جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علامه سید ابوالحسن رفیعی قزوینی

حوزه/ امام خمینی(ره)، آیت الله حسن زاده آملی،  آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، علامه سید جلال الدین آشتیانی، آیت الله حاج سید جلیل زرآبادی در محضر عالم والاقدر علامه سید ابوالحسن رفیعی تلمذ کرده اند. 

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» در قزوین، با مرور داستان ها و نقل های تاریخی به این نتیجه می رسیم که پهنه مینودری قزوین از دیرباز سرزمین تولد و پرورش علمای بزرگ اسلام بوده است و این مهم تا به جایی پیش رفته که همواره در کنار نام قزوین پیشوند عالم خیز بودن آن هم به کار رفته است.  

با نگاهی به تاریخچه این شهر مذهبی و توجه به زندگینامه شخصیت های فقهی و اسلامی نظیر علامه سید ابوالحسن رفیعی، آیت الله سید ابوتراب ابوترابی، علامه سیدموسی زرآبادی، آیت الله سید ابراهیم موسوی، آیت الله سیدابوالحسن، آیت الله میرزا ابوالقاسم بن ملا محمد تقی(شهید ثالث) و سایر علما و شخصیت های مذهبی قزوین می توان بر عالم خیز بودن این شهر کهن تصدیق کرد.    

این مهم در حالی است که مقام معظم رهبری در سفر خود به قزوین درباره وجود علما و فضلا در این شهر می فرماید: در جایی خواندم که نتیجه‌ی آنچه از مطالعات مربوط به قزوین و استان قزوین به‌دست می‌آید، این است که به قدری از این شهر شخصیتهای برجسته، از فقیه و حکیم و طبیب و ریاضیدان و مورّخ و هنرمند برخاسته که اگر کسی بخواهد اسم همه‌ی آنها را بگوید، اقلاً دو سه ساعت وقت لازم است! شما جوانان اهل قزوین، شما دختران و پسرانی که در این فضای اقلیمی و فرهنگی تنفّس و رشد می‌کنید، به این سابقه‌ی کهن تکیه کنید"، که این مهم نشان دهنده عالم خیز بودن این شهر است.  

دفتر نمایندگی خبرگزاری «حوزه» در استان قزوین در سلسله گزارش هایی هر هفته علمای این خطه از ایران اسلامی را معرفی و زندگینامه آنها را به صورت مختصر شرح می دهد تا مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان با گذشتگان و عالمان خود بیش از پیش آشنا شوند.  

در نهمین قسمت از این گزارش ها،  به معرفی علامه سید ابوالحسن رفیعی قزوینی است که در دوران زندگی خود خدمات زیادی در زمینه علمی و عملی انجام داده است.

زندگینامه

 علامه سیدابوالحسن رفیعی قزوینی در سال ۱۳۱۵ هجری قمری در قزوین دیده به جهان گشود. پدر او حجت الاسلام میرزا خلیل است که نسب ایشان به حضرت سیدالشهداء(ع) بر می گردد و والده معظمه او دختر مرحوم حاج سید علی قزوینی، صاحب "حاشیه بر قوانین الاصول" است.

تحصیلات

علامه سیدابوالحسن رفیعی قزوینی مقدمات را در مدرسه صالحیه قزوین نزد اساتید آن عصر گذراند و پس از آن، دوره سطح فقه و اصول را نزد مرحوم آیت الله حاج ملاعلی طارمی فراگرفت و قسمتی از دروس خارج را در محضر آیت الله ملاعلی اکبر ایزدی سیادهنی(تاکستانی)  آموخت. 

ایشان سپس به تهران و قم عزیمت کرد و با کسب فیض در محضر آیات عظام حاج میرزا حسین کرمانشاهی، حاج شیخ عبدالنبی نوری، میرزا هاشم اشکوری، حاج شیخ عبدالکریم حائری و غیره به مدارج عالی نائل آمد.

شاگردان

شخصیت ها و چهره های علمی متعددی مانند حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله حسن زاده آملی،  آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، علامه سید جلال الدین آشتیانی، آیت الله حاج سید جلیل زرآبادی در محضر این عالم والاقدر تلمذ کرده اند. 

مراجعت به  قزوین 

آیت اللّه رفیعی با اخذ درجه اجتهاد به حوزه علمیه قزوین بازگشته و با تدریس متون فقهی و حکمی و سطوح عالی فقه و اصول به عنوان مجتهد قزوین، مرجع خاص و عام در عقد و حلّ امور و علوم و معارف الهی شناخته شد و در مسجد سلطانی قزوین به اقامه نماز جماعت پرداخت و بر فعالیت اجتماعی مردم نظارت می کرد. 

در ایام اقامت حدود سی سال در قزوین، گروهی از طلاب علوم عقلی و پژوهندگان حکمت به قزوین مهاجرت کرده و از مکتب فلسفی وی بهره می‌بردند.

مراجعت به قم

در سال ۱۳۸۰قمری حکیم متاله به قم رفته و با برپایی حوزه درسی در علوم فقه، اصول و فلسفه به رونق حوزه قم می‌افزاید؛ لیکن این اقامت بیشتر از دو ماه به طول نمی‌انجامد و در مراجعت به قزوین با اصرار مشتاقان معارف، در حوزه تهران به تدریس می‌پردازد.

برخی از آثار 

از علامه سیدابوالحسن رفیعی قزوینی آثار قلمی متعددی به یادگار مانده است که مهم ترین آنها عبارتند از:
۱-  رساله‌ای در باره رجعت
۲-  اتحاد عاقل و معقول
۳-  اسرار حج‌
۴-  شرح دعای سحر و غیره

وفات

سرانجام این فقیه فاضل و فیلسوف فرامایه و یگانه، در سال ۱۳۹۶ هجری قمری در تهران دیده بر دنیای فانی بست و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha