پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) در هیئت انصارالمهدی (عج) قم-میرباقری

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: گاهی مواقع یک ناپاکی و غفلت در نفس، انسان را از پیوستن به مسیر حق بازمی‌دارد و از صف اولیاء الهی جدا می‌کند و کار به جایی می‌رسد که انسان از ملحق شدن به عاشورا جا می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری در شب ششم محرم طی سخنرانی در حرم بانوی کرامت اظهار کرد: یکی از خصوصیات مهم اصحاب عاشورایی این است که آن‌ها «ربانیون» بودند و پیشروانی بودند که به همراه امام حسین علیه‌السلام حرکت و جان خود را فدا نمودند.

استاد حوزه علمیه گفت: این اصحاب انصار الله بوده و طبق روایت سالار همه شهدا در دنیا و آخرت هستند  چراکه در مقابل حوادث و مصائب عظیم عاشورا به سستی مبتلا نشدند و سختی‌های امتحانات الهی قوای آن‌ها را ضعیف نکرد و به تردید دچار نشدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: ایمان اصحاب عاشورایی مثال‌زدنی است چراکه در مقابل دشمن زمین‌گیر نشدند و تا آخرین لحظه در مسیر حق ثابت‌قدم ماندند و به شهادت رسیدند.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در معنای «ربانی» می‌فرماید این افراد منسوب به حضرت حق هستند و از خواص حضرت حق بوده و به خداوند مشغول و از دیگران فارغ هستند.

وی یادآور شد: اصحاب سید الشهداء صفات ربانیون را دارا بودند و تعلق به حضرت حق داشته و موانع آن‌ها را از حرکت به سمت خدا بازنمی‌داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین میرباقری اظهار کرد: ربانیون همیشه همراه انبیای الهی هستند و به ضعف در ایمان و اراده مبتلا نمی‌شوند و طرح‌های پیچیده دشمن آن‌ها را زمین‌گیر نمی‌کند به همین خاطر استواران در راه خدا بوده و محبوب حضرت حق می‌شوند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: گاهی مواقع یک ناپاکی و غفلت در نفس، انسان را از پیوستن به مسیر حق بازمی‌دارد و از صف اولیای الهی جدا می‌کند و کار به جایی می‌رسد که انسان از ملحق شدن به عاشورا جا می‌ماند.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: در امتحانات سخت الهی گاهی یک گناه صغیره انسان را زمین‌گیر و در دل انسان تردید و سستی ایجاد می‌کند.

وی افزود: تطهیر و پاک شدن از آلودگی شرط ثبات قدم و سربلندی در امتحانات سخت الهی است به همین خاطر در کربلا که سخت‌ترین امتحان الهی بود و هر چه زمان به ظهر عاشورا نزدیک‌تر می‌شد این امتحانات الهی نیز سخت‌تر می‌شد اما اصحاب عاشورایی سربلند از این میدان بیرون آمدند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی یادآور شد: کربلا میدان جنگ تمام مکارم اخلاق مقابل تمام رذائل اخلاقی بود و صحنه‌های سخت عاشورا در اراده اصحاب سستی ایجاد نکرد.

وی افزود: اصحاب عاشورایی اضطرار خود را به امام معصوم درک کرده بودند و فهمیدند که ماندن آن‌ها و رفتنشان هیچ نقشی در نتیجه عاشورا نخواهد داشت به همین خاطر با اینکه امام حسین علیه‌السلام  بیعت را از آن‌ها برداشته بود امام را رها نکرده و تا لحظه آخر در کنار امام ثابت‌قدم ماندند و جان خود را زودتر از امام تقدیم نموده و عنوان اصحاب عاشورایی و سالار شهدا و ربانیون  را برای خود کسب کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha