جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خانم حسینی واعظ

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: تحقیق و پژوهش باید گره از کار جامعه بگشاید و یا او را به پیش ببرد، تحقیق در موضوعی که از چنین اهمیتی برخوردار نیست، نوعی اتلاف وقت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، دومین ویژه برنامه هفته پژوهش با سخنان خانم حسینی واعظ با موضوع "جنبش علمی؛ توسعه دانش، رویکرد گام دوم انقلاب اسلامی" از طریق سامانه سیما برگزار شد.

خانم حسینی واعظ در این نشست مجازی که جمعی از مدیران، اساتید و طلاب مدارس علمیه خواهران حضور داشتند، بیان کرد: پیدایش علم و دانش با خلقت انسان برابری می کند و همواره بشر درصدد درک حقایق بوده است؛ علم راه سعادت، تکامل و راه ساختن را به انسان می آموزد و مانند ابزاری در اختیار خواست انسان قرار می گیرد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، علم را لازمه خلافت و جانشینی خداوند در بین خلق معرفی کرد و گفت: جانشینی خداوند، صرفا یک مقام تشریفاتی نیست، بلکه خلیفه خدا کسی است که از اوامر و نواهی الهی آگاه بوده و توان اجرای آنها را در بین خلق داشته باشد، لذا، خداوند متعال وقتی کسی را خلیفه می آفریند، همه اسماء یعنی هر علمی که لازمه خلیفه اللهی است، را به او می‌آموزد.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان ادامه داد: خداوند متعال در آیاتی از قرآن کریم علم را اساس همه ارزش‌ها و جهل را ریشه همه مفاسد فردی و اجتماعی معرفی می کند که انسان در هر حرکتی نیازمند شناخت است تا عقاید، اخلاق و اعمال او مبنای علمی داشته باشد.

حسینی واعظ با اشاره به سخنی از پیغمبر اکرم(ص) پیرامون اهمیّت فوق العاده کتاب و تالیف، به عقب ماندگی های علمی کشور در دوران پهلوی و قاجار و سلاطین وابسته به شرق و غرب پرداخت و گفت: هنگامی که مسابقه علمی دنیا آغاز شده بود، ضربه سختی بر این کشور وارد کرده و ملت ایران را از کاروان شتابان علم عقب نگه داشتند.

وی اضافه کرد: به برکت انقلاب اسلامی حرکت علمی کشور آغاز شد و با شتاب پیش رفت اما باید سال ها با شدت بالا ادامه یابد تا عقب افتادگی جبران شود؛ از آثار و برکات ۴۰ سال انقلاب اسلامی، پیشرفت های چشمگیر علمی و پژوهشی در آموزش و پرورش، دانشگاه ها و حوزه های علمیه و افزایش شمار علاقمندان به علم در مراکز علمی اقصی نقاط کشور است.

استاد حوزه به دستاوردهای حوزه های علمیه خواهران اشاره کرد و گفت: در طول چهل سال از تاریخ انقلاب، اکنون هزاران بانوی پژوهشگر در مدارس علمیه خواهران فعالیت می کنند که حضور آنان در عرصه های مختلف کاملا احساس می شود، اما با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم و ضرورت کار گسترده پژوهشی در جهت تولید علم و الگو، باید قدم های بلندتری برداشته شود.

حسینی واعظ به اولین توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم یعنی علم و پژوهش اشاره کرد و در تبیین راهبردها و راهکارهای تحقق علم آموزی و علم گستری با عنایت به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان کرد: تبدیل رویکرد مصرف کنندگی به تولید در حوزه علم، از تاکیدات رهبری معظم و از جمله راهکارها در این رابطه است.

وی با اشاره به سیره اهل بیت(علیهم السلام) در زمینه تولید علم ابراز کرد: امام صادق(ع) همانند دیگر ائمه بزرگوار در برنامه خویش نسبت به مسئله تولید علم و تمدن سازی، مولفه ها و شاخصه هایی را در نظر داشتند که از جمله آن ها مقوله آسایش و آرامش در زندگی بشر است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان اضافه کرد: نهضت تولید علم باید بر دو پایه اصلی تعقل و تعبد استوار باشد تا متضمن آسایش و آرامش در زندگی بشر شود زیرا انسان موجودی تک بعدی نیست، به همان اندازه که نادیده گرفتن معنویت و ابعاد روحی و روانی انسان به معنای شکست نهضت تولید علم و تمدن است، نادیده گرفتن تعقل و ابعاد عقلانی و عقلایی نیز بهره ای جز این نخواهد داشت.

حسینی واعظ با بیان اینکه امام صادق(ع) در دانشگاه جعفری با تربیت پژوهشگرانی کنجکاو، اهل مباحثه و نقّاد در جهت بازپیرایی معارف موجود آن عصر، تحولی عظیم ایجاد کردند، گفت: نهادینه کردن پژوهش و حرکت به سوی تفکر دانش بنیان، نیاز ضروری هر اجتماعی است و لازمه رسیدن به ثبات علمی آسیب شناسی و برداشتن موانع پیش رو است.

وی، هم افزایی قدرت علمی و جرأت علمی، توجه به اصل آینده نگری را از مهم ترین راهبردها و راهکارهای علم و پژوهش بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب دانست و خطاب به طلاب و فرهیختگان و محققان در راستای کیفیت فعالیت های پژوهشی گفت: تحقیق و پژوهش باید گره از کار جامعه بگشاید و یا او را به پیش ببرد، تحقیق در موضوعی که از چنین اهمیتی برخوردار نیست، نوعی اتلاف وقت است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، علاقمندی به تحقیق و پژوهش را لازمه کار پژوهشی دانست و به سیره بزرگان در این زمینه اشاره کرد و افزود: بسیاری از علما و بزرگان با وجود مشکلات و مصیبت های گوناگون اما هیچ گاه از کار علمی کناره گیری نکردند.

وی به وجود و حضور بانوان عالمه و محققه نیز اشاره کرد و ادامه داد: در بین بانوان، بانو سیده نصرت امین، نیز در نتیجه پیروی از آموزه های نورانی اسلام، به مراتبی از کمال، دانش و فضیلت دست یافت و با وجود مشکلات متعددی که در فضای حاکم بر آن ایام برای بانوان در امر تحصیل وجود داشت، طلبگی و تحصیل خود را در سطوح عالیه ادامه داد تا این که در سن چهل سالگی مرتبه و تسلط علمی ایشان مورد تأیید علما و مراجع تقلید قرار گرفت و به دریافت درجه اجتهاد و روایت نایل شد.

انتهای پیام
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha