شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/نشست هم اندیشی استادان دانشگاه فرهنگیان کردستان با حضور مدیر حوزه علمیه کردستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: امام حسین (ع) سیاست مداری نبود که استخاره کند قیامی که می خواهم انجام بدهم سرانجامش چه خواهد شد؟، ایشان مأمور به تکلیف بود نه مأمور به نتیجه.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، نشست هم اندیشی استادان و کارکنان دانشگاه فرهنگیان کردستان، امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین نادر رنجبر؛ مدیر حوزه علمیه استان کردستان برگزار شد.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان در این نشست ضمن تسلیت ایام محرم حسینی، عنوان کرد: اباعبدالله حسین و یاران شهیدش در روز عاشورا درس فشرده ای از اسلام شناسی را به آزادیخواهان عالم ارائه کردند.

حجت الاسلام و المسلمین رنجبر ادامه داد: قیام امام حسین (ع) با وجود اینکه ابعاد مختلفی داشت هم در بعد اجتماعی و فردی، نکات پیرامون آن بسیار است اما آن چیزی که تاثیر این انقلاب را زیاد می کند و آزادیخواهان به سمت خودش می کشاند این است که یک عده قلیلی در سال ۶۰ هجری حرکت می کنند و در مقابل ظلم و بی عدالتی می ایستند و با خون خودشان در تاریخ جاودانه می مانند.

قیام «گاندی» و «ماندلا» از نهضت عاشورا سرچشمه گرفت

این استاد حوزوی ادامه داد: بسیاری از آزادیخوهان همانند «گاندی» وقتی که به تشریح قیام خود می پردازد، می گوید تنها راه آزادی ما تاسی به قیام امام حسین (ع) است. همچنین «نلسون ماندلا» رهبر انقلاب مردم آفریقای جنوبی هم اقرار می کند که من به شخصیت امام حسین (ع) بسیار احترام می گذارم و در مبارزات خود با نظام «آپارتاید» از نهضت کربلا الگو گرفتم.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد:  جلسه ای در اورشلیم درباره ظرفیت قیام امام حسین (ع) و ظرفیت فکری جهان اسلام برگزار می شود و در آنجا فوکویاما آن ظرفیت را بیان می کند و می گوید که در دیدگاه مسلمانان دو عامل وجود دارد که آنها را در اوج قرار می دهد و از تیرهایی که از سمت ما پرتاپ می شود در امان می مانند.

حجت الاسلام و المسلمین رنجبر ادامه داد: فوکویاما می گوید که یکی از این عوامل، اعتقاد آنها به امام حسین (ع) است، امامی که با عده ای قلیل در مقابل ظلم می ایستند.

وی با طرح این سؤال که قیام امام حسین (ع) و شهادت حضرت مبدا چه تحولاتی شد؟ به نقش خواص در جامعه اشاره کرد و گفت: امام حسین (ع) قبل از قیام در جمع تابعین و اصحاب رسول خدا که قریب به ۷۰۰ نفر بودند می فرمایند «ای گروهی که شما مشهور هستید در بین مردم، قدرتمندان به خاطر انتساب شما به پیامبر به شما احترام می گذارند و مظلومین هم به خاطر اینکه انتظار این را دارند که حق آنها را در جامعه احقاق می کنید برای شما احترام قائل هستند، این احترام ها برای شما فاقد ارزش است و در مقابل مفاسد جامعه سکوت نکنید»، لذا باید گفت که عدالت مبنای حرکت امام حسین (ع) بود.

حجت الاسلام و المسلمین رنجبر عنوان کرد: ما در اندیشه سیاسی دو مسئله داریم که آیا عدالت مقدم است یا امنیت و کدام یک باید در جامعه مقدم باشد؟. عده ای بر این باورند که عدالت بر امنیت مقدم است و عده ای هم بالعکس معتقد به مقدم بودن امنیت در جامعه اند.

خواص بلندگوی مستضعفان باشند

این استاد حوزوی افزود: در خطبه امام حسین (ع) می بینیم که ایشان جایگاه خواص جامعه را برای این قیام اعلام می کنند؛ اگر خواص در جامعه بلندگوی قشر مستضعف نباشند، حقوق مستضعفین پایمال می شود.

حجت الاسلام و المسلمین رنجبر ادامه داد: امام حسین (ع) وقتی سکوت خواص را می بینند به سکوت آنها اعتراض می کنند و می گویند شماها یا از ترس سکوت کرده اید یا رغبت شما به حکومت باعث این سکوت شده است.

مدیر حوزه علمیه کردستان بیان داشت: امام حسین علیه السلام در ادامه خطبه خویش وضعیت علمای مسیح و یهود را متذکر می شوند و می گویند که این علما امر به معروف و نهی از منکر نکردند، لذا خدا به علمای یهود و مسیحیت عتاب کرد.

وی در ادامه به بخش های دیگری از خطبه تاریخی امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت می فرمایند وقتی می بینید حاکمی عدالت را برپا نمی کند و بیت المال در اختیار بخش کوچکی از جامعه است سکوت شما یا از روی ترس است یا از روی طمع؟.

این استاد حوزوی تاکید کرد: امام حسین وقتی می دیدند که حقوق در حال پایمال شدن است و حاکمان معیار عدالت را کنار گذاشته اند، نمی توانستند آرام بنشینند.

مدیر حوزه علمیه کردستان افزود: امام حسین (ع) سیاست مداری نبود که استخاره کند قیامی که می خواهم انجام بدهم سرانجامش چه خواهد شد؟، ایشان مامور به تکلیف بود نه مامور به نتیجه.

خواص در مقابل ظلم واکنش نشان دهند

وی با اشاره به ضرورت و حیاتی بودن فریضه امر به معروف و نهی از منکر، عنوان داشت: امر به معروف این نیست که بگوییم "مسئولان لطفا کنید به محرومین برسید"، آیا این امر به معروف است؟! امام حسین (ع) می فرمایند نباید به این قانع شد، بلکه در مقابل ظلم باید ایستاد و در آنجایی که در حق مردم اجحاف می شود باید حرکت کرد.

مدیر حوزه علمیه کردستان در پایان بیان داشت: رهبر معظم انقلاب می دانند برای این که حکومت و سیاستش در مدار دینی قرار بگیرد باید روحیه مطالبه گری در مردم باشد، لذا می فرمایند مطالبه گری باید همراه با رد کردن ظلم باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha