پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام علی کشوری

حوزه/ یکی از برنامه های ضد جمعیت ساخت خوابگاه به جای ساخت خانه است. محیط فعلی آپارتمان ها (بخوانید: خوابگاه ها) به دلیل فقدان تفریح و تضعیف روابط انسانی، زمینه گسترش کمی و کیفی جمعیت را فراهم نمی آورد.

خبرگزاری حوزه | مشکلات جمعیتی کشور فقط از طریق تقویت نهاد خانواده حل می شود و تقویت نهاد خانواده هم به طراحی مجدد فضای حاکم بر خانواده وابسته است. بعد از تتبع موضوع شناسی در اسناد برنامه ای کشور ۱۵ برنامه خطرناک ضد جمعیت و ضد خانواده را شناسائی کرده ایم.

یکی از برنامه های ضد جمعیت ساخت خوابگاه به جای ساخت خانه است. محیط فعلی آپارتمان ها (بخوانید: خوابگاه ها) به دلیل فقدان تفریح و تضعیف روابط انسانی، زمینه گسترش کمی و کیفی جمعیت را فراهم نمی آورد.  لازم است سیاست های ساخت مسکن را تغییر دهیم. مسکن را باید در هویت محله ای طراحی کرد و مجلس یازدهم جمهوری اسلامی در تغییر قوانین ساخت مسکن رسالت بزرگی بر عهده دارد.

یکی دیگر از برنامه‌های ضد جمعیت، طرح مفاهیم ضد خانواده در حوزه بهداشت و درمان است. اسناد برنامه ای وزارت بهداشت -به دلیل تقلید از سازمان who- بر مبنای مفاهیم ضد جمعیت نوشته شده است. به عنوان مثال مفهوم  مخالف شرع "سقط جنین ایمن"  توسط سازمان بهداشت و درمان ایران پی گیری می شود.

همچنین در حوزه سلامت، از برخی واکسن ها برای کنترل نسل استفاده می شود. برای تقویت مسئله جمعیت پیشنهاد راهبردی تغییر تعریف واکسن از تعریف معیوب انتقال بیماری ضعیف شده، به تعریف جدید و کارآمد "ترویج اقدامات محیطی، تغذیه ای و روحی تقویت کننده سلامت" را مطرح کرده ایم.

فقدان گفتگوی عمیق درباره فوائد رزقی، تربیتی، آخرتی و رفاهی خانواده یکی دیگر از موانع برنامه ای گسترش جمعیت است. بخش خبر صدا و سیما قدرت مفهوم پردازی متناسب با نهاد خانواده را ندارد و در بهترین وضعیت در حوزه جمعیت نقطه زنی می کند.

به فضل الهی در آینده نزدیک در نشستی تخصصی علاوه بر معرفی تفصیلی عوامل ضد خانواده در برنامه ریزی توسعه غربی، راه حل های الگوی پیشرفت اسلامی برای حوزه جمعیت را تبیین خواهیم کرد.

حجت الاسلام علی کشوری- تبیین برنامه جمعیتی الگوی پیشرفت - چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - قم مبارک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha