سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
مختاری و تسخیری

حوزه/ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پیامی، ارتحال «آیت الله تسخیری» منادی بزرگ وحدت، شخصیت برجسته تقریبی جهان اسلام و از پایه‌گذاران دانشگاه مذاهب اسلامی را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در پیامی، ارتحال آیت الله محمدعلی تسخیری، رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، منادی بزرگ وحدت، شخصیت برجسته تقریبی جهان اسلام و از پایه‌گذاران دانشگاه مذاهب اسلامی را تسلیت گفت.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

«اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء»

خبر ارتحال منادی وحدت، عالم وارسته، محقق نستوه، یار صدیق امام راحل و مقام معظم رهبری، شخصیت برجسته تقریبی جهان اسلام "حضرت آیت الله حاج شیخ محمد علی تسخیری"(رضوان الله تعالی علیه) که عمر پر برکت خود را صادقانه در راه وحدت مسلمین و اشاعه اندیشه و فرهنگ تقریب در جامعه اسلامی سپری کردند، موجب کمال تأثر و تأسف گردید.

خدمات ارزنده و اثرگذار این اندیشمند فرزانه که الحق به تعبیر رهبر معظم انقلاب "زبان گویا و رسای اسلام و تشیع" بودند، همواره بر تارک مجمع التقریب و دانشگاه مقدس مذاهب اسلامی به عنوان اولین بانیان آن در کنار "مرحوم آیت‌الله واعظ زاده خراسانی: خواهد درخشید و در غالب مجامع مهم دینی و فکری جهان اسلام در کنار خدمات دیگر بزرگان و پیشگامان تقریب ماندگار خواهد شد.

این بزرگوار که در طول سالیان متمادی و موقعیت های مختلف جز علم، فضیلت، تقوی و تواضع از او ندیدم، از مفاخر حوزه‌های علمیه و از ستارگان درخشان و پرفروغ آسمان وحدت اسلامی و به تعبیر اینجانب "رهبر و پدر معنوی جریان تقریب" بود که رحلتشان دلهای دغدغه‌مندان و دلسوزان صحنه‌ی وحدت اسلامی را به اندوه‌ی عمیق گرفتار کرد.

فکر، منش، سلوک عملی و اندیشه امثال مرحوم آیت‌الله تسخیری این "بزرگ منادی وحدت" اگر گسترش پیدا می‌کرد و الگو می‌شد، امروز تفکرات داعشی و خشونت آمیز و نفرت آفرین بنام دین در دنیا رشد پیدا نمی‌کرد.

"مرحوم آیت‌الله تسخیری" بدون تردید از رهبران برجسته پروژه خطیر و مهم تحقق "امت واحده اسلامی" و از بنیانگذاران و طلایه داران جریان تقریب مذاهب اسلامی و دارالتقریب و حتی از دغدغه مندان نسبت به همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب محسوب می‌شوند و همواره از مجاهدین در این عرصه بودند.

این عالم دینی مبارز و آزاداندیش سال­های متمادی عمر شریف خود را در خدمت به جهان اسلام و اتحاد امت و تقریب بین مذاهب اسلامی گذرانید و این راه پر خطر را برای رهروان «مکتب تقریب» هموار ساخت‌.

خدمات و اقدامات ارزشمند ایشان در راس مجمع التقریب و شورای عالی این مجمع و شرکت مستمر، اثرگذار و خستگی ناپذیر در اجلاس‌ها و مجامع بین‌المللی و حضور متواضعانه و پیگیرانه در دانشگاه مذاهب اسلامی به عنوان اولین بانیان، پایه گذاران و حامیان فکری این مرکز علمی، آموزشی و آکادمیک به همراه مرحوم "آیت‌الله واعظ زاده خراسانی" و بهره مندی دانشجویان از علم و دانش و منش و سلوک عملی ایشان از یادها نخواهد رفت بطوریکه تلاش علمی و اجتماعی مرحوم آیت‌الله تسخیری میراث عظیمی در اختیار جامعه اسلامی گذارد که آثار فراوان آن قابل احصاء نیست.

اینجانب با دلی آکنده از اندوهِ فقدان منادی وحدت و پدری دلسوز و به نمایندگی از هیات امناء، هیات رئیسه، استادان، دانش­ آموختگان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه مذاهب اسلامی این مصیبت بزرگ و جانکاه را که به راستی جبران ناشدنی است محضر رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، علمای شیعه و اهل سنت، دغدغه‌مندان عرصه تقریب، آحاد امت اسلامی و شاگردان و خانواده معزز ایشان تسلیت عرض نموده و علو درجات آن فقید سعید را از درگاه حق تعالی مسالت دارم.

راهشان پرفروغ و پررهرو باد.

محمدحسین مختاری

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha