جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام حسین

حوزه/ استاد جامعةالزهرا(س) بابیان اینکه امام حسین(ع) با قیام خود واجب الهی را احیا کرد، گفت: هر کسی باید بر اساس معرفتش پیام های عاشورا و آسیب هایی که موجب شد تا این حادثه تاریخی رخ دهد را بشناسند و نسبت به آن معرفت کسب کند.

فاطمه حامدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: در خصوص بحث عاشورا و علل وقوع آن کتاب های زیادی نوشته شده است باید از جنبه ها و ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: آسیب هایی که موجب وقوع عاشورا شد در دو بعد آسیب های حکومتی و مردمی بود انحراف حکومت از مسیر اصلی خود و افتادن آن به دست نااهلان باعث شد تا مسائل دینی و فرهنگی نیز تحت تاثیر آن قرار گیرد.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به بیان آسیب هایی که مانع سعادت دنیوی و اخروی انسان شد از زبان امام حسین(علیه السلام) گفت: امام با بیان آسیب های موجود در جامعه عوامل انحراف مردم از مسیر الهی را مشخص کردند. از این رو دست به قیام زدند و واقعه عظیم عاشورا رقم خورد.

وی افزود: دنیا زدگی و دنیا محوری، دوری مردم از قرآن و عترت، بی تفاوتی و بی دردی مردم و ترک امر به معروف و نهی از منکر از جمله مهترین آسیب هایی بود که منجر به قیام عاشورا شد.

حامدی به آسیب دنیا محوری در مردم اشاره کرد و گفت: بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و اله)  دنیا زدگی در بین جامعه مسلمین خود را نشان داد و تا زمان خلیفه سوم به اوج خود رسید. امام حسین(ع) نیز در خطبه های مختلف از جمله قبل از قیام به این مسئله  پرداختند و فرمودند: «شما ستمگران را بر مقدرات خود مسلط ساختید... تا حلال و حرام را در هم آمیزند و در شهوات و هوسرانی ها غوطه خورند. آنان را بر این مقام مسلط نساخت مگر گریز از مرگ و دلبستگی شما به زندگی چندروزه ی دنیا».

وی گفت: امام ( علیه السلام) در روز عاشورا نیز می فرمایند: «شما به خاطر اندکی از مال حرام دنیا که بنی امیه داده است و برای اینکه به زندگی پست و ناچیز برسید بدون آنکه کوچکترین گناهی داشته باشم به سوی من حمله می کنید ...» همچنین آثار زشت  دنیا محوری در سخنان امام( علیه السلام) ، تسلط ستمگران، ترک یاری دین، عهدشکنی و دوری از اهل بیت و ستیز با دین است.

استاد جامعه الزهرا(س) به دوری مردم از قرآن و عترت اشاره  کرد و گفت: مادامی که انسان به دو ثقل عظیم  قرآن و عترت تمسک جوید، گمراه نخواهد شد.

وی ابراز داشت: حاکمان با اعمالی که انجام داده بودند به دنبال دوری مردم از اهل بیت(ع) و قرآن بودند و در آن زمان تبلیغ دین به قدری گسترده نبود که همه ی ممالک اسلامی را بطور کامل پوشش دهد از این رو مردم از عترت دور شدند و بدنبال آن انزوای قرآن نیز پیش آمد.

حامدی گفت: مردم بدون تردید با رفتار حکومت از اهل بیت دور شدند و از مفاهیم قرآنی فاصله گرفتند به گونه ای که امام حسین(علیه السلام) نیز در خطبه هایش به این موضوع تاکید می کنند.

وی با بیان اینکه بی تفاوتی و بی دردی مردم یکی دیگر از آسیب های وقوع حادثه کربلا بود گفت: دردی که باعث شد تا جامعه را به یک اجتماع مرده و بی تحرک تبدیل کند.

استاد جامعه الزهرا(س) خاطر نشان کرد: بی دردی که درد آفرین است و در زمان معاویه به اوج خود رسید و جامعه اسلامی را به انزوا برد و انگل های دیو صفتی قدرت و ثروت را در دست گرفتند که اگر سکوت مردم و بی تفاوتی خواص نبود شاهد چنین حوادثی نبودیم.

وی امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر عوامل اصلی قیام امام حسین(ع) عنوان کرد و گفت: تحریف و انحراف از دین بی داد می کرد به گونه ای که خلفا احکام دین صراحتا انکار یا تحریف می کردند.

حامدی ابراز کرد: یزید به صراحت احکام دین را انکار می کرد از این رو امام حسین(ع) با قیام خود واجب الهی را احیا کرد و بزرگترین درس ها را به یادگار گذاشت.

وی تاکید کرد: باید از درس های عاشورا الگوبرداری کرد و هر کسی در هر جایگاهی است فرضیه الهی امر به معروف و نهی از منکر را احیا کند و مسئولان مربوطه نیز باید حامیان آمران به معروف و ناهیان از منکر باشند. و برای احیای این واجب فراموش شده بستر سازی کنند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha