پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام استوار میمندی-مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان فارس گفت: اگر از منظر دینی بخواهیم بنگریم اکثریت بانوان شیراز مسلمان هستند و شریعت اسلام هم چه شیعه و چه سنی معتقد به حجاب هستند، بنابراین اگر شخصی خود را مسلمان می‌داند باید به حداقل احکام شرعی عمل کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد استوار میمندی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در شیراز، در خصوص موضوع حجاب، اظهار داشت: یکی از نکاتی که همه باید در مورد شهر شیراز به آن توجه کنند این است که شیراز به لحاظ فرهنگی و مذهبی بسیار متکثر است.

وی با تصریح اینکه اکثریت جمعیت شیراز را مسلمانان تشکیل می‌دهند که بیشتر آنان نیز شیعه هستند، اضافه کرد: البته یک اقلیتی از سایر ادیان و فرقه‌های نو ظهور نیز در شیراز ساکن هستند، که بعضی از آنها فرقه‌های استثمار ساخته‌ای هستند که هیچ اعتقادی به احکام اسلام ندارند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس عنوان کرد: تعداد کمی از افراد بی‌حجاب، کسانی هستند اصلا مسلمان نیستند و اعتقادی به احکام اسلامی ندارند، از این افراد توقع رعایت حجاب به عنوان یک حکم شرعی وجود ندارد، اگر چه توقع رعایت حجاب به عنوان قانون کشور وجود دارد، چراکه این افراد شهروند جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی، حجاب را یک قانون دانست و خاطرنشان کرد: اگر از منظر دینی بخواهیم بنگریم اکثریت بانوان شیراز مسلمان هستند و شریعت اسلام هم چه شیعه و چه سنی معتقد به حجاب هستند، بنابراین اگر شخصی خود را مسلمان می‌داند باید به حداقل احکام شرعی عمل کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین استوار ضمن ابراز گله‌مندی از دستگاه‌های فرهنگی، دولتی، انتظامی و قضائی در خصوص موضوع حجاب، افزود: اگر این دستگاه‌ها کارکنان خود را در ادارات ملزم به رعایت حجاب اسلامی می‌کردند و یا حتی به آنان آموزش می‌دادند اکنون وضعیت متفاوت بود.

گله مندی از دستگاه های دولتی ، انتظامی ، فرهنگی و قضائی

وی، دلیل برخی بی‌حجابی‌ها را عمل نکردن مسئولان اصلی فرهنگی کشور به وظایف خود برشمرد و گفت: شاید نیروی انتظامی به‌اندازه کافی برخورد نمی‌کند، ولی توان این مجموعه هم محدود است، اگر همه مجموعه‌های فرهنگی، انتظامی، دولتی و قضائی به وظایف خود عمل کنند قطعاً قانون حجاب نیز مانند دیگر قوانین سامان نسبی پیدا می کند و تبدیل به هنجاری می‌شود که مردم آن را رعایت خواهند کرد.

مدیر حوزه علمیه فارس در پاسخ به این سؤال که عملکرد بخش فرهنگی شهرداری شیراز در مناسبت‌های مذهبی سطح شهر را چگونه می بینید: پاسخ داد: شهرداری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری هر شهری در فضاسازی فرهنگی اخلاقی و معنوی هر شهر می‌تواند نقش مهمی داشته باشد، اگر کارگروهی از افراد متدین و آشنای بافرهنگ شکل بگیرد می‌توانند به لحاظ محتوایی و روشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری شیراز را غنی کند.

وی در پایان ابراز کرد: اکنون نیز بحمدالله شخصیتی در رأس سازمان فرهنگی هنری شیراز قرار دارد که فرهنگی و اهل‌ خاندان علم و فضیلت است، ازاین‌رو امیدواریم باوجود ایشان بیش از این، جلوه‌های فرهنگ دینی را در شهر شیراز مشاهده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha