پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آدم باش عاشق

حوزه/ وحید ملتجی نویسنده کتاب «آدم باش، عاشق» گفت: دغدغه من از نوشتن این کتاب، ارائه متنی به مخاطب بود که تجربه و افت و خیزهای ماجرای عشق و محبت را نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «آدم باش، عاشق» نوشته وحید ملتجی از سوی انتشارات سروش منتشر و روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت.

وحید ملتجی که سال‌هاست در عرصه تربیتی و فرهنگی نوجوان و جوانان مشغول به فعالیت است، در این کتاب عشق را به عنوان موضوع و محور قرار داده و کوشیده با بیانی متفاوت به این مساله بپردازد. اما آنچه که این کتاب را متمایز می‌کند، ارایه مفهوم‌ها و تمثیل‌هایی از عشق با پشتوانه محتوایی درست و بازبانی امروزی است.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: هر آدمی وقتی متولد می‌شود، درونش به جز کبد، معده، ریه و مثل اینها یک عضوی دارد به نام «گوهر دان». اما تفاوتش آنجاست که آنها کار می‌کنند ولی گوهردان بیکار است. تا روزی که آدم گوهر را کشف کند و برود سراغش تازه از آن روز گوهر درون شروع می کند به رشد کردن و بزرگ شدن. حالا بستگی دارد چقدر اجازه دهی خودش را نشان بدهد؛مثلا کسی پنجاه سال دارد اما گوهردانش شش ماهه است! بعضی‌ها هم کاری می‌کنند که گوهردان همه وجودشان را می‌گیرد! کلا می‌شوند گوهر. این گوهر همان «عشق» است...

 یکی از دلایل نگارش این کتاب، بازگویی تجربه افراد از عشق و محبت بوده است. نکاتی که در هر بند و پاراگراف کتاب ارائه شده در عالم واقع توسط فردی که عشق را شناخته و یا تجربه کرده اتفاق افتاده و حالا نویسنده آنها را بازگو می‌کند. استفاده از این تجارب و افت و خیز در سیر عاشقی، منجر به فهمی جدید و نگاهی متفاوت از اهمیت و جایگاه عشق و محبت در زندگی دختر و پسر امروزی می‌شود.

دلت را بزن به دریا، یکی باش، زود می‌آید دیر می‌رود، عاشقی یا معشوق، بالا برو، مودب باش، فندک داری، چاق شوید، معجون خورده‌ای و ...تنها چند عنوانی است که در بیش از ٢٠٠ بند کتاب آدم باش عاشق آمده است.

همچنین در کاری متفاوت در انتهای کتاب یک صفحه در اختیار خوانندگان قرار گرفته و از آنها خواسته شده تا دست به قلم شوند و از عشق و محبت به معشوقشان بنویسند. علاوه بر این سامانه پیامکی۲۰۰۰۹۹۱۰۰۰ نیز اعلام شده تا پاراگراف و بندی که مخاطب با آن ارتباط گرفته است را پیامک کند.

«وحید ملتجی» نویسنده کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس در این باره گفت: بازخورد مخاطب امر مهمی تلقی می‌شود چون معتقدم کسانی به مطالعه این کتاب می‌پردازند که یک وجهی از عشق در وجود آنها نهفته است. عشق و محبت به مثابه اکسیری است که در درون هر فرد با افکارش ممزوج شده و طعم خاص خود را خواهد داشت و به دنبال آن بازخوردها متفاوت خواهد بود.

ملتجی که در نگارش کتاب از تجربه افراد در طول سالیان بهره برده است، ادامه داد: بخش عمده برگرفته از متون کهن ایرانی و اسلامی، اشعار مربوط به مولانا، سعدی و حافظ، روایات، حکمت‌ها و نوع نگاه و تفاسیر مختلف از این روایات‌ها که به مساله عشق و محبت پرداخته‌اند را در بر می‌گیرد.

نویسنده، مخاطبان این کتاب را نوجوانان و جوانان معرفی کرد و افزود: دغدغه من از نوشتن کتاب ارائه متنی به مخاطب بود که تجربه و افت و خیزهای ماجرای عشق و محبت را نشان دهد. امری که از سالیان دور در نثر و نظم توسط بزرگان به تصویر کشیده شده و من نیز به اندازه و توان خودم سعی کردم با زبان امروزی به آن بپردازم. این کتاب تنها ذوقیات یک نویسنده نیست، بلکه هر کدام از بندها منبع و ارجاعی دارند.

نویسنده «آدم باش عاشق» با اشاره به دیگر ویژگی این کتاب گفت: تقریبا در تمام متن‌ها یک «او»یی وجود دارد که با فونتی متمایز در صفحات خودنمایی می‌کند. این او معشوق خواننده کتاب است که زمینی و یا آسمانی است و در هر دو صورت می‌تواند کمک کاری برای طی مسیر پر پیچ خم عشق باشد.

در یکی از صفحات کتاب و در مطلبی با عنوان «چرا اینقدر عجله؟» می‌خوانیم:

وقتی او را دوست داری

می‌خواهی خیلی زود همه کارها، افکار و سلیقه‌هایت مثل او شود

یا او تند و سریع مانند تو شود...

اما سرعت جذب شدن تو و او بستگی دارد به او!

به این که میدان حرکت و حیطه دلش چقدر بزرگ و عمیق است؛

هر چه او بیشتر به منابع تمام نشدنی متصل باشد،

تو را هم بلندتر به پرواز در می‌آورد.

۳۱۳/۶۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha