چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
خانم حسینی واعظ

حوزه/ حسینی واعظ، نقش زنان مسلمان در ایجاد و تحکیم وحدت اسلامی را از آن جهت مهم و سرنوشت ساز دانست که مسئولیت‌ها و تکالیف مقرر در دستورات اسلامی در ایفای نقش‌های چندگانه برای زنان و وجود الگوهای تاریخ اسلام؛ شیوه جدیدی از وحدت‌آفرینی جهان اسلام را می‌تواند به جهانیان ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان گلستان نشست نخبگانی «نقش زنان در وحدت جوامع اسلامی» را با حضور جمعی از کارکنان و طلاب مدارس علمیه خواهران الزهراء(س) و صدیقه فاطمه(س) گرگان و طلاب خواهر جامعة المصطفی العالمیه گرگان برگزار کرد.

خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در این نشست بیان کرد: بشر در زندگی خود همواره به دنبال یافتن الگوهای با فضل و کمالی است که پله های ترقی را در جنبه های مختلف ظاهری و معنوی طی کرده اند تا او نیز با تأسی به شیوه های زندگی و نوع عملکرد آنها به کمال مطلوب خود دست یابد.

وی خاطرنشان کرد: در آیاتی از کتاب انسان ساز قرآن کریم، ویژگی‌ها و اوصاف انسان‌های نمونه، به اجتماع بشری معرفی و به مدح و ستایش صاحبان آن ویژگی ها پرداخته شده است؛ انسان‌هایی مزین به اوصاف تعقل و تفکر، صبر و استقامت، حیا و عفت، ایمان و معنویت، اخلاص و صداقت، پاکدامنی و طهارت، و دیگر صفات کمالی.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با یکسان خواندن بانوان با مردان در وصول به مقامات معنوی، و اینکه تنها معیار قرآن مجید در فضیلت انسان اعم از زن و مرد «ایمان و عمل صالح» است، اضافه کرد: ایمان و عمل صالح، به دنبال خود «حیات طیّبه» را که موجب تحقق مدینه فاضله و جامعه ای عاری از گناه و هواپرستی، و ظلم و طغیان و استکبار است، به ارمغان می آورد.

حسینی واعظ با برشمردن نمونه هایی از بانوانی که نام آنان در قرآن ذکر شده است، آنان را نه فقط الگو برای زنان کمال جو، بلکه اسوه برای همه مؤمنان دانست و به بررسی نقش زنان در وحدت جامعه اسلامی پرداخت و گفت: خانواده، هسته نخستین جامعه و از عوامل اصلی انتقال فرهنگ، اندیشه، اخلاق و سنت‏ها و عواطف به نسلی دیگر است که در میان اعضای خانواده بیشترین سهم تأثیرگذاری را مادران به عهده دارند.

وی، به کلامی از امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: مسئولیت تربیت انسانی که یک وظیفۀ الهی و انسانی است، بر عهدۀ مادران است؛ امام خمینی(ره) در این مورد می فرماید «ملتی که [بانوانش] در میدان‌های جنگ با ابرقدرت‌ها، و با مواجه شدن با قوای شیطانی قبل از مردها در این میدان‌ها حاضر شده اند، پیروز خواهد شد».

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با یادآوری نقش وحدت آفرین زنان ایران در جنبش‌های اسلامی همچون مشروطه و در قضیه فتوای میرزای شیرازی و تحریم تنباکو، در جریان پیروزی و استمرار انقلاب شکوهمند اسلامی و در جریان هشت سال دوران دفاع‌مقدس و در عصر کنونی در راستای ولایت محوری و تبعیت از رهبری فرزانه افزود: بانوان این مرز و بوم می‌توانند الگوی بی بدیل وحدت بخش جهانی باشند.

حسینی واعظ ادامه داد: به دلیل محوریت زنان مسلمان در خانواده، فرهنگ‌سازی در عرصه‌های گوناگون و در ایجاد وحدت، زن جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند، به طوری که وجود آنان در بروز و ظهور انقلاب ها و تربیت مردان بزرگ، در تاریخ ماندگار است و برای تربیت نسلی وحدت گرا، کانون خانواده و مادران اثرگذارترین هستند.

وی وحدت اسلامی را عامل اقتدار اسلام در برابر کفر و اختلاف را آفت بزرگ عزت و استقلال مسلمین دانست و اضافه کرد: در روزگاری که شیاطین در بلاد اسلامی بذر نفاق و تفرقه و دشمنی را پرورش می دهند، مسلمین جهان با بیداری و وحدت اندیشه ها بر اساس قرآن و سنت و رهبری عترت(علیهم السلام) پرچم استقلال و آزادی را در سراسر گیتی به اهتزاز درآورند.

استاد حوزه خواهران با تاکید بر اینکه اسلام‌ هرگونه‌ مرزبندی‌ فکری‌، سیاسی‌، اعتقادی‌ و طبقاتی‌ را در درون‌ جامعه‌ اسلامی‌ نفی‌ می‌نماید، بر نقش رهبری در جوامع اسلامی و حفظ وحدت و انقلاب های دینی، تاکید کرد و ادامه داد: نقش زنان مسلمان در ایجاد وحدت جامعه اسلامی متفاوت از تعلیمات و هنجارهای افراطی غرب است، زیرا با پیروی از الگوهای زنان مبارز مسلمان و بر مبنای اعتقادی دین مبین اسلام، از معارف ناب قرآن‌کریم و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نشأت می‌گیرد.

حسینی واعظ، نقش زنان مسلمان در ایجاد و تحکیم وحدت اسلامی را از آن جهت مهم و سرنوشت ساز دانست که مسئولیت‌ها و تکالیف مقرر در دستورات اسلامی در ایفای نقش‌های چندگانه برای زنان و وجود الگوهای تاریخ اسلام؛ شیوه جدیدی از وحدت‌آفرینی جهان اسلام را می‌تواند به جهانیان ارائه دهد. 

وی با تاکید بر الگوبرداری از حضرت خدیجه و حضرت فاطمه(س) در جهات گوناگون مسائل سیاسی و حکومت اسلامی، به بیان راهکارهای نقش وحدت آفرین زنان در جوامع پرداخت و عنوان کرد: افزایش معرفت و ارتقای دانش زنان نسبت به موضوع وحدت و همبستگی بین مسلمانان، ایجاد فرصت حضور زنان فرهیخته در مجامع بین‌المللی و گفتگوی زنان سراسر کشورهای اسلامی با یکدیگر و بهره‌مندی از استعدادهای زن مسلمان در تحکیم وحدت اسلامی برای نهادینه شدن موضوع وحدت در جامعه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha