چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام مهدی نجم

حوزه/ حجت الاسلام نجم گفت: ما نیاز به الگو داریم و عقل این را حکم می کند که در زندگی دنیا برای رسیدن به سعادت ابدی یک الگوی جامع و کامل و درست داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت الاسلام مهدی نجم، در مراسم عزاداری هفتمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایشان، در مجتمع حوزوی الزهرا(س) سمنان، با بیان اینکه ما نیاز به الگو داریم و عقل این را حکم می کند که در زندگی دنیا برای رسیدن به سعادت ابدی یک الگوی جامع و کامل و درست داشته باشیم، اظهار داشت: خانم حضرت زینب کبری (س) الگوی کامل و جامعی در صبر و استقامت و پایداری هستند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان با اشاره به اینکه چند ویژگی در حضرت زینب (س) وجود دارد که از وجود مبارک پنج تن آل عبا(ع) به ارث برده اند، تصریح کرد: ویژگی نخست حضرت زینب کبری (س) ، «عقل و درایت» ایشان است که این ویژگی را از وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) به ارث برده اند؛ امام سجاد (ع) خطاب به حضرت زینب کبری(س) فرموده اند: « أنت بحمد الله عالمة غیر معلمة و فهمة غیر مفهمة.».

وی با بیان اینکه ویژگی دوم حضرت زینب کبری (س) «شجاعت» ایشان است که این ویژگی را از وجود نازنین امیرالمؤمنین امام علی(ع) به ارث برده اند، افزود: وقتی دشمن می خواست اسراء کربلا را خوار سازد، آنچه حضرت زینب کبری (س) قهرمانانه در مقابل طعنه و طنز دشمن نسبت به این حادثه، بر زبان راند «ما رایت الا جمیلا» بود.

حجت الاسلام نجم با بیان اینکه ویژگی سوم حضرت زینب کبری (س) «حیا و عفت» ایشان است که این ویژگی را از وجود نازنین حضرت زهرا (س) به ارث برده اند، خاطرنشان کرد: ابو یحیی مازنی روایت کرده است: «مدتها در مدینه در خدمت حضرت علی (ع ) به سر بردم و خانه ام نزدیک خانه زینب (س) دختر امیرالمؤ منین (ع) بود. به خدا سوگند هیچ گاه چشمم به او نیفتاده صدایی از او به گوشم نرسید. به هنگامی که می خواست به زیارت جد بزرگوارش رسول خدا (ص) برود، شبانه از خانه بیرون می رفت، در حالی که امام حسن (ع) در سمت راست او و امام حسین (ع) در سمت چپ او و امیرالمؤمنین (ع) پیش رویش راه می رفتند.»

وی با بیان اینکه ویژگی چهارم حضرت زینب کبری (س) «صبر» ایشان است که این ویژگی را از وجود نازنین امام حسن مجتبی(ع) به ارث برده اند،  گفت: حضرت زینب کبری (س) از امام مجتبی (ع) صبر را به ارث برده است، که حضرت امام حسن مجتبی(ع) تا زمان شهادت مامور به صبر بودند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان با بیان اینکه ویژگی پنجم حضرت زینب کبری (س) «عزت» ایشان است که این ویژگی را از وجود نازنین امام حسین(ع) به ارث برده اند، افزود: حضرت زینب کبری (س) از امام حسین (ع) عزت را به ارث بردند و امام حسین فرمودند «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» و حضرت زینب کبری (س) را در اوصاف و صفت به «شریک الحسین(ع)» می شناسند.

وی با بیان اینکه آنچه که حضرت زینب کبری (س) را بلند مرتبه کرده و او تا قیام‌ قیامت شناخته می شود، نوع نگاه زینب کبری (س) به زندگی است، تصریح کرد: نوع نگاه ما مسیر زندگی ما را عوض می‌کند و شاید برخی از افراد سالها از زندگی آنان می گذرد اما از اهداف و هدف ها بی خبرند و یا بی توجه هستند، جایگاه انسان خیلی بزرگتر از آن هست که تصورش را می ‌کنیم ما باید ببینیم نگاه بزرگان ما به زندگی چگونه بوده است تا ما همانگونه عمل کنیم و دنبال سعادت ابدی باشیم.

حجت الاسلام نجم گفت: نوع نگاه ما به زندگی باید درست شود، ما متدینین، اهل علم، سربازان امام زمان(ع) باید نگاه خود به زندگی را از زندگی مادی خارج کنیم و اگر می خواهیم این چند روز دنیا را سپری کنیم باید نگاه به روش و سیره و منش بزرگان کنیم؛ آن وقت در کوتاه مدت زندگی ما نورانی می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha