جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین صالح

حوزه /رئیس جامعة الصمطفی العالمیه مشهد با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی با شعار و سخنرانی و نوشتن محقق نمی‌شود، بلکه باید زمینه و بسترهای لازم آن محقق شود، تصریح کرد: یکی از مؤلفه‌های زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی وحدت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح، امروز در نشست  مجازی «وحدت امت اسلامی، زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی»، گفت: از آغاز اسلام یکی از برنامه‌ها و دغدغه‌های پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) بوده است و ائمه معصوم (علیهم‌السلام) و علمای بزرگان دین پیوسته به دنبال انسجام و یکپارچگی در بین مسلمانان در سطح جهان اسلام بودند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه مشهد ادامه داد: در عصر حاضر  با وقوع انقلاب اسلامی،  امام خمینی (ره) و  امام خامنه‌ای مسئله وحدت را  به‌صورت ویژه یکی موضوع راهبردی و یکی از اصول انقلاب اسلامی بیان کردند.

وی با اشاره به اندیشه امامین انقلاب اسلامی و تأکید آن‌ها به اتحاد و وحدت و همدلی، گفت:  امام خمینی (ره) بنیان‌گذار هفته وحدت بودند و این درباره فرمودند «آن وحدتی که در قرآن آمده است، برای مدتی کوتاه نیست، بلکه همه عالم نیاز به وحدت دارند».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح با اشاره به اینکه تمدن نوین اسلامی توسط رهبر انقلاب در سال‌های اخیر مورد توجه قرارگرفته است، افزود: یکی از تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی، پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی است.

وی با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی با شعار و سخنرانی و نوشتن محقق نمی‌شود، بلکه باید زمینه و بسترهای لازم آن محقق شود، افزود: یکی از مؤلفه‌های زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی وحدت است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه مشهد در ادامه به مؤلفه‌های تمدن ساز اشاره کرد و افزود:  ایمان، باورها و اندیشه‌های معنوی، عقل‌گرایی و اندیشه ورزی، اخلاق و ارزش‌های اسلامی و اتحاد و انسجام و یکپارچگی اجتماعی از جمله مؤلفه‌های تمدن ساز است.

وی درباره اهمیت عقل‌گرایی، گفت: اسلام، کسی که از بصیرت و تفکر لازم برخوردار نیست و از ابزارهای عقلانیت استفاده نمی‌کند، او را در ردیف حیوانات می‌داند، همچنین از سوی دیگر جوامعی که فقط به عقل نوبنیاد عمل کنند، دچار انحطاط می‌شوند.

وی بیان اینکه کارآمدی اندیشه سیاسی اسلامی در برابر ناکارآمدی اندیشه غربی امروز کاملاً مشخص است و ما باید یک مؤلفه اصلی در امینت و قدرت  ویژه داشته باشیم، افزود: امنیت و قدرت در تشکیل تمدن اسلامی بسیار مؤثر هستند، در سایه وحدت و همگرایی در جامعه اسلامی محقق می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح با اشاره به اینکه باید اختلافات را کنار بگذاریم، افزود: وحدت اسلامی مسئله‌ای است که از عالمان دینی شروع می‌شود؛ امروز المصطفی پرچمدار اتحاد اسلامی در سرزمین‌های اسلامی است و نقش مؤثری در احیای تمدن اسلامی  در کشورهای اسلامی دارد.

وی با تأکید بااینکه باید تاریخ تمدن اسلامی را مطالعه کنیم، افزود: رژیم اسرائیل با غصب سرزمین فلسطین و مسجدالاقصی، همچنان به دنبال ارتباط با جوامع اسلامی است و متأسفانه دولت‌های اسلامی به‌صورت رسمی با این رژیم غاصب رابطه رسمی دارند، این مسئله به یکپارچگی و وحدت کشورهای اسلامی آسیب می‌زند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه مشهد در پایان گفت:  به قرآن و سیره نبوی برگردیم؛ فاصله از قرآن کریم آسیب بزرگی است، همچنین در سطح جوامع اسلامی، سبک زندگی مسلمانان با سبک زندگی اسلامی بسیار فاصله دارد؛ ارزش‌های اسلام و پیامبر را در بین جوانان تقویت کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha