شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: شناخت مرز مطالبه‌گری و تخریب و عدالت‌خواهی ممدوح و مذموم نیاز به هوشمندی و بصیرت دارد؛ لذا بیان این الزامات باید به تحرک بیشتر عدالت‌خواهی بینجامد، نه این‌که بهانه‌ای برای خاموش کردن شعله عدالت‌خواهی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی امروز در نشست با مسئولان فرهنگی استان، با اشاره به اهمیت عدالت و عدالت‌خواهی در جامعه، اظهار کرد: عدالت‌خواهی یک ضرورت و اولویت است، به دلیل این‌که فاصله نظام و جامعه ما در عدالت‌خواهی از نقطه موجود تا نقطه مطلوب زیاد است.

وی با بیان اینکه عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری برای عدالت یک ضرورت حیاتی و اولویت اساسی به شمار می‌آید، گفت: در این میان نخبگان، علما، اهل فرهنگ و اندیشه و قلم و اصحاب رسانه خصوصاً جوانان مؤمن و انقلابی و طلاب و دانشجویان وظیفه دوچندان دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: قطعاً روحانیان و ائمه جمعه و جماعات نیز در این عرصه باید نماد و شاخص عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری از مسئولان و جامعه و مردم باشند.

وی اظهار کرد: جریان‌های عدالت‌خواه و عناصر و افرادی که در این عرصه فعال هستند اکثراً از فعالان مؤمن و انقلابی هستند که با دلسوزی و روحیه آرمان‌خواهی به این میدان آمده‌اند و مشغول فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: شناخت مرز مطالبه‌گری و تخریب و عدالت‌خواهی ممدوح و مذموم نیاز به هوشمندی و بصیرت دارد؛ لذا بیان این الزامات باید به تحرک بیشتر عدالت‌خواهی بینجامد، نه این‌که بهانه‌ای برای خاموش کردن شعله عدالت‌خواهی باشد.

وی با بیان اینکه بیان بایدها و نبایدها برای رشد روحیه عدالت‌خواهی است، اظهار کرد: رعایت این بایدها و نبایدها به بالندگی این جنبش کمک خواهد کرد و بی‌توجهی به این الزامات، موجب انزوای جریان عدالت‌خواهی شده و سخن حق و مطالبه اصلی در غوغاها و سروصداها گم خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به الزامات و باید و نبایدهای عدالت‌خواهی و مطالبه گری، افزود: اولین نکته در عدالت‌خواهی، این است که فرد عدالت‌خواه در حدّ توان و ظرفیت خود موصوف به صفت عدالت باشد.

وی اضافه کرد: عدالت را به عدالت انفسی(درونی) و آفاقی(بیرونی) تقسیم کرده‌اند و مشهور است که منتظران مصلح باید خود صالح باشند، اکنون سخن این است که خواهندگان عدالت خود باید عادل باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه این عدالت در سخن و کلام و رفتار عدالت‌خواهان باید مشهود و مشهور باشد، گفت: عدالت در سخن گفتن و کلام از مهم‌ترین الزامات است، لذا عدالت‌خواهی عادلانه شرط اول است.

وی با اشاره به اینکه دو عنصر صداقت انقلابی و انصاف انقلابی، هم از بایدهای عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری است که باید صادقانه و منصفانه به این وظیفه الهی بپردازد، تصریح کرد: برخی جلوه‌های بی‌عدالتی را دیدن و فریاد زدن و از برخی چشم پوشیدن صداقت نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: از سوی دیگر با گاهی افراطی هر چیزی را بی‌عدالتی دانستن نیز خلاف انصاف است؛ ازاین‌رو عدالت‌خواهی صادقانه و منصفانه شرط مهمی است که باید مورد توجه همگان باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha