انسان، اجتماعی  و یکی از لوازم اجتماعی، ارتباط می باشد و در این رابطه مهمترین ابزار انتقال قلم و زبان است. زمانی که انسانها می خواهند با هم ارتباط برقرار کنند، از این دو ابزار استفاده می کنند. از روزی که بشر خلق شده، این ارتباط مورد نیاز بوده است. امروز هم قلم و زبان جایگاه خاصی در قرآن و سیره اهل بیت(ع) دارد. تا جایی که قرآن به قلم قسم می خورد و از زبان به عنوان بالاترین نعمت یاد شده است.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه اظهار داشت: حضرت علی(ع) وقتی نعمت های الهی را برشمرد، یکی از این نعمت ها را زبان می شمارد و در عین حال برکات و منافع و آثار آن را هم بیان می کنند.

وی بیان داشت: اما قرآن و روایات همان گونه که یادآور نعمت ها است، آن دستور العمل های که انسان در قبال زبان، قلم و اطلاع رسانی و خبر رسانی دارد، هم بیان می کند و می فرماید« روز قیامت از شما سوال می کنیم»؛ در رساله حقوق امام سجاد(ع) هم یکی از این حقوق زبان بیان  و حقوق آن یادآوری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: قرآن می فرماید، وقتی با مردم حرف می زنید، خوب حرف بزنید و در عین حال مردم را به دینداری دعوت کنید. بنابراین صداقت و امانت دو اصل مهم برای دعوت به دینداری بیان شده است. فرمودند،« به نماز و رکوع دیگران نگاه نکنید، اگر می خواهید بشناسید که فلانی انسان خوبی است یا نه؟ به صداقت و امانت داری او توجه کنید. اگر می خواهید به کسی اعتماد کنید و رفیق شوید، ببیند امانت دار و صادق در گفتار و زبان است یا نه؟.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه، افزود: صداقت و امانتداری به زبان و قلم برمی گردد و اگر می خواهیم رسالت زبان و قلم را در نظر بگیریم، یکی از رسالت های مهم خبرنگاران و اطلاع رسانان این است که صادق و امانت دار باشند. وقتی می خواهند، اطلاع رسانی کنند، مواظب باشند، آبروی کسی نرود و فتنه ای در جامعه ایجاد نشود.

این استاد اخلاق حوزه، اظهار داشت: اما امروز رسانه های دشمنان و معاندین بیشترین تلاش شان و خیانت شان از طریق قلم و دروغ گفتن است. با دروغ پراکنی و ایجاد فتنه و شایع پراکنی سعی در آشوب و خیانت و اختلاف دارند.

وی بیان داشت: بنابراین باید رسانه دین، گوینده و نویسنده در نظام جمهوری اسلامی، برنامه های دشمنان را که هدف ایجاد فتنه، شایع پراکنی و فتنه در جامعه اسلامی صورت می گیرد، مواظبت کنند و در زمان مناسب و با استفاده از قلم و صداقت برنامه های دشمنان را تخریب نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: لازم می دانم از همه خبر رسانان و خبرنگاران جمهوری اسلامی و دینی که برای اطلاع رسانی و برملا کردن نیرنگ دشمنان تلاش می کنند، قدردانی کنم و در عین حال توصیه ام این است  آنچه را که می نویسند و بیان می کنند، صدق باشد و طوری نباشد که فرهنگ، تمدن و اصالت های ارزشی جامعه دینی والهی مورد خدشه قرار گیرد چرا که رسالت خبرنگاران بسیار با ارزش است.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: حضرت علی(ع) می فرماید، اگر می خواهیم بدعت و فتنه ای در جامعه نباشد، باید مرز حق و باطل مشخص باشد. اگر این گونه شد و مرزها مشخص و جدا شد، دیگر کسی به اشتباه نمی افتد. کسی که باطل است وضعیت او مشخص است و کسی که پیرو حق است، در مسیر حق قرار می گیرند ولی گمراهی، آشوب، فتنه، ضلالت ها و شبهات اعتقاد، اخلاقی و فرهنگی وقتی در جامعه نفوذ کند،  حق و باطل با هم مخلوط و مشتبه می شود.

این استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: این بدترین عامل سقوط جامعه است، چرا که توان تشخیص حق و باطل در زمان مشتبه شدن بسیار سخت  است و اینجا است که این رسالت تمییز حق و باطل از جمله وظائف بسیار مهم رسانه و خبرنگار است.

وی بیان داشت: امروز هم در شرایط بسیار حساسی از این نوع مشتبه ها قرار داریم که ارزشهای دینی را مورد هدف قرار داده و این گونه بی رحمانه به پیکر اسلام حمله کرده و شاهد انواع هجمه ها از سوی رسانه و ماهواره علیه دین واسلام هستیم و شبانه روز بوق های شیطانی از همین ابزار قلم بر علیه دین بهره می برند و جوامع بشری را از راه حق دور می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: این مطلب از گذشته سابقه داشته و اگر قرآن را بخوانید و جریان جنگ صفین و حادثه غدیر را ببیند، متوجه عمق فاجعه مشتبه شدن حق و باطل می شوید و متوجه می شوید که مردم از حق و حقیقت فاصله گرفته و گرفتار انواع فتنه شیاطین انسانی، القائات باطل و آشوب شدند.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: اما امروز این فتنه های از سوی شیاطین به روز تر، شدید تر و سخت تر و زیباتر و رنگارنگ تر شده است و امیداوریم که رسانه ای که سخنگوی قرآن، اهل بیت(ع) و پیام رسان خون شهدا، امام راحل و رهبر انقلاب هستند، بتوانند تبلیغات خطرناک دشمنان را خنثی کنند و بصیرت لازم به جوانان بدهند به طوری که دوست را در جای دشمن قرار ندهند و اگر این کار صورت گرفت، همه ارزشها سقوط خواهد کرد.

این استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: اگر شاهد این چنین روزی بودیم که دشمن بدی ها و ضد ارزشها را بزک کرده و به جای ارزشها جا زده و فرهنگ متبذل را بزک وآرایش کرده و به جامعه ارائه داده، اگر در چنین شرایط جوان بصیرت و تشخیص لازم را نداشته باشد، مسلما باید شاهد فاجعه بزرگ باشیم. برای همین نقش و رسالت رسانه در این مسئله بسیار بزرگ و مهم خواهد بود.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha