پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مصاحبه صریح و بی پرده -حجت الاسلام رهدار-حجت الاسلام هاجری

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم گفت: من سالهای سال هست که در دانشگاه ها هستم، عمدتا افرادی که به اسلام و باورها در دانشگاه ها گیر می دهند، حتی الفبای اسلام را هم نخوانده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام احمد رهدار، شام غریبان حسینی در جمع عزاداران مجموعه فرهنگی شهید بهشتی اصفهان با موضوع «بحران های هویتی جهان اسلام»، اظهار کرد: در حقیقت بحران هویتی جهان اسلام این است که باسوادان ما بی اعتقادترند و این بلای فراگیر جهان اسلام شده و بر این تفکر هستیم، متاسفانه این نوع تفکر که "هرچه بیشتر به اسلام و ارزش ها گیر بدهیم و نقد کنیم، باسوادتر و روشنفکرتر هستیم" ، در حال گسترش در بدنه جهان اسلام است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم  افزود: من سالهای سال هست که در دانشگاه ها هستم، عمدتا افرادی که به اسلام و باورها در دانشگاه ها گیر می دهند حتی الفبای اسلام را هم نخوانده اند.

وی با بیان اینکه امروز یک دانشجوی فیزیک تا دکترا در دانشگاه اسلامی ایران تحصیل می کند و درباره شکست نور پایان نامه می دهد، ولی با ابن هیثم فیزیکدان مسلمان پدر علم فیزیک نور آشنا نمی شود، گفت: ما در این دانشگاه ها با دست خود دانشجویان را بی باورتر می کنیم.

حجت الاسلام رهدار عنوان کرد: در کدام رشته و درس های دانشگاهی به بچه ها باورِ به اسلام را درس می دهند؛ درسِ دانشگاه ها نظریه ناتوانی اسلام را غیرمستقیم القا می کند.

*حوزه های علمیه هم چون دانشگاه ها کمیت گرا  و اعدادی شده اند

وی اذعان داشت: در قرن بیستم بعد از کلی دعواها ، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که علوم پایه همه علوم، علم ریاضی است  و امروز علم ریاضی علم پایه همه علوم شناخته شده، در حالی که یکسری علوم  هستند که جوهره آن با اعداد ریاضی قابل جمع نیست و کیفی بوده، مثلا علم اخلاق که کیفی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم با اشاره به اینکه دکارت  قرن های گذشته تاکید کرده بود که باید جهان را بر پایه ریاضی برقرار کنیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه حوزه های علمیه ما هم دچار کمیت گرایی شده اند؛ امروزه  در اعزام های مبلغین حوزوی اولویت را به مبلغی می دهیم که تعداد بیشتر سخنرانی کرده باشد، در حالی که ممکن است یک مبلغ با یک سخنرانی تعداد افرادبیشتری  را دین دار کرده باشد.

وی ابراز کرد: ما دین را با اعداد می سنجیم، برای همین نگاه رهبری به حوزه های علمیه این است که مراقب باشید خروجی حوزه ها، سکولار نشود؛ ابوریحان بیرونی یک ریاضی دان است، ولی شاگردان او همگی موحد هستند، چون عالمان اسلام براین باور بودند که علم پایه، علم الهیات است.

حجت الاسلام رهدار توضیح داد: هر زمان دانشگاهی ساختیم و دانشکده علوم پایه ای در آن زدیم که در آن الهیات و فلسفه تدریس کردیم، آن زمان دانشگاه اسلامی راه اندازی کرده ایم.

وی بیان کرد: اسلام یک دین کیفی است و دین را با عدد نمی شود فهمید، چه بسا یک کار خالصانه بکنیم و خدایی شویم، ولی فرد دیگری هزاران کار بکند ولی به جایی نرسد.

*تقلیل گرایی بحران دوم هویتی جهان اسلام

رئیس موسسه فتوح اندیشه ادامه داد: بحران هویتی دوم جهان اسلام یک نوع تقلیل گرایی است.  تقلیل دارالاسلام  به یک کشور، اولین سطح تقلیل است، دارالاسلام را کوچک و به تنها یک کشور تبدیل کردیم.

وی بیان داشت: تقلیل دوم این است که امت را به ملت تبدیل نمودیم؛ در دانشگاه منافع ملی را مطرح می سازیم، در حالی که امام راحل به ما امت را یاد داد، البته خوشبختانه تحت آموزش های امام امت ما ایرانیان همواره امتی فکر می کنیم و نگران دیگر مسلمانان هستیم، اما جهان اسلام  چنین نحوه فکر نمی کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم عنوان کرد: تقلیل سوم اینکه ملت را به قبیله تبدیل ساختیم؛ امروز یکی از بزرگترین مشکلات کشور عراق قبیله ای بودن و قبیله ای فکر کردن است.

وی تصریح کرد: تقلیل چهارم اینکه اسلام را به مذهب تقلیل دادیم؛ این جفا است که امام حسین(ع) را فقط امام شیعه معرفی کنیم، چه بسیار مجالس عزای حسینی که توسط اهل سنت در جهان برگزار شده است؛ ما می توانیم امام حسینی(ع) را به جهان معرفی کنیم که دست رد به شمر می زند، ولی می تواند کشتی نجات اهل سنت هم باشد.

حجت الاسلام رهدار در پایان گفت: امامان ما فقط امام شیعیان نبودند، امام همه مسلمین بودند؛ بسط مذهب براساس مدل امام صادق(ع) است که از دل اهل سنت، شیعه تربیت کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha