پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: اتلاف منابع عمومی و حیاتی، اتلاف انرژی، اتلاف مواد غذایی و بسیاری از مباحث فرهنگی، یک منکر دینی، اقتصادی و اجتماعی است که نهی از منکر در این موارد لازم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، اجلاس مدیران و معاونان فرهنگی مدارس علمیه خواهران این استان در مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، خانم حسینی واعظ با اشاره به وقایع و مناسبت های ماه صفر، رحلت پیامبر گرامی اسلام و اسارت اهل بیت پیامبر(علیهم السلام) و رنج‌های آن بزرگواران در ماه صفر را از آن جمله دانست و بیان کرد: سخنرانی‌های سرنوشت‌ساز و قاطعانه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در مجلس یزید از رویدادهای مهم در تاریخ اسلام به حساب می‌آید‏.

‏‏وی در راستای امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از اهداف قیام امام حسین(ع) با استناد به آیات و روایات، به اهمیت این امر مهم در جامعه و آثار آن، اشاره کرد و گفت: تعاون در امر به معروف دستور قاطع اسلام است و معنای تعاون، واداشتن دیگران به یاری رساندن به امر خیر و هموار کردن راه خیر و مسدود کردن راه‌های شر و تجاوز، در حد امکان است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان ابراز کرد: اتلاف منابع عمومی و حیاتی، اتلاف انرژی، اتلاف مواد غذایی و بسیاری از مباحث فرهنگی، یک منکر دینی، اقتصادی و اجتماعی است که نهی از منکر در این موارد لازم است.

حسینی واعظ، پیرامون نهی از منکر در محیط خانواده با استناد به سخنان مقام معظم رهبری، گفت: در محیط خانواده هم نهی از منکر قابل اجرا است، زیرا در بعضی از خانواده­ها حقوق زنان، جوانان، کودکان رعایت نمی شود که در این رابطه باید تذکر داده شود.

وی در ادامه، به روایتی از امام باقر(ع) درباره جهاد با نفس اشاره کرد و گفت: حضرت می فرمایند: «فضیلتی چون جهاد نباشد و هیچ جهادی چون پیکار با هوای نفْس نیست» و در آغاز سال تحصیلی جدید همگان باید بر تهذیب اخلاق،‏‎ ‎‏تحصیل آداب شرعیه، معارف الهیه و تزکیه نفس، همت گماشته و در این زمینه برنامه ریزی کنند.

استاد حوزه خواهران با استناد به فرمایشی از امام خمینی(رض) خطاب به حوزه های علمیه درباره لزوم تعلیم و تعلم‏‎ ‎‏مسائل اخلاقی و علوم معنوی در کنار مسائل علمی، مسئولیت حوزه ها را خطیر دانست و افزود: اگر یک فرد حوزوی به وظایف خود عمل‏‎ ‎‏نکرده و در صدد تهذیب نباشد، تنها به فراگرفتن چند اصطلاح‏‎ و مسائل اصولی و فقهی پرداخته است که این امر به ‏اسلام و جامعه اسلامی ضرر وارد می کند.

حسینی واعظ با تشریح مسئولیت خطیر طلاب حوزه های علمیه، وظیفه آنان را متفاوت از عامه‏‎ ‎‏مردم دانست، زیرا اموری که برای مردم مباح است، برای طلاب و روحانیون‎ ‎‏جایز نیست و مردم ارتکاب بسیاری از امور‏‎ ‎‏مباح را از او انتظار ندارند.

وی، مسئولان حوزوی را سنگرنشینان خط مقدم جبهه فرهنگی خواند و توضیح داد: باید در این خصوص دغدغه بیشتری داشته و در تربیت مبلغان متخصص تلاش نمایید که البته مدیریت استان هم برای آموزش تخصصی مبلغان برنامه هایی در نظر دارد.

کارشناس مذهبی در ادامه سخنان خود ضمن بیان مطالبی، بر استفاده از اساتید مجرب تاکید کرد و افزود: اساتید خود را به اخلاق فاضله مجهز نمایند که این امر مهمی است.

نشست توجیهی با دو عنوان؛ «تشکیل شورا های امر به معروف ونهی از منکر در مدارس علمیه خواهران» با حضور آقای پیام نور معاون فرهنگی اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گلستان، و «راه اندازی و ثبت کانون­های دانش آموختگان» ویژه مدیران و معاونان فرهنگی با حضور آقای برگستان رئیس اداره کل دانش آموختگان و  جلسه ویژه دبیران کانون­های دانش آموختگان از دیگر برنامه های این اجلاس بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha