پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شبکه شاد

حوزه/ نویسنده حوزوی و مشاور امور خانواده بر لزوم فراهم شدن زمینه مناسب به منظور معرفی کتاب های خوب و مفید به دانش آموزان در شبکه شاد تأکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا حیدری ابهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به آغاز سال تحصیلی دانش آموزان اظهار داشت: یکی از کارهای لازم برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی، استفاده از ظرفیت های رسانه ای موجود در جامعه در زمینه معرفی کتاب های خوب و خواندنی است که در این خصوص با توجه به شرایط پس از شیوع کرونا و حضور دانش آموزان در شبکه شاد، این امکان فراهم شود تا علاوه بر مباحث درسی، کتاب های مفید و ارزشمند نیز به این طریق به دانش آموزان و والدین معرفی گردد.

وی افزود: در سال های اخیر نیز البته در برخی شبکه های تلویزیونی از جمله شبکه کودک و نوجوان، آثار برخی نویسندگان این عرصه از جمله بنده معرفی شده که خوشبختانه در دیده شدن کتاب ها و افزایش فروش آن ها مؤثر بوده است و در شرایط تداوم وضعیت کرونایی در کشور باید از این امکانات و ظرفیت ها به درستی برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی استفاده شود.

این نویسنده و محقق حوزوی همچنین گفت: در هر صورت اهتمام نهادهای فرهنگی و به خصوص رسانه های جمعی و صدا و سیما نسبت به بحث معرفی کتاب باعث می شود تا حدودی مشکلات ناشی از کرونا در خصوص صنعت نشر و کتاب مرتفع گردد، چرا که به این وسیله می توانیم نیازهای فرهنگی مردم را به شکل درست تحریک کرده و به رونق نسبی بازار ناشران نیز کمک نماییم.

وی در ادامه با بیان این که هنر ما باید این باشد که از دلِ تهدید کرونا، فرصتی قابل توجه در عرصه کتاب و به منظور فروش این محصول فرهنگی ایجاد کنیم، ابراز داشت: بنده معتقدم که گرچه تداوم شرایط کرونایی تا حدودی ناشران خُرد و متوسط را با مشکل روبرو ساخته اما ما نباید به جو روانی دامن بزنیم بلکه باید روحیه خود را پیدا کرده و کاری کنیم که به اصطلاح، قافیه را در این شرایط ببازیم.

وی افزود: ناگفته نماند که همین شرایط کرونایی به طور نسبی وضعیت خوبی را برای ناشران بزرگ رقم زد به طوری که خانه نشین شدن مردم و خانواده ها تا حدودی باعث رونق فروش آن ها شد.

این نویسنده و فعال فرهنگی همچنین یادآور شد: ما باید در همین فضای شکل گرفته با خلاقیت و نوآوری به دنبال خلق فرصت باشیم، کما این که به طور مثال مداح سرشناسی چون حاج محمود کریمی که امسال نتوانست به خاطر کرونا، مراسم باشکوه خود در هیئت چیذر را برگزار کند، اما با راه اندازی هیئت سیار به نظرم حتی بیشتر از قبل در جامعه تأثیرگذار بود.

وی گفت: از سوی دیگر شرایطی فراهم شده که ما بیش از پیش به تقویت بستر کتاب های الکترونیکی و تبلیغ در فضای مجازی اهتمام داشته باشیم و به این وسیله بچه ها و خانواده ها را با مقوله کتاب آشتی دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین حیدری در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: از سوی دیگر یکی از مشکلاتی که بنده بارها به آن اشاره داشته ام، تولید غیرواقعی و کاذب در بخش کتاب است به این معنا که متاسفانه برخی ناشران که یارانه های قابل توجهی هم دریافت می کنند به جای تولید واقعی و بر اساس نیاز جامعه، آثاری تولید می کنند که کیفیت مناسب و مخاطب واقعی هم ندارد و حال آن که باید حمایت ها به سمت ناشران و و نویسندگان واقعی و زحمت کش برود.

وی همچنین افزود: در هر صورت آن چه مهم و ضروری است این که اولاً در همین شرایط کرونا، روحیه خود را نبازیم و ثانیاً هم این که با تلاش و خلاقیت به دنبال فرصت آفرینی برای فروش آثار باشیم، ضمن آن که از توجه به نیازهای مخاطب امروز هم غافل نشویم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha