پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
هفته پژوهش

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) گرگان گفت: تربیت مانند یک روح است که در بدنه آموزش و پژوهش نقش و جریان دارد، لذا آموزش و پژوهش باید مبنای تربیت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، حجت الاسلام رسول مزرئی در نشست علمی پژوهشی که به مناسبت هفته پژوهش با عنوان "آموزش پژوهش محور؛ چیستی، اهداف، ضرورت و راهکارهای تحقق" از سوی مدرسه مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان، از طریق سامانه سیما برگزار شد، نظام آموزشی حوزه های علمیه را آموزش محور دانست.

وی در جمع طلاب این مدرسه، عدم کاربردی بودن علوم فراگرفته را از مشکلات دانش آموختگان و طلاب حوزه های علمیه دانست و افزود: دانش آموختگان؛ ظرفیت، استعداد و قابلیت نسبی برای دریافت آموزشِ پژوهش محور را دارند و اگر ضعفی است، به سیستم آموزشی ما بر می گردد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) گرگان ابراز کرد: آموزش و پژوهش باید مبنای تربیت قرار گیرد، تربیت مانند یک روح است که در بدنه آموزش و پژوهش نقش و جریان دارد.

مزرئی اضافه کرد: رویکرد آموزش محور، رویکردی انتقالی است که از طریق معلم و کتاب به دانش آموختگان انتقال می یابد و استاد همچون یک سخنران و منبری، اطلاعات خود را به دانش پژوه انتقال می دهد، بدون اینکه دانش پژوه در این زمینه فعال باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این رویکرد، محتوای دانش اهمیت داشته و بر مهارت ها و نگرش ها تاکید نمی شود، استاد بصورت شفاهی، اطلاعات خود را گزارش داده و ارزشیابی بر اساس حافظه قوی و حفظ کردن انجام می شود.

استاد حوزه ادامه داد: گرچه در نظام آموزش محور، انتقال مطالب به سرعت انجام می شود، اما فهم عمیق صورت نخواهد گرفت.

مزرئی، نظام آموزشیِ آموزش محور را بزرگترین آسیب در این مقوله عنوان کرد و گفت: برای تغییر این نوع رویکرد، باید زمینه پژوهش گری در اساتید، مربیان، کادر علمی، مدیر، کادر آموزشی و پژوهشی به وجود آمده و توسعه یابد.

وی، با بیان این مطلب که آموزش و پژوهش از هم جدا نبوده و هر دو در ارتباط با هم هستند، اذعان کرد: از ویژگی های آموزشِ پژوهش محور این است که استاد باید فرایند آموزش را به دانش پژوه تعلیم دهد، در این نوع آموزش؛ شیوه و فرآیند آموزش مهم است.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) گرگان افزود: مبانی آموزشِ پژوهش محور غربی است و به خاطر نسبی‌گرایی علمی که در آن وجود دارد، حوزه ها در مقابل آن موضع گیری هایی دارند، اما آموزش پژوهش محور پویا و بر شیوه تراث سلف می باشد که شیوه آن، شیوه میرزای شیرازی؛ شیخ انصاری؛ آخوند خراسانی؛ علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی بوده که باعث تربیت مجتهد شده است.

مزرئی با اشاره به این مطلب که "نگرش های متفاوتی در زمینه آموزش پژوهش محور وجود دارد" بیان کرد: نظام آموزشیِ پژوهش محور، در کنار آموزشِ متن کتاب، ماهیت تحقیق را آموزش می‌دهد و کاری می‌کند که روحیات حقیقت جویی، پرسش مند بودن، پرسش گر شدن، پشتکار داشتن و مهارت های مورد نیاز را فرا گرفتن در دانش پژوه به وجود آید.

وی، در بیان ضرورت‌ آموزشِ پژوهش محور اذعان کرد: وضع نامطلوب موجود در نظام آموزشی، گسست عرصه علم و عمل یا دانش و کاربرد، کارآمد بودن شیوه های تعلیم در پژوهش، اهتمام رجوع به منابع دست اول، انتخاب محتوای آموزش از مجرای پژوهش، برگشتن به شیوه تراث سلف و غیره از مواردی است که آموزشِ پژوهش محور را ضرورت می بخشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha