جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست علمای شیعه و سنی

حوزه/ روحانیون شیعه و سنی می توانند به ابزارها و شیوه‌های نوین میدان مبارزه امروز مسلح شده و از سؤالات و شبهات جدید به عنوان فرصتی برای پویایی خود بهره برده و با به‌کارگیری ابزارهای جدید علمی و ارتباطاتی پیام حق اسلام را به شیوه‌ای نو و جذاب به جهانیان عرضه کنند.

خبرگزاری حوزه- خراسان جنوبی؛ امروز پس از گذشت حدود چهار دهه از انقلاب دو مرحله از ۵ مرحله تحقق تمدن نوین اسلامی، یعنی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، گذشته است و اکنون در مراحل دولت اسلامی و جامعه اسلامی قرار داریم که بدون تحقق و گذر از این دو مرحله تحقق تمدن نوین اسلامی امکان ناپذیر است. جامعه روحانیت، به عنوان یک نهاد مردمی که وظیفه هدایتگری دینی جامعه را دارد در نزدیک کردن جامعه به یک جامعه اسلامی بی‌همتا است.

روحانیت به عنوان نهاد پیشرو در تحقق جامعه اسلامی، باید در جهت تداوم و تثبیت ارزش‌ها و هنجارهای انقلابی عمل کرده و در این راه باید به ابزارها و شیوه‌های نوین میدان مبارزه امروز مسلح شده و از سؤالات و شبهات جدید به عنوان فرصتی برای پویایی خود بهره برده و با به‌کارگیری ابزارهای جدید علمی و ارتباطاتی پیام حق اسلام را به شیوه‌ای نو و جذاب به جهانیان عرضه کند.

رهبر معظم انقلاب در تشریح وظیفه روحانیت در ایجاد جامعه اسلامی می فرمایند:«دست‌هایی که با اصل انقلاب مخالفت و کارشکنی می‌کردند، در مقابل تداوم هنجارهای انقلابی نیز همین‌گونه عمل می‌کنند اما همچنان‌که پیروزی انقلاب نیازمند مبارزه بود، تثبیت هنجارهای انقلاب و ایجاد جامعه اسلامی همچنان نیازمند مبارزه است».

ایشان در ادامه به مراحل تمدن‌سازی اسلامی اشاره کرده و اعلام کردند: «بر اساس حرکت انقلابی، نظام اسلامی بوجود آمد و این توفیقات بسیار مهم حاصل شد اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی فاصله زیادی وجود دارد و ما بدون شک در این راه در حال حرکت و پیشرفت هستیم».

در واقع از نگاه رهبر معظم انقلاب تداوم هنجارها و ارزش‌های انقلابی لازمه تحقق جامعه اسلامی است و روحانیت نقش اصلی را در تداوم‌بخشی، زنده نگه‌داشتن و تثبیت این ارزش‌ها در جامعه دارد و در عین حال باید با همان روحیه انقلابی که نظام اسلامی پدید آمد با همین روحیه نیز در این راستا مبارزه کرد.

سلسله نشست های نخبگانی علمای شیعه و سنی با موضوع "نقش روحاینت در تحقق تمدن نوین اسلامی" به همت دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی با حضور علمای شیعه و سنی استان در دفتر نمایندگی ولی فقیه استان برگزار شد، نشست هایی که در طول سال در موضوع بیانیه گام دوم چندین مرتبه تشکیل می شود تا به نوعی آبی برآتش نفاق دشمنان بین مسلمانان باشد.

برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نسل جوان را دریابیم

مولوی عبداللهی، امام جمعه اهل سنت اسدیه با بیان دو صفت خداوند گفت: دو صفت "خیر الأمم" و "اعتدال"  برای این در قرآن بیان شده است که اسلام دین اعتدال است و اعتدال یک ضرورت مهم برای هر فرد است.

وی ادامه داد: اگر به اعتدال خلل وارد شود، دچار افراط و تفریط می‌شود و این برای جامعه خطرساز می‌شود.

امام جمعه اهل سنت درمیان با بیان آیه "فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذهَبُ جُفاءً وَأَمّا ما یَنفَعُ النّاسَ فَیَمکُثُ فِی الأَرضِ " تصریح کرد: از قدرتهای مستکبر نترسید؛ بدانید که این قدرتها نیرویشان رو به زوال است.

مولوی عبداللهی با اشاره به اینکه باطل جولانی دارد اما بقایی ندارد، خاطرنشان کرد: کفر و باطل هیچگونه استقامتی ندارند؛ چند روزی جولان میدهند ولی بقا و ماندگاری نخواهند داشت.

وی ادامه داد: گام پیشرفت اسلام و انقلاب عمل به دستورات قرآن و پیامبر است که زمینه ساز مقابله با حربه های دشمنان را ایجاد می کند.

امام جمعه اهل سنت درمیان با بیان اینکه دشمن بدنبال تفرقه انگیزی بین مسلمین است، تاکید کرد: دشمن حربه اختلاف را به عنوان حربه برتر انتخاب کرده است و سودی که از اختلاف برده از هیچ چیز دیگری نبرده است.

مولوی عبداللهی به اهمیت وحدت عملی در جامعه اشاره و عنوان کرد: وحدت باید عملی باشد و منحصر در گفتار نباشد که  مهم ترین عامل وحدت احترام به مقدسات یکدیگر است.

وی ادامه داد: ما باید هوشیار باشیم و دلمان برای اسلام و مسلمانان بسوزد و اگر این احساس را نداشته باشیم، نمی توانیم به آرمان های حقیقی پیامبر اعظم(ص) برسیم.

امام جمعه اهل سنت درمیان با بیان اینکه برای جذب نسل جوان به سمت معنویت باید برنامه داشته باشیم، گفت: امروز مهم ترین ما این است که نسل جوان را با مساجد آشنا کنیم و برنامه ریزی صورت بگیرد تا از ظرفیت آنان برای ایجاد یک تمدن نوین اسلامی استقاده شود.

مولوی عبداللهی گفت: نسل جوان می توانند مهم ترین عامل برای دستیابی به آرمان ها و رسیدن به یک جامعه نوین اسلامی را فراهم کنند، امروز اگر نسل جوان را درنیابیم، نمی توانیم به اهداف وآرمان های انقلاب دست پیدا کنیم.

جلسات عزاری امام حسین (ع) بهترین فرصت برای وحدت عملی است

رحیم آبفروش، جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر در این نشست با بیان اینکه باید از ظرفیت های جامعه برای کارهای فرهنگی به خوبی استفاده شود گفت: توی این کشور پهناور ما فرصت های بسیار ناب داریم که اگر از این فرصت‌ها به درستی استفاده نکنیم ،دشمنان از این غفلت ما استفاده و آن را تبدیل به تهدید می کنند، یکی از این فرصت ها جلسات در هیئت ها  در ایام محرم است و این مجالس می توانند قلوب مسلمین و همینطور سایر ادیان که حرکت امام حسین (ع) را در این یاد می کنند به هم نزدیک کرد.

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به اینکه باید به الگویی برسیم که جلسات عزای سیدالشهدا عامل وحدت باشد،تصریح کرد: در این جلسات باید به الگوی برسیم  که راحت و آسوده در ایام محرم مجلس عزای سیدالشهدا را برگزار کنیم و اگر عالمی یا فردی از  جامعه اهل سنت در آن جلسه حاضر، آن مجلس ظرفیت داشته باشد که بتواند پذیرای آنان باشد.

آبفروش با بیان اینکه از علمای تراز اول شیعه و سنی در جلسات یکدیگر برای سخنرانی می شود استفاده کرد، خاطرنشان کرد: ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که بتوانیم از بهره علمی علمای اهل سنت در جلسات شیعیان و بالعکس از علمای شیعه در در جلسات اهل سنت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اینگونه الگو برداری ها می تواند از تفرقه و نفاق که دشمنان بدنبال آن هستند جلوگیری کند و هیئت ها و ایام محرم بهترین فرصت در این زمینه می تواند باشد که اگر از این فرصت ها استفاده نکنیم، این فرصت تبدیل به تهدید برای تفرقه انگیز بین مسلمین می شود.

لازمه پیشرفت تمدن نوین اسلامی وحدت جهان اسلام است

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر لازمه پیشرفت تمدن نوین اسلامی را وحدت جهان اسلام  دانست و عنوان کرد:  ضروری‌ترین نیاز امت اسلام، وحدت است؛ بنابراین وحدت و تمدن نوین اسلامی مولفه های لازم برای امت واحده اسلامی محسوب می‌شوند.

آبفروش به نقش علما در وحدت و تحقق جامعه اسلامی اشاره و تاکید کرد: ما باید به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی که با اجتماع و وحدت امت اسلامی محقق می شود، حرکت کنیم و علما دین در این خصوص نقش بسیار مهمی دارند که باید با هدایت و جهت دهی به محقق شدن این مهم کمک کنند.

وی ادامه داد: وحدت نباید منحصر به هفته وحدت باشد بلکه در طول سال ارتباط‌های حوزه‌های علمیه اهل سنت و شیعه برقرار باشد و نشست‌های مشترک صمیمی علمی و دیدارهای مشترک صمیمانه باهم داشته باشند.

دشمن بشریت بدنبال تضعیف بنیان خانواده است

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر هیئت تراز انقلاب اسلامی را نقطه وحدت دانست و یادآور شد:  هیات ها نباید به دو گروه انقلابی و غیر انقلابی تقسیم شوند، در کشور ما هیات سکولار وجود ندارد، مگر می شود که کسی از بزرگترین مظلوم تاریخ بخواند اما از مظلوم در روزگار خود دفاع نکند، بهترین های هیات های کشور ما به الگویی برسند که زمینه ساز وحدت باشند.

آبفروش با بیان تضعیف بنیان خانواده توسط دشمنان گفت: مقام معظم رهبری به این مسئله اشاره کردند که دشمن بشریت عزم خود را جذب کرده برای از بین بردن بنیان خانواده ها در سراسر جهان و از تمام ظرفیت هایش برای رسیدن به این هدف استفاده می کند.

وی با بیان اینکه باید برای حل مشکلات جوانان جامعه برنامه ریزی صورت بگیرد، تصریح کرد: جامعه هدف دشمن، جوانان ما هستند و ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که بتوانیم نقشه های دشمنان را از بین ببریم.

آبفروش گفت: استفاده بهینه از ظرفیت هیئات برای جریان سازی در راستای اهداف انقلاب اسلامی در پرتو اندیشه امامین انقلاب و مقابله هوشمندانه و دفع و رفع آسیب ها و جریان های معاند می تواند بهترین روش مقابله در برابر نقشه های شوم دشمنان باشد.

وی افزود: برگزاری نشست های مشترک میان علماء فریقین که توسط دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی، نقش بسیار مهمی در تسریع تحقق تمدن اسلامی دارد.

علمای شیعه و سنی برای تحقق تمدن اسلامی از تمام ظرفیت ها استفاده کنند

در ادامه این نشست حجت الاسلام محسن مشرفی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری نشست نخبگانی علمای اهل سنت و شیعه، در دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت، گفت: این سلسه نشست ها از سال گذشته به منظور ارتباط و ارائه راهکارهای تقویت وحدت بین مذاهب اسلامی و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در جامعه، با حضور جمعی از مدیران و اساتید حوزه های علمیه تشیع و تسنن برگزار می شود.

وی ادامه داد: علما نقش برجسته ای در تبیین گام دوم انقلاب دارند که زمینه ی توسعه و پیشرفت جامعه اسلامی را فراهم کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی  به نقش پررنگ علمای شیعه و سنی در تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره و تصریح کرد: علما در راستای استقرار تمدن اسلامی  باید گام بردارند و برای پرورش طلاب انقلابی برنامه ریزی کنند.

حجت الاسلام مشرفی خاطرنشان کرد: علمای شیعه و سنی  باید برای تحقق تمدن اسلامی، از تمام وجود مایه بگذارند  و ازظرفیت های موجود خود بهره کافی را ببرند.

دشمنان انقلاب بدنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان هستند

همچنین مولوی غلام حیدر فاروقی، امام جمعه اهل سنت بیرجند در این جلسه با اشاره به اهمیت وحدت در جامعه اسلامی گفت: مسئله وحدت،یک مسئله جدید نبوده بلکه مسئله ای است که از صدر اسلام تاکنون همواره مطرح بوده است.

امام جمعه اهل سنت شهرستان بیرجند به جمله  معروف "تفرقه بینداز،حکومت کن"، اشاره و تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که دشمنان اسلام و انقلاب، از عدم اتحاد مسلمانان،سوء استفاده نموده و متاسفانه دود آن به چشم خود مسلمانان وارد می شود.

مولوی فاروقی خاطرنشان کرد:  مسلمانان دنیا اعم از شیعه و سنی دارای پیامبر(ص)،کتاب و اعتقادات یکسان هستند و آنچه مسلم است، لذا جهان اسلام همواره نیازمند وحدت است و باید به مقدسات یکدیگر احترام بگذاریم و از تفرقه انگیزی پرهیز کنیم.

انتهای خبر/ ۳۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha