جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام استوار میمندی-مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ عضو شورای حوزه علمیه فارس با اشاره به اهمیت وحدت گفت: وحدت به معنای دست کشیدن از اصول و برداشته شدن مرزهای اعتقادی نیست. مذاهب و ادیان مختلف در عین پافشاری بر اصول خود می‌توانند با تکیه بر مشترکات هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد استوار میمندی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه» در شیراز، در خصوص هفته وحدت اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اصیل حوزه‌های علمیه که بعد از انقلاب تبدیل به یک سیاست حاکمیتی در ایران شد، سیاست وحدت میان مذاهب و فرق اسلامی بود.

وی در ادامه با تصریح اینکه دشمنان اسلام پیوسته در طول تاریخ به دنبال ایجاد اختلاف و برافروختن آتش جنگ میان فرق و مذاهب اسلامی بودند، اضافه کرد: دشمنان با مطالعاتی که داشتند به‌خوبی نقاط ضعف و قوت مذاهب و فرق مختلف را پیدا کردند و با تکیه‌بر نقاط ضعف و برجسته کردن آنان سعی می‌کردند فرق را در مقابل یکدیگر قرار دهند.

عضو جامعه روحانیت شیراز خاطرنشان کرد: هنگامی‌که سیاست‌مداران انگلیسی به قدرت رسیدند سعی کردند در کشورهای مختلف از جمله کشورهای اسلامی آتش اختلافات فرقه‌ای را  زیاد کنند، اما امام(ره) به‌درستی ندای وحدت میان مذاهب اسلامی مختلف را فریاد زد و اکنون نیز مقام معظم رهبری منادی آن هستند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس با اشاره به اهمیت وحدت، تأکید کرد: وحدت به معنای دست کشیدن از اصول و برداشته شدن مرزهای اعتقادی نیست. مذاهب و ادیان مختلف در عین پافشاری بر اصول خود می‌توانند با تکیه بر مشترکات هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند، همچنین می‌توانند در جهت منافع امت اسلام هم‌دلی داشته باشند، ازاین‌رو باید امروز منافع امت اسلام را بشناسیم.

وی همچنین در خصوص وحدت شیعه و سنی و معنای آن این‌گونه بیان داشت: وحدت شیعه و سنی به معنای شناختن منافع کلان امت اسلام و حرکت در مسیر تأمین منافع با محوریت مشترکاتی که میان مذاهب اسلامی وجود دارد، است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین استوارمیمندی مطرح کرد: اینکه برخی به نام وحدت به دنبال استحاله اهل سنت و تشیع هستند، وحدت موردنظر علمای ما نیست.

وی در پایان به وظایف مبلغین در ایجاد وحدت اشاره کرد و گفت: مبلغین ضمن تبیین مسائل اعتقادی، معرفتی و تاریخی، وارد فضای هتک حرمت مذاهب نشوند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha