پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
لیلا وصالی

پژوهشگر و مدرس سواد رسانه بر لزوم در اولویت قرار گرفتن جذب قشر خاکستری جامعه در برنامه ها و فعالیت های فرهنگی کشور تأکید کرد.

دکتر لیلا وصالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که متاسفانه بروکراسی اداری و نیز ارایه صرف آمار و بیلان کاری از سوی مدیران و متولیان امر به آفات مهمی فراروی برنامه ها و فعالیت های فرهنگی تبدیل شده است، اظهار داشت: گاهی اوقات به نظر می رسد که ما کار فرهنگی درستی انجام نمی دهیم و بیشتر متوجه ظواهر امر هستیم و حال آن که اگر با جدیت در این زمینه به فعالیت پرداخته و حقیقتاً دغدغه مند باشیم، شاهد تحولات بسیار خوبی در این عرصه خواهیم بود.

وی افزود: مسأله مهم بعدی ناظر به کار حرفه ای و تمیز و دقیق در عرصه فرهنگی است که قطعاً در این صورت ثمربخش و ماندگار نیز خواهد بود. متاسفانه گاهی اوقات ما در کشور خرج های بیهوده ای داریم و جایی که باید خرج کنیم، این کار را انجام نمی دهیم و حال آن که فعالیت فرهنگی در جبهه معارض با انقلاب اسلامی با جدیت و سرمایه گذاری بسیار زیاد صورت می گیرد و به همین خاطر است که ما در برخی زمینه ها دچار مشکل جدی هستیم.

این استاد دانشگاه همچنین با تأکید بر این که ما نیازمند انگاره سازی در فعالیت های فرهنگی هستیم، گفت: همان طور که اندک اندک، بخش هایی از مردم از مسایل و موضوعات اعتقادی دور شدند، برای جبران مافات نیاز داریم که با کار فرهنگی مستمر و تأثیرگذار، این فاصله ها را به تدریج کم کنیم.

وی یادآور شد: از سویی ما باید در فعالیت های فرهنگی، برنامه های ویژه ای برای جذب قشر خاکستری جامعه داشته باشیم؛ قشر خاکستری آن طیف وسیعی از جامعه است که هنوز در تردید به سر می برد به این معنا که نه این سمتی است و نه آن سمتی است و به نظر می رسد که هنوز حقانیت چیزی برایشان به اثبات نرسیده و لذا کار فرهنگی تمیز و مستمر و اثربخش با در نظر گرفتن اصول مخاطب شناسی و زمان شناسی می تواند باعث جذب این طیف شود.

وصالی همچنین بیان داشت: البته باید توجه داشت که انگاره سازی در فعالیت ها و برنامه های فرهنگی نیازمند تکرار است و این که همان طور که اشاره شد، از اهمیت برنامه های تأثیرگذار و جذاب در این بخش غافل نشویم.

وی با تأکید بر این که برای کار فرهنگی تمیز و اثربخش نیازمند حمایت مالی در حد مناسبی هستیم، گفت: در اینجا به عقیده بنده درست هزینه کردن خیلی مهم است و این که هزینه هایی که انجام می شود، به معنای واقعی کلمه برای جامعه مفید باشد، ضمن آن که به هر حال ما اگر در زمینه های فرهنگی هزینه کنیم، این هزینه در قالب یک سرمایه گذاری مطمئن در آینده ای نه چندان دور، آثار و برکاتش به خود جامعه باز می گردد.

وی افزود: در این میان، متاسفانه برخی با توجیهاتی که دارند، یا اصلاً وارد کار فرهنگی نمی شوند یا اگر هم می شوند کارآمد و مؤثر نیستند که این ها باید در جای خود ریشه یابی و آسیب شناسی شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha