شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست علمی جنبش علمی، عزم ملی و رویکرد بین المللی

حوزه/ حجت الاسلام موسوی علم را مایه اقتدار دانست و گفت: اقتدار غیر از قدرت است، زیرا قدرت به دست آوردن چیزی به زور است، اما اقتدار یک قدرت مشروع و مقبول است که افراد با میل خود به سوی آن می روند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، حجت الاسلام سید علی موسوی در آغاز هفته پژوهش در نشستی که بصورت مجازی در سامانه سیما با حضور جمعی از مدیران، معاونان و طلاب مدارس علمیه خواهران استان گلستان برگزار شد، پیرامون "جنبش علمی، عزم ملی و رویکرد بین المللی" سخن گفت.

 وی با اشاره به آیات و روایاتی در راستای جایگاه علم، بیان کرد: تکیه اسلام بر علم و دانش است، پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرمایند: «علم رأس و سرمنشأ و ریشه همه خوبی ها و جهل رأس و سرمنشأ همه بدی ها است».   

استاد جامعه المصطفی العالمیه با بیان فرازهایی از سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه جنبش علمی، گفت: جنبش علمی، به ویژه در جوامع اسلامی لازم و ضروری است و نیاز است با نگاه عبرت آموزی، به گذشته تاملی داشته باشیم؛ با اینکه تمدن و تاریخ اسلامی در ابتدا با تعداد اندک افراد باسواد مواجه بود، اما اسلام طلوع کرد.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: بعد از گذشت سال ها و در زمان پیامبر اکرم(ص) پیشرفت علم اسلام بسیار بود و سده اول که اسلام ظهور کرد، پایه علم و دانش در سراسر جهان گسترش پیدا کرد و پیشرفت های بعدی، از آن زمان ادامه یافت.    

وی اضافه کرد: اکنون بعد از رنسانس، انقلاب بزرگ فرهنگی و اقتصادی شروع شد که در پرتو آن با تلاش ها و زحمات اندیشمندان و نخبگان رشد و توسعه در فرهنگ و علم حاصل شد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به عقب ماندگی های جوامع اسلامی از پیشرفت علم، خاطرنشان کرد: جوامع غربی به خاطر خوی استکباری و سلطه گرایانه، همواره مانع پیشرفت علمی کشورها به ویژه جوامع اسلامی شدند که این ذات جوامع غربی است، زیرا مبتنی بر سکولاریسم و فردیت محوری است.

حجت الاسلام موسوی افزود: با وجود آسیب ها و گسست های روزافزون اجتماعی دنیای غرب در همه عرصه ها، باید تمدن و فرهنگ اسلامی را در قالب های جهانی عرضه نماید.

وی ادامه داد: در مورد تمدن اسلامی، داده هایی را در قالب مجموعه معارف دینی در دست داریم و این داده ها و سرمایه ها باید در فرآیند تولید علمی قرار گیرند تا محصول دهد؛ در زمینه های علوم انسانی و رشته های مختلف آن آثار بسیاری وجود دارد که باید تبدیل به محصول شود و با عرضه آن به اهل علم، اسلام همچون صدر اسلام به شکوفایی علمی برسد.

استاد جامعة المصطفی العالمیه اظهار کرد: با نگاهی به معارف اسلامی، آنچه که برای یک جهش علمی و توسعه همه جانبه در زمینه های مختلف مورد نیاز است، در آموزه های اسلامی و تعالیم اهل بیت(علیهم السلام) بسیار فراوان وجود دارد.

حجت الاسلام موسوی علم را مایه اقتدار دانست و توضیح داد: اقتدار غیر از قدرت است، زیرا قدرت به دست آوردن چیزی به زور است، اما اقتدار یک قدرت مشروع و مقبول است که افراد با میل خود به سوی آن می روند.  

وی جنبش، جهش و تولید علم را وظیفه همگان دانست و ریشه تمامی عقب ماندگی ها را عقب ماندگی های علمی معرفی کرد و گفت: در تعالیم اسلامی ظرفیت های بسیار بالایی برای رشد و شکوفایی وجود دارد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه در بخش پایانی سخنان خود، به بیان راهکارهای عملیاتی کردن جنبش علمی پرداخت و توضیح داد: تولید و جنبش علمی نیازمند عزم ملی و نیز توجه به افراد شایسته و نخبگان است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه تعالیم اسلامی چون بر اساس فطرت انسان است هیچ گاه کهنه نمی شود، گفت: نگاه اجتماعی و بین الملی به آموزه های اسلامیِ فرهنگ نیز مثل محصولات اقتصادی باید در رقابت قرار گیرد و در مورد صدور فرهنگ، انقلاب و اسلام باید تعالم اسلامی به درستی عرضه شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha