چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مقام معظم رهبری

حوزه/ امام جمعه اهل سنت بیرجند با تاکید بر اینکه طلاب و روحانیت بایستی برای کتابخوانی و ترویج و تشویق مطالعه نسبت به دیگران پیشرو و پیشگام باشند، گفت: همگان باید در این زمینه از مقام معظم رهبری الگوگیری‌ کنند، چرا که معظم‌له جزو افراد کم نظیر در مطالعه هستند.

مولوی غلام حیدر فاروقی‌ امام جمعه اهل سنت شهرستان بیرجند در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند ضمن تبریک ویژه هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: کتاب یک سرمایه ای است که همه انسان‌ها در هر برهه‌ای از زمان به آن نیازمند هستند.

وی، کتاب و کتابخوانی را یکی از موضوعات مهم و پر بحث در جوامع بشری دانست و افزود: این موضوع از مکاتب انبیاء و ائمه‌اطهار(ع) تا سطوح پایین‌تر پر اهمیت بود، به گونه‌ای که می‌توان کتاب را سند هویت جوامع بشری دانست.

امام جمعه اهل سنت بیرجند با اشاره به این‌که کتاب راهگشای آینده و انتقال دهنده خصلت‌های گذشتگان و همچنین ذخیره‌ای برای آیندگان است، تصریح کرد: کتاب غذای روح است و لازمه  هویتی جامعه مدنی پیشرفته و دارای تمدن کتابخوانی است.

مولوی فاروقی‌ ضمن تاکید بر مطالعه بیشتر کتاب توسط مردم،خاطرنشان کرد: بر اساس تجربه افرادی که بیشتر مطالعه می‌کنند، کمتر دچار آلزایمر و فراموشی می‌شوند.

وی با بیان این‌که کتاب، معجزه پیامبر(ص) گرامی اسلام است، یادآور شد: تبلیغ و تشویق کتاب به ویژه در دین مبین اسلام حرکت بسیار ارزشمندی است، که نباید از اهمیت آن غافل شویم.
 

مطالعه مربوط به سن و زمان خاصی نیست
امام جمعه اهل سنت بیرجند با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی مطالعه در سطح جامعه، عنوان کرد: هیچ انسانی نمی‌تواند ادعای همه‌چیز دانستن بکند، لذا بایستی همگان با مطالعه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی بر اطلاعات خویش بیفزایند.

مولوی فاروقی ضمن اشاره به سخن پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) مبنی بر "ز گهواره‌ تا گور دانش‌ بجوی" ادامه داد: مطالعه مربوط به سن و زمان خاصی نیست و در هر برهه‌ای از زمان، بشر نیازمند مطالعه و بالابردن سطح دانش و معلومات خویش است.

وی با ابراز تاسف از پایین بودن سرانه مطالعه در کشور، بیان کرد: منابع اصلی و مهم (کتاب) برای علاقه‌مندان ناشناخته است و بایستی در این زمینه کار بیشتری صورت گیرد.
 

در بین دروس مدارس چند واحد را به کتاب شناسی اختصاص داد

امام جمعه اهل سنت بیرجند با اشاره به این مهم که عوامل متعددی سبب مطالعه کمتر در جامعه می‌شود، گفت: تبلیغات کمتر پیرامون مطالعه توسط بزرگان و همچنین رسانه‌ها، در اختیار بودن فضای مجازی و همچنین هزینه بالای خرید کتاب و... از جمله عوامل مذکور هستند.

مولوی فاروقی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی مطالعه در کشور، متذکر شد: آنچه مسلم است آن است که اگر در بین دروس مدارس چند واحد را به کتاب شناسی اختصاص دهند وضع جامعه در زمینه کتابخوانی بهتر می شود.

وی با بیان این مهم که طلاب و روحانیت بایستی برای کتابخوانی و ترویج و تشویق مطالعه نسبت به دیگران پیشرو و پیشگام باشند، اظهار داشت: همگان باید در این زمینه از مقام معظم رهبری الگوگیری‌ کنند چرا که معظم‌له جزو افراد کم نظیر در مطالعه هستند.

مولوی فاروقی در پایان با بیان این نکته که بر اساس فرمایشات مقام عظمای ولایت باید والدین، بچه‌ها و حتی همان بچه‌های کوچک را از همان ابتدا با کتاب‌ و کتابخوانی محشور و مأنوس کنند، گفت: بایستی خریدِ کتاب، یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود و مردم بیش از خریدن بعضی از وسایل تزییناتی و تجمّلاتی همانند لوسترها، میزهای گوناگون، مبل‌های مختلف و پرده و ...، به کتاب اهمیّت بدهند.

انتهای پیام/۱۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha