پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
روز خبرنگار

حوزه/ اگر می خواهیم در موضوعات دینی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جریان ساز خوب و مؤثری باشیم، لازم است اتاق فکری باشد تا رسانه را تغذیه و اهدافی را تعیین کند و با نهادهای حاکمیتی، مراجع، علما، بزرگان دین و نهادها و سازمانهای دیگر در ارتباط باشد.

علی الله اکبری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک روز خبرنگار و اطلاع رسانی، بر اثرگذاری بهتر رسانه دینی برای ترویج مبانی ارزشی تأکید کرد و گفت: باید رسانه دینی، نقش فعال تری در تبیین و ارزشها داشته و نباید هم غیر از این باشد.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با  اشاره به بایسته و الزامات رسانه دینی برای اثر بخشی قوی تر در جنگ رسانه ای افزود: اولین الزام و بایسته رسانه دینی این است باید نقشه و سند راه برای فعالیت خود تدوین، هدف گذاری و چشم اندازی هم برای رسیدن به مرجعیت رسانه مشخص و سیاست ها هم تعیین شود از جمله این سیاست ها توجه به مسئله تقریب بین المذاهب در درون دین اسلام، عدم تخریب سایر ادیان، بیان مسائل دینی و درون مذهبی است.

وی اظهار داشت: از الزامات دیگر رسانه دینی برای فعالیت بهتر، برنامه ریزی صحیح و عملی برای رسیدن اهداف تعیین شده، استفاده و بکارگیری نیروهای متخصص، با انگیزه و متعهد برای انجام فعالیت رسانه ای، شناسایی و تربیت نیروهای متخصص، آسیب شناسی و نیاز سنجی موضوعات و مأموریت های محوله، توجه به مخاطب و تولید محتوا بر اساس نیاز مخاطبین عام و خاص، استفاده از قالب های مختلف رسانه ای مانند مستند، بیانیه، مکتوب، تصویر، عکس، نقاشی، کاریکاتور، توجه ویژه به فضای مجازی و فعال بودن در این عرصه مهم و پرکاربرد، حضور فعال در پیام رسانان مختلف و بدون مرز، توجه ویژه به منویات رهبر انقلاب و تبیین درست مبانی ایشان برای جامعه و ... است.

الله اکبری گفت: پیامبر برای انتقال پیام از قالب های مختلف مانند اذان، شعار و.... استفاده می کرد، رسانه هم باید این گونه عمل کرده و از قالب های مختلف برای ارائه محتوای ارزشی استفاده کرده و از این منظر بتواند مؤثر واقع شود.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی بیان کرد: بایسته دیگر رسانه دینی، توجه به مسئله اعتماد سازی و رسیدن به مقبولیت و مرجعیت علمی و استنادی در میان مردم و مخاطب است و این مسئله هم نیازمند توجه به فراهم کردن زیر ساخت های لازم، شفافیت در عمل، داشتن عملکرد صحیح و تاریخچه  است.

وی اظهار داشت: از دیگر بایسته ها به روز بودن، پرداختن به مسائل مورد نیاز جامعه، استفاده از ابزار روز دنیا برای زیبا جلوه دادن محتوا به صورت مکتوب و هفته نامه، دغدغه مند بودن و رصد کردن مشکلات مردم، شبهات عقیدتی و... است.

الله اکبری گفت: اگر رسانه ای از قبل مباحث را رصد کرده باشد می تواند در برابر هجمه، تخریب و ایجاد شبهه در مبانی اعتقادی بهتر عمل کند و این همان راز موفقیت رسانه دینی است.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی بیان کرد: در طول تاریخ دشمنان با انواع ابزار مانند هنر، منبر، جعل حدیث و... اقدام به تخریب ارزشهای دینی و سیره معصومین کردند و الان هم این گونه است. این حمله و فتنه چیز جدیدی نیست. در طول تاریخ دشمن این گونه عمل کرده است. لذا وقتی این چنین می باشد، چرا رسانه دینی نباید از قبل آماده مقابله باشد و هوشیارتر عمل کند و لذا باید با هوشیاری، نقشه راه بهتر، عملکرد صحیح و بیان قوی آسیب ها را کمتر کند.

وی اظهار داشت: در مسیر مقبول سازی و جلب مخاطب یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از افراد مشهور است. با این نوع افراد مصاحبه ای گرفته و مستندی تدوین شود و برای هر نوع هدفی که تعیین کرده، لازم است برنامه کوتاه مدت مشخص و در قالب های مختلف مانند هنری، مستند، کاریکاتور و انیمیشن تولید محتوا شود.

الله اکبری گفت: مثلا در مورد نماز و ... می توان با استفاده از افراد مشهور به تولید محتوا پرداخت. در کنار آن نباید از منابع غنی اهل بیت(ع)، سیره معصومین و پیامبر(ص)، از مدیریت در محتوا، شبکه سازی اجتماعی در فضای مجازی با استفاده و بهره گیری از شبکه سازی و شبکه وکالت امامان معصوم(ع) غفلت کرد. در این رابطه می توان سرشبکه ها را شناسایی کرد و از ظرفیت این سرشبکه ها و افراد مقبول برای پیش برد اهداف و برنامه بهتر بهره برد.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با بیان اینکه کار رسانه جریان سازی است گفت: چون اطلاع رسانی ابتدایی ترین و معمولی ترین کار هر رسانه ای است که بر محور واقعیت، شفافیت و ... ادامه مسیر می دهد و حرکت می کند؛ البته همه رسانه ها اهداف دوم، سوم واهداف پنهان و مخفی دارند و اهداف پنهان حتی بیشتر از اهداف آشکارشان است، اما رسانه دینی نمی تواند از اهداف دینی دور باشد و باید برای اجرای اهداف دین حرکت کند و اهداف دین، همان قالب و ظرف برای بیان دین است.

وی اظهار داشت: در همه حوزه ها باید رسانه دین ورود کند و جریان سازی کند، البته این کار بدون شکل‌دهی اتاق فکر نمی تواند اثر بخش باشد. اگر می خواهیم در موضوعات دینی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جریان ساز خوب و مؤثری باشیم، لازم است اتاق فکری باشد تا رسانه را تغذیه و اهدافی را تعیین کند در کنار با نهادهای حاکمیتی، مراجع، علما، بزرگان دین و نهادها و سازمانهای دیگر در ارتباط باشد تا بتواند از همه ظرفیت های آنها برای پیشبرد برنامه ها بهره کافی و وافی ببرد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha