جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
میانمار مانع از نامزدی یک مسلمان روهینگیا در انتخابات شد

حوزه/  درحالی که هم اکنون اقلیت‌های مسلمانان روهینگیا در میانمار سعی دارند با تشکیل احزاب در دنیای سیاست وارد شوند، مقامات این کشور حتی به یک نامزد آن‌ها اجازه حضور در رقابت‌های انتخاباتی را نمی‌دهد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از trtworld، مقام‌های میانماری به یک نامزد مسلمان اهل اقلیت روهینگیا اجازه حضور در رقابت‌های انتخاباتی آتی این کشور را نداده، اقدامی که با موج اعتراضات از سوی گروه‌های حقوق بشر روبرو شده و آن را یکی دیگر از نماده‌های «ادامه نسل کشی» علیه اقلیت آزار دیده تلقی کردند.

درحالی که  در سال ۲۰۱۷ در عملیات نظامی بالغ بر ۷۵۰ هزار نفر از اعضای اقلیت روهینگیا آواره شده و به اردوگاه‌های آوارگان در کشورهایی چون بنگلادش پناه بردند، و کشور میانمار متهم به نسل کشی قومیتی علیه این اقلیت مسلمان شد، به نظر می‌رسد که وضعیت آن‌ها هنوز در کشور بهتر نشده و دولت میانمار با لغو نامزدی یک مسلمان در انتخابات آتی، به این رویه ادامه داده است.

میانمار اتهامات مطرح شده علیه خود را توجیه کرده و هدف آن را عملیات های نظامی مقابله با تروریست‌ها دانسته بود. این در حالی است که همچنان تعداد ۶۰۰ هزار نفر دیگر از اعضای روهینگیا در میانمار هستند اما اکثر آنها شهروند این کشور به حساب نمی آیند و حق رای ندارند و سازمان عفو بین الملل این وضعیت را «آپارتاید» می‌داند.

اخیرا سه حزب تحت رهبری اعضای اقلیت روهینگیا امید پیدا کردند تا دست کم ۱۲ نامزد را وارد رقابت انتخاباتی ماه نوامبر میانمار کنند. عبدالرشید، ۵۸ ساله، یک عضو یکی از این احزاب به نام حزب دموکراسی و حقوق بشر به خبرنگاران گفت، کمیسیون انتخاباتی میانمار در شهر سیتوه، مرکز ایالت راخین نامزدی او برای انتخابات را مردود اعلام کرد.

به گفته وی، این کمیسیون اعلام داشت، علت این مردودی این است که والدین وی زمانی که او به دنیا آمده شهروند میانمار نبوده‌اند. این در حالی است که او می‌گوید سند و مدرک دارد که والدینش و والدین والدینش در سال ۱۹۵۷ چهار سال قبل از آنکه او به دنیا بیاید امتیاز شهروندی دریافت کردند.

او تاکید کرد: این مطابق با قوانین نیست. او گفت که خواستار تجدید نظر در این تصمیم خواهد شد.

وی افزود: قوم روهنیگیا سرکوب شده هستند و ما به همین دلیل نمی‌توانیم در انتخابا شرکت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha