پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم رونمایی از زبان اردوی خبرگزاری رسمی حوزه

حوزه/ نماینده مقام معظم رهبری در هندوستان گفت: واتیکان بیش از نیم قرن است که تولید فکر و اندیشه ندارد و این درحالی است که حوزه علمیه قم بعد از انقلاب اسلامی تولید فکر، اندیشه داشته و نسبت به علوم انسانی و اسلامی نقش پویایی ایفا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهدوی پور در آیین افتتاح سایت زبان اردو خبرگزاری حوزه  که امروز در قم برگزار شد، در سخنانی اظهارکرد: امروز حوزه علمیه قم با برخورداری از ده ها هزار طلبه و هزاران استاد در سطوح مختلف دستاوردهای علمی عظیمی را در ابعاد مختلف علوم اسلامی و انسانی رقم زده اند و این در حالی است که واتیکان بیش از نیم قرن است که از نظر فکر، ایده و اندیشه تحرکی ندارد.

وی ادامه داد: امروز چشم جهانیان به دستاوردهای علمی حوزه های علمیه است، حوزه ای که در ده ها رشته مختلف صدها طلبه محقق و فاضل پژوهشگر را تربیت کرده است بارقه امیدی را در میان همگان رقم زده است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی پور بیان داشت: امروز شیوه های علمی و برپایی کرسی های آزاد اندیشی یکی از خصوصیات بارز و برجسته حوزه های علمیه است که این رویداد را حتی در به روز ترین دانشگاه های دنیا سراغ نداریم که بدین سبک و سیاق برنامه ای مدون داشته باشند.

وی گفت: اهمیت رسانه به نحوی است که می بایست ۳۰ سال پیش اقدام به راه اندازی خبرگزاری و رسانه حوزه می کردیم و امروز شاهد فعالیت ده ها زبان خارجی می بودیم. رسانه، زبان گویای دستاوردهای حوزه های علمیه است، خبرگزاری حوزه با دیگر خبرگزاری هایی که سبک و سیاق سیاسی دارند، متفاوت است، چرا که صدای اندیشه دینی را در جهان منعکس می کند.

مردم دنیا تشنه اندیشه مقام معظم رهبری هستند

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انقلاب اسلامی راه جدیدی را به دنیا نشان داد و آرا و اندیشه های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در ۴۰ سال گذشته با پشتوانه دینی و از متن کلام ائمه اطهار(ع) در جان و دل آزادگان جهان نشسته است، مردم دنیا تشنه اندیشه مقام معظم رهبری هستند چراکه ۴۰ سال است که کلام و سخن مقام معظم رهبری در برابر استکبار جهانی و مقابله با ظلم همانی است که پیش از این گفته و تغیر نکرده است.

وی ادامه داد: بسیاری از سیاستمداران هندو سخنان رهبری را رصد می کنند و مواضع ایشان را مبنادار و متقن می دانند؛ رهبر انقلاب سیاست های جهانی را به خوبی می شناسند و مطالعات تاریخی ایشان در شبه قاره بسیار گسترده است و هیچکس در ایران به اندازه ایشان شبه قاره را نمی شناسد.

نماینده مقام معظم رهبری در هندوستان بیان کرد: زبان اردو به عنوان یک زبان لطیف و پرجاذبه در منطقه شبه قاره مطرح است، چراکه پیش از این در ارتش و قوای نظامی به کار می بردند و نقش زبان فارسی در آن روزگار بسیار پررنگ بود، بطوریکه امروز میلیون ها سند تاریخی در گذشته شبه قاره هند به زبان فارسی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با استعمار هند توسط انگلستان زبان فارسی که ۸۰۰ سال زبان دیوانی آن دوران بود جای خود را به زبان انگلیسی و هندی داد، بطوریکه امروز نسل جوان هندوستان زبان انگلیسی را زبان آموزشی خود می داند، ولی نمی تواند اردو بخواند و تنها صحبت می کند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی پور با اشاره به علاقه مردم شبه قاره هند به ملت و نظام اسلامی ایران، تصریح کرد: علما، بزرگان و نخبگان جامعه هندوستان پیگیر سخنان و منویات رهبر معظم انقلاب هستند، چرا که معتقدند ایشان بر روی مبنا سخن می گویند و آمریکا را خوب می شناسند و معادلات جهانی را خوب می بینند و تحلیل می کنند.

وی به تاریخ هندوستان اشاره کرد و گفت: اگر به تاریخ هندوستان توجه ای داشته باشید خواهید دید بسیاری از علما، عرفا و شعرای ایرانی در سدهای گذشته به  شبه قاره مهاجرت کرده اند و امروز نقطه اتصال و اشتراک فرهنگی ما را با این مردمان تشکیل می دهند، نظام الدین اولیا، میرحامدحسین، شهید ثالث از نمونه های آن می باشند.

نماینده رهبر انقلاب در هندوستان خاطرنشان کرد: طی سدهای اخیر بیش از ۱۵۰ فقیه و مجتهد در نقاط مختلف هندوستان حضور داشتند که ۳۵ نفر آنان دارای رساله بودند و از این دست نقاط قوت بسیار زیاد است که می توانیم به جهت فرهنگی، دینی و معرفتی آنرا تقویت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به چند راهبرد برای رسانه حوزه در عرصه بین الملل، رسالت رسانه حوزه علمیه را القای وحدت و اتحاد بین مسلمین دانست و گفت: امروز دنیای اسلام بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت و یکپارچگی دارد و صدای رسانه حوزه باید تقریب بین مذاهب اسلامی باشد،‌نباید اختلافات داخلی را در بیرون بیان کرد و یا به اختلافات بیرونی دامن زد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی پور، زبان اردو را زبان شعر و ادب برشمرد و افزود: رسانه حوزه در انعکاس شور شعور مردم ایران در زمینه عزاداری اهل بیت(ع) در عرصه بین الملل به ویژه شبه قاره می تواند بسیار اثرگذار باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha