سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
میسیولوژی

حوزه/ کتاب «در آمدی بر میسیولوژی و فرهنگ با الگوسازی برای تبلیغ نوین اسلامی در ۴۵۲ صفحه توسط انتشارات کتاب سرای قم چاپ شد.

خبرگزاری «حوزه»- اصفهان، کتاب «در آمدی بر میسیولوژی و فرهنگ با الگوسازی برای تبلیغ نوین اسلامی به کوشش محققین حوزوی فعال در زمینه نقد مسیحیت، حجت الاسلام مجتبی مزروعی سبدانی و حجت الاسلام حسین اسماعیل درجانی به ایستگاه آخر رسید.

  حجت الاسلام  مجتبی مزروعی ورودی سال ۸۷  حوزه علمیه اصفهان  است که بعد  از گذراندن سطح دوم به صورت تخصصی مقطع سطح سه را در بحث نقد مسیحیت گذراند، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» دراصفهان پیرامون چرایی نگارش چنین کتابی با این موضوع اظهار کرد:  تخصص بنده در زمینه نقد مسیحیت بود همچنین اخیرا با کتاب طلبه خوشفکر حوزه علمیه اصفهان هاتف الحسینی که در زمینه میسیولوژی چاپ شده بود آشنا شدم، تصمیم گرفتیم که در زمینه نقد مسیحیت در بخش میسیولوژی فعالیتی انجام دهیم.

وی ادامه داد:به همین منظور با کمک­ طلاب  گرانقدر، آقای هاتف الحسینی و همکاری دوست گرامیم حجت الاسلام درجانی با تحقیق در این زمینه شروع به فعالیت کردیم و در نهایت کتاب مذکور را به نگارش در آوردیم.

وی در توضیح وجه تمایز کتاب یاد شده با کتاب آقای هاتف الحسینی که پیش از این در همین رابطه به چاپ رسیده است، گفت: کتاب آقای هاتف الحسینی در زمینه تاریخچه میسیولوژی و مدل­های متفاوت آن برای تبشیر مسیحی است، ولی در این کتاب ما به توضیح اصطلاح میسیولوژی و فرهنگ پرداخته ایم.

مزروعی افزود: در این کتاب همچنین به نمونه ­هایی از رفتارهای آنها در تبدیل الهیات به الهیات تبشیری در فرهنگ­های مختلف نیز پرداخته شده است و در آخر به نقد آن پرداخته­ ایم و درادامه کتاب بیان شده است که در بعضی موارد می­ توان به عنوان الگویی برای تبلیغ نوین اسلامی در فضای جدید امروزی بهره ­مند شد.

محقق حوزوی در تشریح  هدف و برداشت مسیحیت از فرهنگ خاطرنشان کرد: برداشت مسیحیت از فرهنگ این است که همه­ ی فرهنگ­ ها را می­ توان شناسایی و با الهیات مسیحی تطبیق داد،  هدف آنها از این شناسایی فرهنگی ایجاد الهیات تبشیری است که بواسطه این الهیات ژله­ای در هر فرهنگی الهیات مسیحی را مطابق آن می ­کند مثلاً اگر در بین بت­ پرست­ها بروند تبدیل به سه خدایی می­ شوند و اگر در بین یهودی­ها و مسلمانان و ادیان توحیدی بیاید خود را موحد و یکتاپرست جلوه می­دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که در چه زمینه­ هایی می­توان برای تبلیغ نوین اسلامی الگو برداری کرد، گفت: اسلام باید یک الگو برداری تبلیغ دینی کند و غیر از تبلیغ سنتی منبر که بسیار خوب و مفید است، باید به سمت روش­های جدید رفت.

حجت الاسلام مزروعی عنوان کرد: همانطور که امیر المومنین فرمودند: پیامب(ص) طبیب دوار بودند و این ویژگی برای اهل بیت هم می ­باشند، ما باید به مثل یک طیب دوار حرکت کنیم و این هدایت و تشیع را برای ارائه همه­ ی مردم به سراسر جهان با روشی نوین ببریم.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت­هایی که جامعه لازم دارد مثل پزشک یا روانشناسی و آموزش زبان به مردم در سراسر جهان و ابهره جستن در کنار آن برای هدایت مردم،  روشی نوین و تاثیرگذار است، یا تلاش مبلغین دینی در حمایت از افراد آسیب دیده در جامعه و جذب و هدایت آنها به سمت تشیع نمونه­ ی روش­های نوین تبلیغی است.

انتهای پیا


ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha