سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آرش رجبی

حوزه/ مدیرکل امور تهذیبی و تربیتی حوزه های علمیه خواهران گفت: متأسفانه عدم هدفمندی و نبود هندسه درست حرکتی به آفت و آسیب بسیاری از فعالیت های فرهنگی تبدیل شده است.

حجت الاسلام آرش رجبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تأکید بر لزوم آسیب شناسی وضع موجود در عرصه فرهنگی به منظور حرکت به سمت وضع مطلوب اظهار داشت: یکی از آسیب های وضعیت موجود فرهنگی جامعه ما این است که عاری و مبرا از غایتمندی و هندسه درست حرکت است؛ در واقع نه هدف ها و افق ها و آرمان ها به خوبی ترسیم شده اند و نه برای رسیدن به اهداف ولو اجمالی، هندسه ای برای حرکت و تکاپوی فرهنگی وجود دارد، ضمن آن که آنانی که مختصر حرکاتی دارند نیز عمدتاً حرکاتشان همسو و هم جهت و مکمل یکدیگر نیست.

وی افزود: ما در جامعه از نهادهای متشتت و رنگارنگ فرهنگی برخورداریم که هدف روشنی ندارند و نیز فاقد برنامه و هندسه روشن هستند و چون از کارها و اقدامات یکدیگر نیز خبری ندارند هر یک به موازات و گاه به تقلید از دیگران اقدامات نمادین می کنند و از این حیث شاهد تلاشی نیستیم که همه یکسو و مکمل شده و هر یک مبدل به قطعه ای از پازل کامل فرهنگی کلان جامعه باشند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم همچنین گفت: بر این اساس، از آن جا که مسائل اصلی ناشناخته باقی می مانند، لذا راهکار حل مسائل نیز مغفول می ماند و به تبع مخاطبان حرکت های فرهنگی، به جاذبه های فکری و فرهنگی جبهه مقابل توجه نشان داده و مجذوب آن می شوند و چه بسا از دل این مجذوبیت، هزاران شبهه فکری و خرده جنبش ها و خرده فرهنگ ها پدید آید.

وی خاطرنشان کرد: در اینجا فرمایش زرین علامه سیدشرف الدین عاملی، پیشوای بزرگ لبنان را یادآور می شوم که «لاینتشر الهدی الا من حیث انتشر الضلال» هدایت گسترش نمی یابد مگر از همان جا که گمراهی گسترش یافته است. پس باید دید پیشوایان گمراهی در عالم، چه می کنند که همان می شود راهکار برون رفت از بحران های فرهنگی.

حجت الاسلام رجبی همچنین در ادامه با تأکید بر لزوم ترسیم اهداف و افق ها و آرمان ها و نیز ترسیم هندسه حرکت جامع فرهنگی گفت: تلاش برای شناخت مسائل عینی جامعه و تلاش برای حل آن، وحدت گرایی در جنبش ها و فعالیت های فرهنگی در این میان از جمله بایسته هاست؛ چراکه همت پراکنده راه به جایی نمی برد و با همت واحد است که می توان به آینده به معنای واقعی کلمه، اُمید بست.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت دوری از شعارزدگی و عادت محوری در فعالیت های رسانه ای و همچنین پرهیز از تبیین حقایق و لوازم بر اساس خوشامد دیگران ابراز داشت: رسالت اصلی رسانه و هنر در تبیین اهداف فرهنگی مورد نظر بیانیه گام دوم انقلاب، تبیین حقایق و آرمان های اصیل و زمینه سازی برای ترسیم هندسه حرکت های فرهنگی متحد و در یک کلام آیینگی برای ظهور حقایق مکنونه انقلاب است؛ آن چنان که هست و آن چنان که باید باشد.

مدیر کل امور تهذیبی و تربیتی حوزه های علمیه خواهران همچنین افزود: زبان رسانه و هنر می تواند به انسان معاصر ایرانی که در دامان انقلاب اسلامی متولد شده و بالیده و به بلوغ و سن پختگی خود رسیده، گوشزد نماید که هم در حرکت فردی خود نیازمند خودسازی است و هم در حرکت های اجتماعی نیازمند بازسازی و خودسازی و جامعه پردازی است.

وی تأکید کرد: این خودسازی فردی و اجتماعی عبارت است از تلاش برای تحقق آن چیزی که باید باشد و اکنون نیست و پرهیز از خودفریبی و توجیه گری و پشتیبانی از اندیشه و رفتار منافقانه ضد انقلاب های به شدت انقلابی نما که در ظاهری از لباس دیانت و سیاست قرار می گیرند و از این رو مبارزه با خط نفاق و تسلیم، حائز اهمیت فوق العاده ای است.

وی در خاتمه گفت: طبعاً برآیند این خودسازی فردی و اجتماعی که جاری، ساری و مستمر است می شود امری تدریجی الحصول به نام تمدن نوین اسلامی که در حقیقت تمامی این حرکات و تکاپوها به خودی خود تلاش برای زمینه سازی ظهور آن خورشید بزرگ عدالت و مهرورزی است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    0 2
    چرا در این موضوعات از افرادی که در مدیریت راهبردی فرهنگ و علوم اجتماعی تحصیلات دارند و دارای تحقیقات میدانی جامعه شناختی هستند استفاده نمی شود. این فاضل گرامی تحصیلاتشون در بیان این مسائل نیست و اصطلاحاتی از قبیل خرده فرهنگ را نادانسته و عوامانه بکار می برند. با تشکر
    • مجتبی IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      0 1
      نادان فکرمیکنم خودشمایید که انقدر بدونادانسته و عوام فریبانه نظرمیدید.
    • بنده خدا IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      1 0
      بزرگوار، اتفاقا اگر دقت می فرمودید معنای آن به جا به کار رفته و ربطی به تحصیلات کسی ندارد، استاد نویسنده کتاب نقد و بررسی انجمن حجتیه است و اتفاقا خرده فرهنگ را در همان جا معنا کرده است. از فرط شتاب از همه حسن کلام را ندیده اید....
  • من IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    0 1
    شما مگه خبرداری تحصیلاتشون درچه زمینه ای هست؟خودشما درحدی هستید که نظربدید؟؟؟؟؟