جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
یوسفی

حوزه/ اینکه فردی بتواند فتاوای فقهاء را با توجه به مسائل ریز و درشت بانکداری عملیاتی کند، هنری بسیار بزرگ بود که ایشان در این زمینه توانمندی ویژه‌ای داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌السلام‌والمسلمین محمد رضا یوسفی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه مفید در صفحه مجازیش نوشته است:

 انالله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت جانکاه برادر  گرامی و عزیزم جناب سید عباس موسویان امروز منتشر شد. بنده با ایشان از سال ۶۷ در دوره کارشناسی اقتصاد آشنا شدم و در این دهه اخیر پیوند دوستی ما محکمتر شد. به شهادت آشنایی بیش از سه دهه,  ایشان به لحاظ خصوصیات فردی; نرمخو, مهربان, متین, متواضع و با درایت بود. از نظر علمی به واقع از سال ۷۶ که موفق به گذراندن دوره کارشناسی ارشد اقتصاد شد عملا به مباحث بانکداری ورود کرد قبل از ورود, بیشتر نگاه نقادانه داشت اما پس از ورود و همنشینی با متولیان امور بانکی و آشنایی عمیق‌تر،  انتقاداتش تعدیل شد و عملا به اصلاح بر اساس موازین فقهی همت گمارد.

اینکه فردی بتواند فتاوای فقهاء را با توجه به مسائل ریز و درشت بانکداری عملیاتی کند، هنری بسیار بزرگ بود که ایشان در این زمینه توانمندی ویژه‌ای داشت. ضمن احترام به همه بزرگواران, از نظر من ایشان توانمندترین فرد در حوزه مسائل بانکی و مالی با رویکرد فقهی بود. و به واقع خسران بزرگی به این حوزه علمی و عملی وارد شد و حوزه علمیه نیز فرزند بسیار شایسته‌ای را از دست داد.

 ایشان بسیار خدوم بود. و هر جا که به وی احساس نیاز می شد و از او دعوت به همکاری می کردند, متواضعانه می پذیرفت و در جهت به سامان رساندن کمک می کرد. به واقع خود را وقف خدمت به جامعه علمی, و نظام مالی اسلامی کرده بود و در این راه. خستگی نمی شناخت.

رفتار اخلاقی وی همراه با نگاه عالمانه و به دور از افراط و تفریط ها از وی چهره‌ای مقبول ساخته بود. با این وجود در جریان طرح بانکداری اسلامی مجلس که متولی اصلی آن جناب دکتر بحرینی بود، مورد هجمه‌های زیادی قرار گرفت که سه موردش را خود شاهد بودم.

یکی از نکاتی که حائز اهمیت است اینکه ما معمولا ترسیمی از وضعیت موجود داریم که علم به آنچه هست گفته می‌شود. دوم ترسیم وضعیت مطلوب است. حوزه علمیه و علوم دینی به ویژه در زمینه دوم افراد زیادی را تربیت کرده است که این توانمندی را در خود می‌بینند که وضع مطلوب را ترسیم کنند. اما این دو دانش برای بهبود وضعیت کافی نیست آنچه که عملا مهم است علم به چگونگی است چگونه می‌توان وضع حال را در جهت مطلوب شکل داد. جناب موسویان مرد این کار بودند. وی در حوزه مسائل مالی اسلام از منظر چگونگی، اقدام می‌کردند و تلاش بسیار در جهت تدوین قوانین و آئین نامه‌ها و ضوابط بر مبنای فقه متعارف می‌کردند.

ان شاء الله که مغفرت, رحمت الهی و علو درجه نصیب ایشان شده، به خانواده این مرد بزرگ و دوستان و شاگردانش تسلیت عرض می کنم.

محمدرضا یوسفی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha