پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محسنی

حوزه/صبر، مقاومت و امیدداشتن از مهم ترین و بیشترین مصادیقی که در نهضت عاشورا به چشم می خورد و بیان مصیبت ها در این ایام فقط برای گریستن نیست بلکه باید درس صبر در دین گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سیدعلی اکبر محسنی قمی، شامگاه سه شنبه در مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان در مدرسه علیمه امام صادق(ع) چهارباغ که به همت مجموعه رهپویان وصال برگزار شده بود، اظهار کرد:مهمترین نعمتی که خداوند به ما عطا کرده نعمت ولایت است.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل ولایت داشتن تأثیرپذیری و تأثیرگذاری است، یعنی خداوند ولایت را قرار داده است که ما تربیت بشویم و در تربیت دیگران مؤثر باشیم.

حجت الاسلام محسنی تصریح کرد: صبر یکی از ارکان مهمی است که در دین قرار دارد و قرآن کریم سرمایه گذاری ویژه ای در بحث صبر کرده و اباعبدالله الحسین(ع) از مدینه تا قتلگاه سخن از صبر کرد.

وی افزود: ما در زندگی باید به تعبیر بنده، صبر شبکه ای داشته باشیم، از امیرالمؤمنین نقل است صبر در ایمان همچون سر در بدن است، وقتی سر از بین برود دیگر تن چون جسد است که باید دفن کرد.

کارشناس دینی خاطرنشان کرد: دینی که صبر نداشته باشد ارزش و جایگاهی ندارد و بوی تعفن می گیرد و  نماز خواندن انسان بدون صبر هم دیگر قابل ارزش نیست.

وی ابراز کرد: دین را باید در ترازوی امام علی(ع) قرار دهیم و متناسب با آن دین خود را تعمیر کنیم.

حجت الاسلام محسنی با بیان اینکه صبر سه بخش دارد؛ صبر بر سختی ها و گرفتاری ها، دوم صبر در دستورات چون واجبات و سوم صبر در ترک گناه، گفت: باید به قرآن نگاه تربیتی داشت و نه صرفا نگاه کسب ثواب، این نوع نگاه مثالی از صبر، دینداری است.

وی ادامه داد: متأسفانه در مباحث تربیتی ما صبر در دینداری را تمرین نکردیم، آخرین وصیت امیرالمؤمنین به شیعیان خود، نظم است و رعایت نظم صبر می طلبد.

کارشناس دینی عنوان کرد: اولین گام صبر، صبر در سختی ها، همچون صبر در فقر و داغ عزیز است و الگوی این امر، امام حسین(ع) در کربلا است که مصداق بارز اوج صبر بر مصیبت سید و سالار شهیدان است.

وی با تاکید بر اینکه باید مراقب باشیم فقر و مصیبت، صبر و به تبع دین ما را از بین نبرد، خاطرنشان کرد: ما دو مدل صبر داریم، نخست صبری که فضیلت و دوم صبری که رذیله است، دست روی دست گذاشتن و کاری نکردن به معنای صبر مورد تأکید دین نیست، صبر فضیلت، صبری است که  همراه با تلاش و کوشش باشد.

حجت الاسلام محسنی یادآور شد: اطاعت از خداوند صبر می خواهد و دلیل ثواب کثیر نشستن در جلسات علمی همین امر است که هر چه علم بیشتر شود اطاعت افزایش می یابد و وقتی علم در دین افزون شود صبر افزایش می یابد.

وی اذعان کرد: علم با قرآن خواندن بالا می رود، قرآن را فقط برای ثوابش نخوانیم، برای مطالعه و افزایش علم و مهارت در زندگی بخوانیم.

کارشناس دینی گفت: صبر و استقامت و امیدداشتن، از مهم ترین و بیشترین مصادیقی است که در نهضت عاشورا به چشم می خورد، بیان مصیبت ها در این ایام فقط برای گریستن نیست بلکه باید درس صبر در دین گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha