پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خانم حسینی واعظ

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با بیان این مطلب که شعار «مرگ بر آمریکا» نوعی تبری جستن از دشمنان اسلام است، گفت: مراد از این شعار، سردمداران کفر و ظلم هستند نه مردم آمریکا، که آنان نیز مورد ظلم و ستم دولتمرداران خود قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم حسینی واعظ در ویژه برنامه سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام که با حضور بانوان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان برگزار شد، با استناد به فرازهایی از زیارت عاشورا، پیرامون تولی و تبری سخن گفت.

وی با اشاره به سند زیارت عاشورا و قرائت فرازهایی از آن، ولایت، تولی وَ تبری و بیزاری جستن از دشمنان را از ارکان درس‏های این زیارت دانست و افزود: زیارت عاشورا، تجدید بیعت با راه و اهداف مقدس اجتماعی و معنوی امام حسین(ع) و شهیدان کربلاست و شاخصه اصلی این زیارت، سیر عشق به حضرت محبوب، تسلیم، ایثار و تبعیت از ولایت الهی است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان در تشریح "لعن و نفرین" در عبارات این زیارت، بیان کرد: مراد از لعن در مثل این عبارات، نفرین بر بنیانگذاران ظلم بر خاندان پیامبر گرامی اسلام(ص) است که حضرت را از مقام و جایگاه برحقشان در رهبریِ عالم محروم کردند؛ و نیز بر کسانی که اسباب، و مقدمات جور و جفا را در قتل امام حسین(ع) و یاران باوفایشان فراهم کردند.

حسینی واعظ با بیان اینکه رهرو امام حسین(ع)، با دوستان امام و یارانش در صلح  و با معاندان ایشان، در ستیز هستند، افزود: این صلح و جنگ بین جبهه حق و باطل تا روز قیامت ادامه دارد زیرا هر روز عاشورا و هر زمین کربلا است.

وی خاطرنشان کرد: حماسه حسینی به گذشته اختصاص ندارد که اکنون پایان یافته باشد؛ بلکه ماجرای امروز و فردای بشریت است و تا زندگی در این گیتی در جریان است، داستان موسی و فرعون وَ حسین و یزید همچنان پابرجا هست.

استاد حوزه خواهران، تولی و تبری را به معنای دوستی با دوستان خدا و اهل حق، و دشمنی با دشمنان خدا و دوری از اهل باطل دانست و توضیح داد: قرآن کریم در آیه 23 سوره شوری خطاب به پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی»؛ علمای شیعه و سنی هم در کتب معتبر خود از وجود مبارک پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل کرده‌اند که منظور از «القربی» در این آیه امیرالمومنین(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و فرزندان معصوم آن دو بزرگوار هستند.

حسینی واعظ در تشریح واژه تبرّی، آن را دارای ریشه قرآنی و روایی دانست و با استناد به آیات ابتدایی سوره‌ توبه گفت: این برائت و بیزاری نسبت به دشمنان، از جانب خدا و رسول است و ملاک و معیار این تبرّی، آیه‌ 57 سوره مبارکه احزاب است: «إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهینا».

وی با مطرح کردن این سوال که رفتار و کردار ما چه میزان نشان­دهنده دوستی با اهل بیت(علیهم السلام) و بیزاری از دشمنان آن بزرگواران است، بیان کرد: تولی و تبری باید در گفتار، رفتار و سبک زندگی ما نمایان باشد، امروزه تجمل گرایی و تغییر فرهنگ ازدواج اسلامی و سبک زندگی غربی و امثال این در زندگی بسیاری راه پیدا کرده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با بیان این مطلب که شعار «مرگ بر آمریکا» نوعی تبری جستن از دشمنان اسلام است، اضافه کرد: مراد از این شعار، سردمداران کفر و ظلم هستند نه مردم آمریکا، که آنان نیز مورد ظلم و ستم دولتمرداران خود قرار گرفتند.

حسینی واعظ در ادامه، مبنای نزدیکی به خداوند را شناخت عمیق نسبت به امامت دانست و گفت: در شناخت حق و اولیاء الهی باید نفس را از اوصاف و افعال ناپسند دور کرد که این امر منوط به بیزاری جستن از دشمنان اولیاء الهی است.

وی اذعان کرد: پیروی از راه امام حسین(ع) آسان نیست لذا از خداوند می خواهیم ما را در این راه، صادق و ثابت قدم بگرداند و هر فردی که از باب صدق، در راه خدا ثابت قدم باشد، نزد خداوند به مقام «محمود» نائل می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha