سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
محمدحسن زمانی

حوزه/ مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه از تحلیل‌های مختلف موجود در مورد پیدایش و شیوع ویروس کرونا یاد کرد و گفت: برخی کرونا را نتیجه فعل و انفعالات طبیعی یا دست‌کاری انسان می‌دانند اما برخی تحلیل‌گران جهان اسلام کرونا را یک آزمون الهی یا نتیجه گناهان بشر می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در وبینار مبانی و چالش‌های معنوی و دینی در مواجهه با مصائب و بلایا با بیان اینکه بحران کرونا جامعه بشریت را دچار یک ابهام در تحلیل کرد، اظهار کرد: ما با بررسی تحلیل‌های موجود در جهان اسلام ۶ نظریه متفاوت را جمع‌آوری کرده که می‌توان با نگاه به آن‌ها به  تحلیل جامع رسید.

وی اضافه کرد: در نگرش نخست مطرح می‌شود که بحران کرونا یک بحران طبیعی همانند دیگر حوادث طبیعی است که در تاریخ رخ می‌دهد همانند سیل، زلزله، آتشفشان و وبا، این ویروس کشور به کشور منتقل شده و دنیا را گرفته بنابراین خداوند متعال نه نیت عذابی داشته و نه دست بشر در این ویروس در میان بوده است به همین علت طبیعی است که اکنون بشر باید به دنبال درمان باشد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در نگرش دوم پیدایش و شیوع این ویروس نتیجه کوتاهی و قصور بشر بوده است، تصریح کرد: کرونا با توجه به رشد فزاینده خود توانسته سریع‌تر از قبل افرادی را بیمار کند؛ اگر مردمی که این ویروس در محیط آن‌ها پیدا شده توجه لازم را داشتند می‌توانستند از پیدایش و شیوع آن جلوگیری کنند.

وی از تحلیل سوم مبنی بر اینکه دست بشر در پیدایش و شیوع ویروس کرونا دخالت داشته است، مطرح کرد: در جریان‌های اخیر اسرائیل غاصب برای بیمار کردن کودکان فلسطینی اسباب بازی‌ها را آلوده به میکروب و خوراکی‌هایی را آلوده کرد که برای فلسطینی‌ها مشکل ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: گفته می‌شود که دولت‌های غربی و استعمارگر برای عقیم‌سازی کشورهای اسلامی دارویی‌هایی را استفاده کرده‌اند و امکان دارد این ویروس توسط مستکبران ساخته شده باشد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز احتمال دست داشتن آمریکا در شیوع این ویروس را نقل کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نگرش چهارم، کرونا تلنگری محبت‌آمیز از جانب خداوند برای بیدار کردن بشریتی است که در مرداب مادی‌پرستی غرق می‌شوند همانند پدری که فرزند خود را تنبیه می‌کند، خداوند گاهی برای بازگرداندن بشر به سوی سعادت تلنگر یا مشکلی را ایجاد می‌کند تا مردم توجه به خداوند داشته باشند و این موضوع در آیات قرآن کریم نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

استاد حوزه علمیه گفت: تحلیل پنجم این است که خداوند متعال این بحران کرونا را به عنوان آزمون و امتحانی برای بندگان خود پدید آورده تا مردم استعداد خود را شکوفا کنند و وظیفه خود را انجام دهند و برخی در این میان مواسات مؤمنانه، کمک به بیماران و خدمت‌رسانی در بیمارستان‌ها را دنبال کنند و افرادی هم که بیمار شدند صبر و بردباری و حمد الهی را انجام دهند و با توجه به خداوند متعال ایمان خود را افزایش دهند؛ هر چند برخی نیز در این میان به دنبال انبار کردن مواد ضدعفونی و ماسک و بردن نفع بیشتر هستند.

وی از تحلیل ششم نسبت به پیدایش و شیوع ویروس کرونا یاد کرد و ادامه داد: برخی معتقد هستند کرونا عذابی مقابل گناهان بشری از جمله جنگ‌ها، ستم‌ها، نفاق‌ها و فرار از خداپرستی است و قرآن کریم در آیه ۴۴ سوره انعام به این موضوع اشاره دارد.

زمانی ادامه داد: وظیفه ما علاوه بر کشف درمان و واکسن کرونا، روزه‌گرفتن، دعا و مناجات، کمک به نیازمندان، صدقه و خواندن آیات قرآن کریم است؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند که اگر سوره حمد را خواندید و مرده‌ای زنده شد تعجب نکنید؛ وقتی حسنین(ع) نیز مریض شدند امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) نیز برای آن‌ها سه روز روزه گرفتند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha