سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 919560
۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
حجت الاسلام محمد مسجدجامعی

حوزه/ عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به موضوع " کرونا و نظم نوین اجتماعی" پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد مسجد جامعی، سفیر پیشین ایران در واتیکان و مراکش در شصت و سومین نشست از سلسله نشست‌های مجازی "کرونا و زندگی مؤمنانه" که به همت دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی واحد قم برگزار شد با ارائه بحث " کرونا و نظم نوین اجتماعی"  با اشاره به تغییرات اجتماعی به‌واسطه بیماری کرونا، اظهار کرد: در آلمان طی تعطیلات تابستانی افراد زیادی به مسافرت می‌روند و امسال هم عده‌ای به ایتالیا و اسپانیا سفرکرده بودند، با وجود نظم ذاتی آلمانی‌ها و اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جانب آلمانی‌ها از سایر اروپایی‌ها بیشتر است اما هنگام برگشت از سفر و انجام تست در فرودگاه، ۸ درصد آنان به کرونا مبتلا شده بودند.

وی ادامه داد: در تظاهرات آلمان هم عده زیادی بدون ماسک حضور پیدا کردند چون گروه‌های افراد طرفدار فاشیست و نازی حضور داشتند و به لحاظ ایدئولوژیک با پروتکل‌های بهداشتی مشکل داشتند نه علمی؛ درهر صورت در تظاهرات شرکت کردند و تظاهرات از شکل طبیعی خودش خارج‌شده و افراد زیادی از ماسک استفاده نمی‌کنند و این بدون ماسک بودن را شعارشان نیز قرار داده بودند.

مدیرکل فرهنگی اسبق وزارت امور خارجه افزود: بعد از این جریان مقالات زیادی نوشته شد و طبق گزارش یکی از اساتید آلمانی که بنده با او صحبت کردم و می‌گفت افرادی که به رأی دادگاه برلین اعتراض داشتند این است که آزادی‌های فردی مهم و اصل است اما موضوع این است که در اینجا مصلحت عمومی را نمی‌توانیم فدای آزادی‌های فردی کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسجد جامعی با اشاره به اینکه آنها با ماسک مخالفت می‌کنند به معنی وجود یک مشکل اجتماعی است و مشکل اجتماعی این است که آزادی فردی را تهدید می‌کند، تصریح کرد: استاد آلمانی می‌گفت عده‌ای در آلمان می‌گویند ما کمربند ایمنی نمی‌بندیم و اگر اتفاقی پیش بیاید اختیار خودمان است چند مورد به دادگاه می‌رود اما دادگاه نمی‌پذیرد و می‌گوید درست است که نبستن کمربند ایمنی به کشته شدن یا زخمی شدن شهروند منجر می‌شود و این انتخاب خودش است ولی مسئله این است که زخمی یا کشته شدن شهروند برای مجموع جامعه سنگین و پرهزینه است؛ لذا به دلیل اینکه به خاطر آزادی شخصی نباید از کمربند ایمنی استفاده کنند قابل‌قبول نیست و رد شد.

سفیر پیشین ایران در واتیکان و مراکش عنوان کرد: در کشورهای ثروتمند و توسعه‌یافته اصولاً تعداد مبتلایان و فوت‌شده‌ها به‌مراتب بیشتر از کشورهای جهان سوم بوده مگر در موارد خاصی مانند هند.

وی با اشاره به پیامد کرونا در کشورهای توسعه‌یافته و یا درحال‌توسعه، بیان کرد: اولین پیامد کرونا، اقتصادی بوده و بسیاری از واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها و انواع مؤسسات دولتی و خصوصی به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دچار مشکل شدند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: بسیاری از کشورها خصوصاً در اروپا به این رسیدند که لازم است در برنامه‌های توسعه‌ای خودشان خودکفایی ملی را در نظر بگیرند؛ به‌عنوان مثال در اسپانیا می‌گفتند فاقد امکانات لازم برای دفاع از مردم در برابر این بیماری هستیم از ماسک و دستکش گرفته تا دستگاه‌های تنفس مصنوعی. به این نتیجه رسیدند که باید در این زمینه به خودکفایی ملی برسند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسجد جامعی با اشاره به اینکه کرونا پیامد دینی، آموزش و بهداشتی هم داشت، اظهار کرد: از جمله پیامدهایی که کمتر مورد بحث قرار گرفت پیامد اجتماعی کرونا است و این دو پیامد به دو علت دارای اهمیت شد؛ اول اینکه این موضوع با آزادی‌های فردی اصطکاک دارد و دوم اینکه با حاکمیت و مشروعیت دولت مرتبط است که دولت‌ها تا چه مقدار در مورد قوانین آزادی فردی بحث کنند.
وی گفت: نظم اجتماعی مانند نظم در یک واحد نظامی یا صنعتی نیست بلکه به معنی آداب، رسوم و هنجارهایی است که برخاسته از درون تاریخ، فرهنگ، دین، جامعه است و هر جامعه‌ای آداب‌ورسومی دارد اگرچه آداب‌ورسوم ملی یا قومی طی دهه‌های اخیر به دلیل جهانی‌شدن و نفوذ رسانه‌ها و فضای مجازی دستخوش تغییر یا تضعیف‌شده است.

سفیر پیشین ایران در واتیکان و مراکش ادامه داد: آنچه در حال حاضر و به‌خصوص در طی دو یا سه دهه اخیر در نظم اجتماعی تأثیرگذار بوده کیفیت معیشت و سبک زندگی موجود است که در جوامع مختلف متفاوت است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: با وجود کرونا دولت‌ها در کشورهای مختلف سلسله قوانینی را تنظیم کردند که این قوانین برای توده‌ای از مردم در هر کشوری غیرقابل‌تحمل شده است، در کشورهای توسعه‌یافته از کره جنوبی و ژاپن گرفته تا نیوزلند و استرالیا و کانادا و آمریکا. طی دهه‌های اخیر با آپارتمان‌نشینی به دلایلی مانند جمعیت زیاد و گران شدن زمین مواجه بودیم؛ در برخی کشورها به دلیل گرانی‌های زیاد آپارتمان تنها محل خوابی برای ساکنین و یا یک ساکن مجرد است چرا که این آپارتمان از نظر فضایی آن‌قدر محدود است که زندگی فعال فرد در بیرون از منزل است و زمان زیادی سرکار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسجد جامعی گفت: درصد بالایی از مردمی که در کشورهای توسعه‌یافته زندگی می‌کنند از سر ناچاری بخش قابل‌توجهی از وقتشان را بیرون صرف می‌کنند؛ در کره تا بیست سال قبل آشپزی می‌کردند اما امروزه اکثراً بیرون و ر رستوران غذا می‌خورند؛ این جریان تا قبل از کرونا طبیعی بود و اکثریت مردم وقتشان را بیرون از آپارتمان خود می‌گذراندند اما با آمدن کرونا تمام معادلات به هم خورد و قوانین سخت دولتی برای استقرار در محل سکونت ایجاد شد و به لحاظ اجتماعی با یک شرایط غیرقابل‌تحمل مواجه بودند.

وی ادامه داد: کرونا آزادی فردی را به عنوان یک اصل در کشورهای اروپایی محدود کرد و به تعبیر افراد مخالف قرنطینه با دولتی مواجه بودند که زور می‌گوید؛ در جوامع توسعه‌یافته به‌ویژه در اروپا اصل بر قدرت سازمان‌های غیردولتی است و این باعث تضعیف سازمان دولتی شده بود و با آمدن کرونا این معادله به هم می‌خورد و دولت دوباره قدرت گرفت.

سفیر پیشین ایران در واتیکان و مراکش ابراز کرد: اصل آزادی‌های فردی و شخصی در شرایط کرونا مسئله‌ای است که نظم اجتماعی را تخریب و تهدید می‌کند؛ یکی از کشورهای موفق در مقابله با کرونا کره بود و یکی از علت‌های این بود که از طریق موبایل فرد مبتلا به کرونا را ردیابی می‌کردند که کجا رفت‌وآمد کرده و با چه افرادی در ارتباط بوده تا فرد مبتلا را به لحاظ انتقال بیماری کنترل کنند؛ این موضوع در خیلی از کشورهای اروپایی‌ مطرح شد اما با رأی قاطع رد شد چون در تعارض با آزادی شخصی بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسجد جامعی بیان کرد: در مورد حاکمیت دولت و مشروعیت مطلبی را از قول اساتید ایتالیایی که با بنده در ارتباط هستند نقل می‌کنم که آن‌ها می‌گفتند دولت‌ها برای اینکه بیشتر سرکار بمانند و انتخابات را به تعویق بیندازند آمار مبتلایان به کرونا را دست‌کاری کرده و کرونا را خیلی مهم و تعیین‌کننده جلوه می‌دهند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز کرد: ازجمله پیامدهای کرونا در کشورهای توسعه‌یافته که مبتلایان بیشتری دارد پیامد اجتماعی است که مسائل مختلف روانی، اخلاقی و اختلافات خانوادگی را ایجاد کرده و این‌ها ریشه اجتماعی دارد چون مردم جامعه عادت داشته وقت مهمی از وقتش را بیرون بگذراند و اکنون باید در منزل بمانند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha