جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خراسان رضوی میں نمائندہ ولی فقیہ  آیت الله سیداحمد علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: درس خواندن برای طلبه واجب شرعی است و امر تفقه شامل شاگرد و معلم می شود، زیرا هر دو، مصداق کامل آیه نفر هستند و تحصیل و توسعه آن واجب است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خراسان که در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به آیه نفر که در حقیقت بزرگترین دستور و بیانیه از ناحیه پروردگار است، اشاره کرد و گفت: نتیجه آیه نفر پیدایش ساختاری در عرصه علم آموزی تحت عنوان حوزه علمیه شده و تا کنون در خط خدمت به پیامبر اکرم(ص) است.

وی، حوزه علمیه را الگو و اسوه ای برای خدمتگزاران دین در عصر غیبت امام زمان(عج) در شرایط و موقعیت های گوناگون در شکل جریان علمی، آموزشی و تحقیقی با قشر عظیم روحانیت عنوان کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در جریان آموزش دین و دانش های دینی با کیفیت های متنوع و متعدد در طول تاریخ مواجه هستیم و موقعیت ها با توجه به شرایط، گاهی در عمق خفقان دشمنان شیعه و گاهی در اوج قدرت و عظمت تشیع، رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه وقتی زندگی بزرگان حوزه و سلف صالح را بررسی می کنیم، تاسیس حوزه از جمله کارهایی بوده که انجام داده اند، گفت: آنان، آنجا که امکان نداشته در محدوده ای خاص و در صورت امکان، در عرصه گسترده ای جریان سازی می کردند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: علت اینکه بزرگان بر جریان سازی اصرار داشته اند، این است که مسئله تعلیم، تربیت و آموزش به صورت نهادی مقدس همیشگی بشود و این مطلب در زندگانی اجتماعی اسلام و تشیع تثبیت شود که باید علم دین را آموخت و تربیت و پرورش را بر آن اساس انجام داده و از این امر استفاده کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه حوزه علمیه بر اساس آیه نفر  دارای سه رکن اصیل است، ابراز کرد: وقتی بنا شد نفر به وسیله افرادی محقق شود، پس مسئله انذار و تفقه در دین یک امر واجب است، از این رو، جریان طلبگی در مقام تحقق نفر می باشد و مسئله تفقه در دین، یک واجب است زیرا مطلب بیان شده در آیه، امری است.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: درس خواندن برای طلبه واجب شرعی است و امر تفقه شامل شاگرد و معلم می شود، زیرا هر دو، مصداق کامل آیه نفر هستند و تحصیل و توسعه آن واجب است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه از تفقه، دو مسئله آموزش و پژوهش برداشت می شود، گفت: بعد از انقلاب حوزه ای نظام مند و با برنامه به وجود آمد که از برکت خون شهداست. البته در گذشته طلاب خودشان مجاهدت علمی داشتند، اما برنامه ای نظام مند نبود.

وی، مسئله پژوهش آمیخته با آموزش در حوزه علمیه را مهم خواند و گفت: امروز نظام های پژوهشی و امکانات خوبی با نیروهای محقق هست که این امر در حال شکوفایی می باشد و آثار مطلوبی وجود دارد، اما به هر حال پژوهش آمیخته با آموزش از همان ابتدا لازم است.

آیت الله علم الهدی با اشاره به حرکت های قابل توجه مانند ساماندهی مباحثه که یک حرکت پژوهشی در کنار آموزش است را از جمله کارهای تحولی مدیریت حوزه خراسان برشمرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی سازماندهی درس های خارج با حضور اساتید معین در کنار اساتید را کار مطلوبی خواند و یادآور شد: لحاظ درک و رشد نسل ها باید در تحصیل و تدریس مدنظر باشد؛ همانطور که در مسائل مختلف سیاسی، اجتماع و امور جهادی امروز شاهد رشد و درک نسل سوم انقلاب هستیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه در مسئله سازماندهی درس خارج موضوع تقریرات و تحقیق درس بسیار مهم است، اظهار کرد: درس خارج مانند مقطع سطح نیست که آموزشی باشد و تنها یک دانسته و دانش به دانسته های انسان اضافه شود، بلکه همانطور که اساتید در گذشته تاکید می کردند، پیش مطالعه و تحقیق نیاز است و طلبه در این مقطع باید نظری داشته باشد.

وی ی در ادامه به مسئله به روز بودن امکانات و قابلیت استفاده برای همه طلاب در اقصی نقاط اشاره و خاطر نشان کرد: اگر امکانات حوزه آنلاین را فقط در حد یک دانشگاه فراهم کنیم، همه طلاب می توانند در هر جایی از این امر استفاده کنند تا نیازی به تعیین بدیل متن درسی نباشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بر اهمیت بالا بردن سطح علمی طلاب تاکید کرد و فراهم کردن امکانات تحصیلی را در این زمینه لازم دانست، زیرا درس، در اولویت کار طلبگی است.

وی ادامه داد: رکن سوم برداشت از آیه نفر، مسئله تبلیغ است. اگر تبلیغ نباشد و نتوان در اجتماع اثر گذار بود و جامعه را از تهاجمات فکری که امروز هست، مصون کرد، درس خواندن چه فایده ای دارد؟

آیت الله علم الهدی تاکید کرد: باید ببینیم چه مقدار برای حضرت بقیه الله(عج) کارآیی داریم؛ ارزش طلبه به علمش نیست بلکه به نوکری برای آن حضرت است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha