جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نشست خبری رئیس سازمان بسیج اصناف

حوزه/ ۱۱ هزار شهید اصناف در کشور و هزار شهید اصناف در استان قم داریم، همچنین ۵۰۰ شهید ترور مربوط به اصناف هستند، با توجه به بررسی که انجام دادیم در ۴۰ شغل مختلف شهید داریم که این موضوع نشان می دهد همه اصناف دغدغه حفظ انقلاب اسلامی را داشته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سرهنگ عباس روحی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز بسیج اصناف در دفتر خبرگزاری تسنیم استان قم برگزار شد، ضمن تشریح فعالیت های صورت گرفته در این سازمان گفت: روز چهارم شهریورماه به مناسبت سالروز شهادت حاج مهدی عراقی به نام روز بسیج اصناف نام گذاری شده است، شهید عراقی از بازاریان متدین و از یاران امام راحل بود که در پشتیبانی از نهضت، حمایت های زیادی انجام داد که در سال ۵۸ توسط گروهک نفاق به شهادت رسید، یکی از افتخارات این شهید این است که تنها شهیدی است که امام خمینی(ره) در مراسم تشییع وی شرکت کردند.

مسئول بسیج اصناف استان قم با بیان اینکه ۱۱ هزار شهید اصناف در کشور و هزار شهید اصناف در استان قم داریم گفت: ۵۰۰ شهید ترور مربوط به اصناف هستند و با توجه به بررسی که انجام دادیم مشخص شد که در ۴۰ شغل مختلف شهید داریم که این موضوع نشان می دهد همه اصناف دغدغه حفظ انقلاب اسلامی را داشته اند نه اینکه تنها اقشار و افراد خاصی حاضر باشند.

روحی گفت: گروه های اصلی امر به معروف واحدهای صنفی و بازار مشغول فعالیت هستند و اقدامات خوبی انجام شده است، در زمینه ارشاد و جذب از طریق امر به معروف و نهی از منکر اقدامات خوبی انجام شده است.

وی کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق کالای ایرانی را یکی از اقدامات بسیج اصناف استان برشمرد وافزود: واحدهایی که کالای ایرانی به فروش می رسانند را تشویق کرده و در راستای ترویج کالای ایرانی اهتمام داریم تا به مقابله با تحریم های اقتصادی بپردازیم.

مسئول بسیج اصناف استان قم ادامه داد: در زمینه خدمت رسانی برنامه های مناسبی تدارک دیده ایم و طرح نهضت خدمت رسانی بسیج اصناف با شروع ویروس کرونا آغاز شد، نیروهای بسیج  اصناف را سازماندهی کرده واقدامات خوبی برای مقابله با کرونا در واحدهای صنفی انجام دادیم.

روحی با بیان اینکه متاسفانه اصناف بخاطر شیوع کرونا آسیب های زیادی متحمل شدند، گفت: ضدعفونی کردن مجتمع های تجاری و پاساژها، توزیع اقلام بهداشتی مورد تاکید قرار گرفت و در ادامه موضوع حمایت از مشاغل آسیب دیده را مورد تاکید قرار دادیم.

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا چندین ماه فعالیت های اقتصادی واحدهای صنفی تعطیل شد و در عید نوروز آسیب های زیادی را متحمل شدند، کمک به جبران این زیان ها از جمله برنامه های بسیج اصناف بود و در ادامه موضوع تهیه بسته های معیشتی مدنظر بود و بیش از ۱۲۰۰ بسته معیشتی در قالب اقلام توزیع شد و همچنین به واحدهای صنفی کمک نقدی شد و توزیع این بسته ها را تداوم می دهیم. 

مسئول بسیج اصناف استان قم ادامه داد: پس از دفاع مقدس اصناف مجدد نقش موثر خود را انجام دادند، در سازندگی و بازسازی کشور نقش موثری داشتند و در تحریم های اقتصادی خط مقدم بودند و افسر جنگ اقتصادی هستند.

روحی با بیان اینکه اصناف در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسیار درخشانی داشتند، گفت: از ۶ هزار شهید استان قم یک ششم آنها جزء اصناف هستند، در ایام انقلاب اسلامی چندماه بازارقم تعطیل شد که الگویی برای بازارهای دیگر شهرهای کشور شد.

وی افزود: با توجه به بررسی که انجام دادیم به این نکته رسیدیم که در چند شغل شهدا بیشتر هستند مثلا در صنف آهنگری، جوشکاری، آرایشگری، خیاطی و نانوا فراوانی زیادی داریم؛ اصناف نقش زیادی در دفاع مقدس داشتند و در پشتیبانی از جنگ ایثار مال و جان انجام دادند.

روحی گفت: با توجه به اصلاحاتی که انجام شد ۵۰ واحد صنفی در قم داریم که بیش از ۴۰ هزار صنف مشغول فعالیت هستند، بسیج اصناف ماموریت های مختلفی دارد که خوشبختانه یکی از ماموریت های آن جذب و سازماندهی و به کار گیری اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی است و در این عرصه بیش از ۱۵ هزار نفر از اصناف جذب بسیج شدند که در کشور رتبه نخست را به دست آورد.

وی افزود: در زمینه ترویج فرهنگ  اقامه نماز اول وقت در صنوف برنامه های خوبی اجرا کردیم و به نوعی تلاش می کنیم در واحدهای صنفی و پاساژ و مجتمع های تجاری نماز اول وقت و پخش اذان را جاری کنیم و خوشبختانه در این زمینه نیز موفقیت های خوبی به دست آوردیم.

وی در پایان تحکیم بنیه اعتقادی و دینی اصناف استان را یکی از اقدامات بسیج اصناف دانست و خاطر نشان ساخت: ۳ هزار نفر از کسبه در کلاس های آموزشی فقه بازار شرکت کردند، چرا که آموزش فقه بازار از ماموریت های اصلی بسیج اصناف است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha