جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بیانیه

حوزه/ شورای دبیرخانه مجمع مسئولان حوزه علمیه استان تهران در راستای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم محرم و صفر بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، شورای دبیرخانه مجمع مسئولان حوزه علمیه استان تهران برای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم محرم و صفر بیانیه ای صادر کرد که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت اسلام اگر نام و یاد حسین را زنده نگه بدارد و آن را برای خود الگو قرار بدهد، از همۀ موانع و مشکلات عبور خواهد کرد. امام خامنه‌ای(مد ظله العالی)

محرم و صفر زمانی برای عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) است، اما نه به معنی عزاداری صرف، که زمان احیاء دین و تلاش برای تداوم راه اباعبدالله الحسین(ع) است؛ همچنانکه عاشورا نیز خود عامل احیاء و تداوم دین در صدر تاریخ اسلام و تاکنون بوده و پس از این نیز خواهد بود.

محرم و صفر محل ابراز احساسات و شور حسینی است؛ اما نه به معنی بروز یک احساسات سطحی، بلکه احاساسات عمیقی که تجلی عقلانیت و معرفت و محل کسب معارف و رشد عقلانیت برای اصلاح امور امت و احیای سنن نبوی و علوی در جامعۀ اسلامی است.

عاشورای حسینی گرامیداشت یک واقعۀ تاریخ‌ساز است که آیندۀ جامعه انسانی را رقم می‌زند، و زمان آغاز حرکت سالیانۀ جامعۀ حسینی به سوی پیروزی بر همۀ طواغیت عالم و پایان دادن به ظلم و فساد در جهان است.

حسینیان مراسم محرم و صفر را یک مناسک مذهبی صرف نمی‌دانند؛ بلکه آن را زنده کننده و عزت‌بخش جهان اسلام می‌دانند که دامنۀ آن روز به روز فراتر رفته و ارزش‌های انسانی را در جهان احیاء و بقاء حیات بشر و تعالی آن را تضمین می‌کند.

امسال با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل انتشار ویروس کرونا در کشور و توصیه‌های ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، پیشنهاداتی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم محرم و صفر به عموم حسینیان، و به‌ویژه طلاب و فضلای عزیز استان تهران تقدیم می‌گردد:

۱ -در طول تاریخ هرگاه هر نوع محدودیتی برای این حرکت عظیم حسینی پدید آمده است، باعث به وجود آمدن خلاقیت‌ها، فداکاری‌ها و گشایش راه‌های تازه برای تعظیم شعائر حسینی شده است و هیچ‌گاه مانعی برای جد و جهد در راه انجام رسالت حسینی ایجاد نکرده است. لذا شایسته است در این ایام، با توجه به محدودیت‌ها و با رعایت دقیق مقررات برای حفظ سلامت مردم، به تلاش مضاعف پرداخته و حق عزاداری امام حسین(ع) را به‌جا آوریم. ما خود را مدیون نعمت عظیم محبت اهل‌بیت پیامبر(صلی الله علیه وآله) می‌دانیم و نباید در راه تکریم و تعظیم این مودت، که بر ما واجب است، به بهانۀ محدودیت‌های کرونایی، رفع تکلیف و یا کوتاهی کنیم.

استفادۀ حداکثری از فضاهای باز و ظرفیت‌های موجود در مدارس و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌تواند در برپایی مجالس حسینی بسیار نقش‌آفرین باشد. این خود عاملی برای هرچه علنی‌تر برگزار شدن مراسم در نقاط مختلف شهر خواهد بود که متناسب با فلسفۀ عزاداری و تعظیم علنی شعائر است.

۲-بهره‌برداری از ظرفیت فضای مجازی و رساندن پیام‌های حسینی به انواع مخاطبان، یکی از ضرورت‌های مهم و تأثیرگذار است؛ به‌ویژه اگر جوانان و طلاب در رساندن پیام‌های حسینی به مخاطبان جهانی همت گمارند. این خود اقدامی شایسته و لازم است که چه‌بسا اجری فراتر از تبلیغ در عرصه‌های داخلی داشته باشد.

همان‌گونه که زینب کبری(س) با زحمت فراوان و مشقت‌های بسیار، پیام حسینی را به اقصی نقاط عالم اسلام برده و آن را برای همیشۀ تاریخ به دیگران ابلاغ فرمود، باید با مجاهدت، و نه برای تفنّن، به استمرار ابلاغ این پیام اقدام کنیم و هیچ گوش شنوایی را از راز و رمزهای قیام امام حسین(علیه السلام) محروم نگذاریم.

۳-ما در این ایام که از سویی با انتشار ویروس کرونا و از سوی دیگر با مشکلات اقتصادی فراوان مردم مواجهیم، در معرض امتحان بزرگ «مواسات» قرار گرفته‌ایم. شاید این امتحان از اختصاصات آخرالزمان باشد، کما اینکه «مواسات» از ویژگی‌های یاران حضرت ولی‌عصر(سلام الله علیه) نیز به شمار آمده است. یکی از سه رسالت مهم حوزه در کنار «هدایت دینی» و «سیاسی جامعه»، «دلجویی از آسیب‌دیدگان و هدایت فعالیت‌های اجتماعی به سمت رفع گرفتاری محرومان» است. ایام محرم و صفر فرصت مناسبی برای سازماندهی اقدامات شایسته در این جهت است. خطبۀ اباعبدالله الحسین(علیه السلام) در سرزمین منا نیز اشارات مهمی در بیان اهمیت رسیدگی به محرومان دارد.

۴-در فعالیت‌های تبلیغی، پرداختن به موضوع «تحول» که موضوع سخنرانی مهم ۱۴ خرداد امسال مقام معظم رهبری بوده و دلالت‌های فراوانی در دیگر بیانات ایشان نیز به این موضوع وجود دارد، و به‌ویژه در «بیانیۀ گام دوم» نیز راهکارهای کلیدی برای آن بیان شده است، می‌تواند محور محتوایی تبلیغ قرار گیرد. در عین حال لازم است موانع و دشمنان تحول و تحول‌خواهی نیز به مردم معرفی شوند. غرب‌گرایی در عرصۀ سیاسی و مدیریت اجرایی کشور، همواره حرکت پرشتاب این ملت انقلابی را کند کرده و زمان آن رسیده است که با عبور از این مانع چهل سالۀ انقلاب، برای پیشرفت سریع و تحقق رفاه و آبادانی کشور آماده شویم و همزمان با فروپاشی هیمنۀ غرب، که قبله‌گاه غرب‌گرایان است، به آینده‌ای بسیار بهتر و پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی نائل شویم.

۵-روشنگری در عرصه‌های سیاسی یکی از وظائف مهم و همیشگی علما و مبلغین بوده و هست. با توجه به افول تمدن غرب و فروریختن پشتوانۀ فکری و عملی غرب‌گرایی، امید است با تبیین این حقیقت و با افشاگری علیه مواضع غلطی که در طول سال‌ها در زمینه‌های مختلف از جانب غرب‌گرایان به کشور تحمیل شده است، به بیان مواضع اصولی انقلاب در نجات از مشکلات اجتماعی و اقتصادی پرداخته شود. همچنین راه‌های تحقق رهنمودهای رهبری عزیز، به‌ویژه در زمینۀ اقتصاد مقاومتی، که مقدمۀ آن عزت‌مندی هرچه بیشتر در سیاست خارجی و توجه هرچه بیشتر به جوانان و استعداد داخلی است، تبیین گردد.

امید است طلاب و فضلای محترم حوزۀ علمیۀ تهران بتوانند با مجاهدت فراوان در این شرایط دشوار، به تقویت امید در اندیشۀ و جان مردم به آیندۀ بسیار روشن پیش‌رو بپردازند و همچنان‌که در مجاهدت‌های خود در کمک به آسیب‌دیدگان کرونا نشان دادند، علی‌رغم دشواری‌ها و محدودیت‌ها، محرم و صفر دیگری فراتر از حد انتظار برای جامعۀ حسینی ما رقم بزنند.

شورای دبیرخانه مجمع مسئولان مدارس حوزۀ علمیۀ استان تهران

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha