جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محرم

حوزه/ آن دستور که موسس مکتب فرمود اگر از کربلا دوری، ملازم سلام از روی بام باش، ذخیره امروز بود که روضه های خانگی برای رعایت سلامت روی پشت بام خانه ها و زیر سقف آسمان برقرار باشند و این فرمایش که فرمود بر مصیبت جد ما بلند گریه کنید، رزق اینجا بود که هر چند فاصله میان جسم ها زیاد شود، سوز صرخه ها دل های عزادار را به یکدیگر پیوند دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، محرم، رودخانه‌ای جاری در دل تاریخ است که بیش از یک هزار و چهارصد سال با عبور از پیچ‌وخم روزگار، عطش معنوی و مذهبی بشر را فرو می‌نشاند و سرچشمه‌ای است که آزادگان و ظلم‌ستیزان از گوارای آن سیراب می‌شوند.

مسیر محرم در تاریخ، هیچ‌گاه بدون فراز و نشیب نبوده و این جاری همیشگی، از هر سختی سربلند بیرون آمده است و حالا هم، کرونا تنها سنگی ست که هر چند سرسخت باشد، نخواهد توانست طریق بر این توفنده‌ی کوبنده ساری دهر ببندد.

این حقیقت تابناک تاریخ، همواره راه خود را در لابه‌لای بالا و پایین روزگار یافته و چه آن زمان که حب آل علی ع جرم نابخشودنی بنی امیه و بنی‌عباس بود و چه در معاصر که جور آباد پهلوی نور روضه را رسواگر تاریکی شب دژخیم خود می‌دانست، هیچ‌گاه خاموشی نیافت.

آری، محبت اولاد علی و شور حسینی گاهی از اشک چکیده در شیر مادران و گاهی به نغمه ناسوری لالایی دایگان و روزی به نمک نال حلال باباها و روزگاری به اعلامیه و روضه‌ای در کنج پستو و آب‌انبارها، نفس به نفس و دست‌به‌دست، گشته و گشته تا به قدرت‌نمایی میلیونی اربعین در سال‌های گذشته رسیده و قدم‌های خاک‌آلوده‌اش لرزه بر بنیاد ستم‌پیشه‌ی شیطان مقتدایان انداخته است.

و امروز کرونا تنها باعث جاری شدن این خون گرمابخش در شریان هستی به‌گونه‌ای دیگر است؛ چه عاشقان حسین در تاریخ نشان داده‌اند بهر هر مسیری، راهواری هست و برای هر معضلی، راهکاری...

هیات های عزادار سالار رادمردان، هر کدام به شیوه‌ای مهیای جلوه‌نمایی محرم الحرامِ عام الوبای کرونا هستند و مردم عاشق نیز گوی سبقت را از اینان خواهند ربود...

آن دستور که مؤسس مکتب فرمود اگر از کربلا دوری، ملازم سلام از روی بام باش، ذخیره امروز بود که روضه‌های خانگی برای رعایت سلامت روی پشت‌بام خانه‌ها و زیر سقف آسمان برقرار باشند و این فرمایش که فرمود بر مصیبت جد ما بلند گریه کنید، رزق اینجا بود که هر چند فاصله میان جسم‌ها زیاد شود، سوز صرخه ها دل‌های عزادار را به یکدیگر پیوند دهد.

و یا همین سنت دیرینه مردمان خونگرم: موکب، در لغت هم‌معنای ثبوت و هم‌معنای سیار دارد و امروز که موکب‌های مردمی ثابت با چالش‌های کرونا دست‌به‌گریبان هستند، مواکب عزاداری سیار همانند آنچه در کاروان‌های شادی تجربه شد، می‌تواند تجلی‌بخش شکوه همه‌ساله محرم باشد.

از نگاهی دیگر، لزوم محدودیت زمانی و مکانی مجالس عزا، می‌تواند فرصتی باشد که موجب کثرت افرادی شده و با بیشتر شدن جلسات عزاداری اما با جمعیت و وقت کمتر، سفره‌ی فیض حسینی را حتی بیشتر از سال‌های گذشته در کوچه و خیابان شهر بگستراند... 

خلاصه آنکه قلبی که آرام نگیرد، راهی برای ابراز عشق خود خواهد ساخت و ابتکار و خلاقیت عاشقانه، امسال خاطره بی‌نظیری از محرم پدید خواهد آورد و کرونا هم مانند هر آنچه از ریزودرشتی که در مقابل جریان محرم قد علم کرده بود، خرد و خاضع به گوشه‌ای رانده خواهد شد؛ که خوش ناله زد شاعر شیرین سرا:

 ماجرای من و معشوق مرا پایان نیست

 که دگرباره شب آشفته شد و باد گرفت

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha